• Anonym (arbetsförmedlingen)

Måste man skriva in sig på Arbetsförmedlingen som sjukskriven?

Jag hade en anställning till och med igår och från idag är jag arbetslös. Har varit sjukskriven de senaste månaderna och kommer att vara det fram till förlossning i sommar. Jag kommer alltså inte att vara aktiv arbetssökande under den närmsta tiden. Måste jag vara inskriven på Arbetsförmedlingen för att behålla min SGI eller är den skyddad när man är sjukskriven? 

• Svar på tråden Måste man skriva in sig på Arbetsförmedlingen som sjukskriven?
  • Linnis92

Jag är i samma läge... Min sista anställningdag är idag och är då arbetslös från och med i morgon. Varit sjukskriven i 3 veckor och ska tillbaka till läkaren på fredag i hopp om att få fortsätta vara sjukskriven.

Måste dock skriva in mig på AF i morgon (för a-kassan om jag inte skulle få fortsätta vara hemma) och sen meddela dom om jag blir fortsatt sjukskriven. Klurigt det där.

Men ring F-kassan och fråga så får du ju svar på en gång :)

• Kerubmamman

Man behöver inte anmäla sig förrän sjukskrivningen är över. Men sjukskrivning som arbetslös blir på andra premisser eftersom man prövas mot hela arbetsmarknaden. 

Kom ihåg att anmäla till FK att ni blir arbetslösa för er sjukpenning kan påverkas. 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
Svar på tråden Måste man skriva in sig på Arbetsförmedlingen som sjukskriven?