• Anonym (H)

Hjärtat hoppar över slag

Hej,
    Jag har ett problem. Mitt hjärta hoppar ofta över slag. Då menar jag jätteofta. Nästan hela tiden vid fysisk aktivitet och ibland även i full vila. Det blir en kort paus varpå nästa slag blir väldigt hårt. Jag har inte ont eller så. Är 22 år. Har hög vilopuls också (runt 100 slag/minut) men det kan bero på kass kondition.

Kommer läkaren ta mig på allvar om jag går till VC? Är det nåt att ta på allvar?

• Svar på tråden Hjärtat hoppar över slag
  • Carambolan

I de allra flesta fall är det helt ofarligt, men det är väldigt enkelt att kolla så gå till vårdcentralen om du är orolig! En läkare kan lyssna på hjärtat, ta blodprover, EKG och göra en ultraljudsundersökning för att se så att det inte är någon sjukdom som orsakar hoppen. Men de brukar hända för de flesta, mer eller mindre ofta :) Har man väl börjat oroa sig för det så blir det lätt att man fortsätter känna efter och märker det mycket oftare än man skulle gjort annars.

• Anonym (H)
    Carambolan skrev 2016-02-28 00:47:35 följande:

I de allra flesta fall är det helt ofarligt, men det är väldigt enkelt att kolla så gå till vårdcentralen om du är orolig! En läkare kan lyssna på hjärtat, ta blodprover, EKG och göra en ultraljudsundersökning för att se så att det inte är någon sjukdom som orsakar hoppen. Men de brukar hända för de flesta, mer eller mindre ofta :) Har man väl börjat oroa sig för det så blir det lätt att man fortsätter känna efter och märker det mycket oftare än man skulle gjort annars.

Jag har tagit blodprover tidigare men av andra skäl. Är detta något de skulle ha sett eller ska jag ta nya?
  • viktorjohan
    Anonym (H) skrev 2016-02-28 01:00:42 följande:

Jag har tagit blodprover tidigare men av andra skäl. Är detta något de skulle ha sett eller ska jag ta nya?

Man måste veta vad man söker så att säga när man tar blodprover. Därför bör du ta nya prover, men framförallt göra EKG och kanske nån annan undersökning. Gå till VC igen!
  • mamaleona

Det är viktigt att reda ut varför du har extraslag. Kan behövas medicinering mot det.  Så hög vilopuls som 100 är också onormalt. Kontakta vc är du snäll.

Svar på tråden Hjärtat hoppar över slag