Mimmla skrev 2016-03-01 07:41:13 följande:
Ja det är så vi också tolkar det. Vi har inga små barn som är "på" hunden, men sonen har ett stort kompisgäng på gården och då kan det bli att någon går hem för att äta och kommer tillbaks igen, någon annan går hem för att hämta något o.s.v. och så måste det få vara.
Vi funderar på vilken typ av aktivitet som är mest uttröttande mentalt - nu kör vi mest lydnad, leta upp föremål, lite "tricks" och liknande. Känns som att vi behöver något nytt.
Vi har jobbat med klickerträning när det gäller skällandet men det räcker med att vi missar EN gång så är vi tillbaks på ruta 1.
Kastrering har vi funderat på för att se om det kan lugna ner honom lite, men då han är så ranglåg är jag rädd att detta resulterar i ytterligare osäkerhet.
Kompisarna springer ut och in säger du. Men kan de inte ringa eller knacka på dörren och vänta tills ni faktiskt stoppat hunden från att springa till dörren, skälla, vakta osv. Vi lärde vår rottweiler att om det knackade eller ringde på dörren så fick hon inte springa fram till dörren. Hon fick vackert vänta längst bort i hallen, i ingången till vardagsrummet, medan jag öppnade dörren. Och hon fick absolut inte hälsa förrän jag sa varsågod. Ibland kom försäljare. Det ringer på dörren, Mischa springer och sätter sig i slutet av hallen. Jag öppnar dörren, pratar med säljaren och stänger dörren. Där får Mischa INTE hälsa. Hon går tillbaka till sin sängplats eller var hon var när dörren ringde. Det tog 3 dagar att lära henne. Att ha folk (som inte är familj boende i lght/huset) som kliver rätt in, utan att annonsera, funkar inte. Det krävs regler för både människor och djur.
Mischa morrade ibland när hon hörde nån som gick ute i trappen. Då hyschade vi ner henne. Hon visste att det var vi som skyddade henne och inte tvärtom. Hon var lugn med det. Vi tog alltid kommandot. Det gör en hund trygg. Men konsekvens är viktigt. När de väl lärt sig något, så sitter det. Men råkar man bryta konsekvensen under upplärningen så är man tillbaka på ruta ett. Så det gäller att ALLA i familjen gör samma sak.