Mimmla skrev 2016-03-01 07:41:13 följande:
Ja det är så vi också tolkar det. Vi har inga små barn som är "på" hunden, men sonen har ett stort kompisgäng på gården och då kan det bli att någon går hem för att äta och kommer tillbaks igen, någon annan går hem för att hämta något o.s.v. och så måste det få vara.
Vi funderar på vilken typ av aktivitet som är mest uttröttande mentalt - nu kör vi mest lydnad, leta upp föremål, lite "tricks" och liknande. Känns som att vi behöver något nytt.
Vi har jobbat med klickerträning när det gäller skällandet men det räcker med att vi missar EN gång så är vi tillbaks på ruta 1.
Kastrering har vi funderat på för att se om det kan lugna ner honom lite, men då han är så ranglåg är jag rädd att detta resulterar i ytterligare osäkerhet.
Att bli arg på hunden förstärker bara osäkerheten. Det kommer folk inrusande , hunden skäller för den blir stressad och osäker och då blir ni ( som är hundens trygghet ) förbaskade vilket bara visar hunden att ni och dom som kommer är väldigt obehagliga och skällandet/vaktandet eskalerar.
Personligen hade jag tröttat ut hunden med att lägga spår som både bygger självförtroende och sänker stressnivån. Sen hade jag sett till att ha dörren låst för att hinna förekomma hunden när det ringer på dörren, sätt upp en grind i dörren till hallen så hunden får vänta på avstånd och öppna inte förren hunden är tyst och lugn. Är det inga småbarn så bör dom förstå att dom får vänta utanför en stund innan ni kan öppna. En hund kan leva väldigt länge och lägger ni inte tid nu på att jobba bort det hela kommer ni få stå ut med det här. Har du inte testat skvallerträning så gör det, en effektiv metod med bra resultat :)
www.evabodfaldt.com/2005-03-15-det-r-fint-att-skvallra