• Anonym (Så ooont!)

Hur ser du på svensk sjukvård?

Jag hamnade på akuten idag. Vid ca kl 15. Sitter fortfarande och väntar. Står inte ut längre.

Jag var på vårdcentralen innan och min läkare där sa att detta var det enda sättet för att få hjälp inom skälig tid. Hen räknade med en väntetid på ca 12 månader med en "vanlig" remiss och på detta sättet skulle jag få hjälp fortare fast väntetiden på akuten skulle bli dryg. Och det är det.

Hur länge har du fått vänta på akuten?

Är det inte galet att söka akut för besvär som inte är livsakuta?

I mitt fall hade jag kunnat vänta till nästa vecka iaf. Alltså inte någon situation som är så akut att jag borde uppta vårdplats en fredagskväll. Men jag kan inte vänta ett år på vård, då hinner min kropp lägga ner. (Och framförallt mitt psyke som är fint i vanliga fall men efter att ha suttit här i många timmar dippar det på många håll...)

Hur upplever du sjukvården i Sverige idag?

Många funderingar har väckts här för mig idag och jag är nyfiken på hur andra ser på svensk sjukvård.

• Svar på tråden Hur ser du på svensk sjukvård?
  • Anonym (@)

Jo det är galet att söka om det inte är akut o dessutom så kommer inte akuten göra nått åt det om det inte är akut heller så du kommer få vänta ändå o remiss kommer skickas .

• sportpappa

Jag är överlag mycket nöjd med akutsjukvården.
    När jag körde omkull på cykeln och behövde sy ihop hakan blev jag inkörd på ett rum direkt, men sen tog det 5 timmar innan de sydde ihop mig. Det var lite drygt för det enda jag kunde göra var att ligga och stirra på en klocka. Jag hade ju inte direkt förberett mig på att hamna där. Som tur är har jag ett rikt inre liv där jag kan fundera på olika saker så att tiden går.
    När vi sökt för våra barn på barnakuten så har det gått jättesnabbt. Vi är alltid beredda på lång väntetid så vi har med oss böcker, iPad, filtar, något att äta m.m. men vi hinner inte plocka fram något.

För icke akuta ärenden så är det däremot inte lika bra. Eftersom det inte finns något vettigt ärendehanteringssystem på nätet för att följa sitt ärende så känner man sig borttappad. Sen helt plötsligt efter några månader eller något år så dyker det upp en kallelse. Om man har tur så blir den tiden inte framflyttad.
    Jag har ett icke akut ärende just nu som jag väntar på kallelse till. Vet inte om jag har tappats bort eftersom jag inte hört något och det går inte att kolla någon status på ärendet. Har väntat sedan i november nu. Kanske bättre att gå till en privat klinik... kostar betydligt mer, men det går snabbt.

• Anonym ((skit))

Jag tycker att den svenskar vården är rent utav skit har väldigt mycket erfarenhet utav det och jag säger det igen skit. Många läkare velar vet inte riktigt va de ska säga till en när man kommer "gå hem o vila de går över"

• Anonym (K)

Min erfarenhet av besök på akuten är att det alltid är fullt i väntrummet av folk som lika gärna kunde ha gått till vårdcentralen istället. När jag har varit där ensam eller med mina barn har vi alltid fått gå förbi kön eftersom jag/barnet har haft behov av akut vård.

Personligen har jag alltid fått professionellt bemötande från sjukvårdspersonal.

• Anonym (xxx)

Riktigt urusel tyvärr, vet att det finns kanonläkare men många allmänläkare kan väldigt lite om mycket dvs de kan ta lite prover som ser bra ut och så är allt bra och typ du är deprimerad. De anstränger sig inte att läsa ens journal ens, så trött på sjukvården. En efter en som blir nonchalerad av vården, en akut som skickar hem dödssjuka som dör på hemvägen. Mer skattepengar måste läggas på sjukvården så att våra läkare får mer tid och ork att ge en god säker vård. Blir dyrt för samhället med alla felbehandlingar och feldiagnoser och stackars sjuka människor.

• cosinus

För mig har det funkar helt ok.

Akuta saker har tagits just akut, icke fullt så akuta saker har fått tid i närtid och inte alls akuta saker ändå varit inom fullt rimliga tider.

För barnen har det funkat väldigt, väldigt bra så länge det har varit tydliga orsak. Det enda jag hade kunnat önska bättre bemötande för är när vi med ena sonen hade problem att få gehör för allergi-bekymmer. Samtidigt som jag kan förstå att de inte kan leta när proverna inte visar något.

Överlag nöjd!

• Långbenopluto

Kan du vänta nån vecka på vård har du inget på akuten att göra..... så jag hoppas du får vänta länge.

• Anonym (K)
    Anonym (xxx) skrev 2016-02-26 21:07:45 följande:

Riktigt urusel tyvärr, vet att det finns kanonläkare men många allmänläkare kan väldigt lite om mycket dvs de kan ta lite prover som ser bra ut och så är allt bra och typ du är deprimerad. De anstränger sig inte att läsa ens journal ens, så trött på sjukvården. En efter en som blir nonchalerad av vården, en akut som skickar hem dödssjuka som dör på hemvägen. Mer skattepengar måste läggas på sjukvården så att våra läkare får mer tid och ork att ge en god säker vård. Blir dyrt för samhället med alla felbehandlingar och feldiagnoser och stackars sjuka människor.

Om folk som inte är akut sjuka kunde låta bli att åka till akuten så skulle resurserna räcka till de som faktiskt behöver akutvård.
  • Anonym (Så ooont!)

Tack för svar. Fortsätt gärna att skriva, det är intressant att läsa.

Nu har jag då tillbringat större delen av fredagsdygnet inom sjukvården.

Jag har träffat helt underbara människor och jag kan helt klart säga att jag är imponerad över hur ni orkar jobba på akuten.

Samtidigt har jag insett att folk inte förstår innebörden av ett kösystem. Då menar jag inte sjukvårdens sätt att prioritera fallen utan det faktum att människor får vänta på sin tur.

En sköterska blev utskälld av en läkare så pass att hen började gråta. När henoms kolleger kom så sa de "Det är ingen fara, hen brukar göra så. Alla har vi nån gång fått en omgång av den läkaren".

I väntrummet satt bland annat två barn. Ett fick sina föräldrars uppmärksamhet och de satt och pratade och spelade spel för att göra sin väntan lite roligare.

Det andra barnet försökte få sin mamma att släppa sin mobil och ville att mamma skulle vara med henom istället. Efter flera timmars försök började hen gråta varvid mamman blev arg och fräste nåt surt till barnet.

Jag har även märkt att man blir extremt hungrig när man väntar där. Det enda som fanns i en automat var godis och läsk. Är inte det konstigt?

Åter igen, en stor eloge till er som sliter på akuten och inom vården i stort. Ni är fantastiska! Särskilt en sköterska som jag gissar nyss hade börjat sitt pass när jag kom. Nu på kvällen var hen alldeles svettig och håret hängde i testar. Hen var fortfarande 100 % tillmötesgående och på sättet lika trevlig. Att man då orkar med alla dessa människor och alla olika sinnesstämningar som samlas är beundransvärt!

• Anonym (Så ooont!)
    Snövits skrev 2016-02-26 21:40:18 följande:

Kan du vänta nån vecka på vård har du inget på akuten att göra..... så jag hoppas du får vänta länge.

Jodå. Jag har fått vänta. Länge.

Men det var kanske det som behövdes. Nu har jag fått hjälp och det gjorde att jag kan röra mig igen.

Jag har väntat sen maj förra året på att få hjälp och på en dag har jag kommit längre än vad jag gjort på nästan ett år. Nu är min boll "i rullning". Det hade den inte varit om jag inte gett upp av alla ansträngningar och börjat gråta hos läkare nummer 1 idag. Och jag som aldrig har brutit samman så förrut. Besöket idag ändrade hela min sjukdomsbild.
  • M1rella
    Anonym (Så ooont!) skrev 2016-02-26 21:46:20 följande:

Tack för svar. Fortsätt gärna att skriva, det är intressant att läsa.

Nu har jag då tillbringat större delen av fredagsdygnet inom sjukvården.

Jag har träffat helt underbara människor och jag kan helt klart säga att jag är imponerad över hur ni orkar jobba på akuten.

Samtidigt har jag insett att folk inte förstår innebörden av ett kösystem. Då menar jag inte sjukvårdens sätt att prioritera fallen utan det faktum att människor får vänta på sin tur.

En sköterska blev utskälld av en läkare så pass att hen började gråta. När henoms kolleger kom så sa de "Det är ingen fara, hen brukar göra så. Alla har vi nån gång fått en omgång av den läkaren".

I väntrummet satt bland annat två barn. Ett fick sina föräldrars uppmärksamhet och de satt och pratade och spelade spel för att göra sin väntan lite roligare.

Det andra barnet försökte få sin mamma att släppa sin mobil och ville att mamma skulle vara med henom istället. Efter flera timmars försök började hen gråta varvid mamman blev arg och fräste nåt surt till barnet.

Jag har även märkt att man blir extremt hungrig när man väntar där. Det enda som fanns i en automat var godis och läsk. Är inte det konstigt?

Åter igen, en stor eloge till er som sliter på akuten och inom vården i stort. Ni är fantastiska! Särskilt en sköterska som jag gissar nyss hade börjat sitt pass när jag kom. Nu på kvällen var hen alldeles svettig och håret hängde i testar. Hen var fortfarande 100 % tillmötesgående och på sättet lika trevlig. Att man då orkar med alla dessa människor och alla olika sinnesstämningar som samlas är beundransvärt!

Varför spendera en fredagskväll på akuten för något som kan vänta en vecka?!

Dessutom brukar man inte få remisser snabbare på akuten än på vc. Kan mycket väl hända att de skickar dig tillbaka till vc.
  • Anonym (Paramedicinaren)

Jag tycker vi har en otroligt bra vård. Det finns vissa glapp i den men det är inte personalens fel utan att den helt enkelt inte är prioriterad. Du får inte bra personal med de löner som erbjuds idag.

Men vården är bra. Jag har träffat dem som har varit med om olyckor och är svårt invalidiserade. Jag träffar dem som är svårt sjuka och kommer få dö. Jag har torkat deras tårar och alla inom vården har kämpat för dessa människor.

Dem som klagar mest på vården är dem som inte är dödssjuka. I en perfekt värld behöver man inte vänta, men vår värld är inte perfekt. Jag väntar gärna på akuten, det betyder att någon som är sämre än mig får vård. Så ska det vara.

• Vanilla ice queen

De två ggr jag varit på akuten har jag inte ens behövt sitta i väntrummet utan fått hjälp bums vilket känns tryggt. Vid andra åkommor tycker jag att jag fått helt ok hjälp. Men ser många saker som kan förbättras när jag jobbar.

• StevenDiese

Vården suger tyvärr.

Numera går det ju dock köpa sig förtur. Bra för de som har råd. Synd att det ska vara nödvändigt dock.

• Vanilla ice queen
    StevenDiese skrev 2016-02-27 21:39:48 följande:

Vården suger tyvärr.

Numera går det ju dock köpa sig förtur. Bra för de som har råd. Synd att det ska vara nödvändigt dock.

Vad är det vården suger på? Kan du specificera?
  • StevenDiese
    Vanilla ice queen skrev 2016-02-27 21:43:22 följande:
    Vad är det vården suger på? Kan du specificera?
    Ja det kan jag men jag vill inte outa mig så du får helt enkelt lita på att jag har backning för det jag säger.

Hade inte jag haft turen med mig så hade livet varit mycket hårdare nu.
  • Pentra
    Snövits skrev 2016-02-26 21:40:18 följande:

Men, hallå, TS åkte ju till akuten på läkares inrådan. ... /Pentra
  • Anonym (Sjuksköterska)

Jag fick njursten för några år sen. Eftersom en operation inte ansågs nödvändig annat än utifrån att slippa själva smärtan bedömdes att jag skulle få vänta upp mot ett år på operationen. För att uthärda smärtan var jag tvungen att ta höga doser smärtstillande varje dag. Som medicinskt kunnig räknade jag snabbt ut att mina organ sannolikt skulle ta ordentligt med stryk av all medicinering och att livet därmed riskerade förkortas. Jag skaffade därför en privat sjukförsäkring och inom två veckor hade jag fått min operation. Idag har hela familjen privat sjukförsäkring. Vi slipper långa köer och enligt min erfarenhet får vi väldigt bra och noggrann vård.

Svar på tråden Hur ser du på svensk sjukvård?