• Smulkaffe

Bada när man har mens - tampong funkar ej

Jag har aldrig kunnat bada med tampong. Fattar inte hur folk kan säga att det fungerar? Det kommer ju in vatten i slidan och då försvinner hela funktionen med att blodet ska stanna i tampongen.

Nu har jag slutat med hormonella preventivmedel (samt att jag är singel och har inte behov av att skydda mig mot graviditet). Trots att hormonerna påverkade mitt mående så kan jag ändå sakna dem just för att man kan planera sin mens. Jag bävar för den gången man är på badsemesterort alternativt att den svenska sommaren (1 vecka per år haha) kommer precis samtidigt som mensen.

Jag har beställt en menskopp men tror att det nätt och jämnt kan vara en lösning. Den läcker visserligen inte, men den skaver och kan nog precis som en genomsur tampong förstöra glädjen i en 30000 kr resa till Mallis.

Tips på lösningar på mitt problem mottages tacksamt!

• Svar på tråden Bada när man har mens - tampong funkar ej
  • cosinus

Vet inte riktigt hur du är skapt men för mig fungerar det att bada med tampong. Har alltid gjort.

Det som däremot inte funkade var att åka typ fritt-fall-vattenrutchbana med inbromsningsträcka för då trycktes det in sjuka mängder vatten i alla håligheter som fanns, fyllde tampongen med vatten och ja. Då rann det ju rakt igenom :) Fick byta fort som tusan.

Så jag kan förstå problemet, om du alltid får den effekten med genomblöt tampong direkt. Då är det nog kanske bara att träna med menskoppen, och undvika vattenrutchbanor. Jag undrar om ens menskoppen lyckats hålla emot det :)

Jag har alltid, alltid en förmåga att lyckas få mens när det är som mest opraktiskt men tack och lov funkar tampong och då blir det ju drägligt iaf.

• Fia 28

En menskopp ska inte skava. Om den gör det så har du fel storlek eller fel insatt.

• sina

Menskopp. Lätt. Och en semester vet man ju om i förväg = primolut nor

• Carambolan

Jag tror att det beror på vilken form och storlek man har på slidan. Min blir också full med vatten om jag inte kniiiiper hela badet igenom. Så var det även innan jag fick barn.

Menskopp funkar däremot toppen :) Skaver inte när den passar bra och sitter rätt. Kräver lite övning dock!

• IsDimma

Menskoppen ska inte skava när den är rätt insatt. Den är lösningen på så himla mycket. Inga problem att ha mens längre sen jag skaffade min första

• Smulkaffe

Det är fel modell på koppen, det vet jag. Jag har fått besked om att det kan vara svårt att hitta en som funkar på mig. Jag har en väldigt insjunken främre slidvägg och en lågt sittande livmodertapp. Jag ska testa en annan modell än den jag har men jag känner mig skeptisk till att den ska fungera.

Den jag har nu testade jag sist vi badade och den höll tyvärr inte tätt inåt för vatten. Det är ju små hål i den??! Är det den vägen som vatten kommer in?

Den som tipsar om hormoner för att planera mensen: det är samma hormoner som i p-medel så har man problem med ex humörsvägningar av p-piller så vill man ju helst undvika även de läkemedlen. Det blir liksom pest eller kolera. Ha mens på badsemestern eller vara ett psykotiskt monster?

Svar på tråden Bada när man har mens - tampong funkar ej