Problem i vår familjesituation
Hej!
Okej... Jag vet inte riktigt hur jag ska börja... Jag vet inte riktigt om detta är rätt forum/rätt kategori att skriva detta i så jag ber om ursäkt om det är helt fel ställe. Jag är en person som mår bättre av att få skriva ner precis allt jag känner oavsett om det är sorg eller glädje. I det här fallet är det sorg.
Jag är 18 år och är bosatt i Skåne. Min kille är 22 och vi har varit tillsammans i lite mer än 2 år.
Jag går, som ni säkert förstår, fortfarande i gymnasiet och min kille är färdigutbildad kock men har nu valt att plugga till vvs istället. Han går just nu på en folkhögskola för att plugga inför högskoleprovet, och där går han tillsammans med min yngste kusin som är ett år äldre än mig, alltså 19 år.
Nu kommer vi till problemet. Min kusin är jättetrevlig och rolig att umgås med men på senaste tiden går han runt och snackar skit om sin pappa, min farbror alltså. Till alla i "klassen" som går där berättar han om att min farbror är alkolist osv och får honom att framstå som en förjävlig pappa rentutsagt. Anledningen till att jag vet det är för att min kille har lovat mig att tala om för mig om ALLT min kusin säger.
Jag minns inte helt varför min kusin och min farbror har blivit osams men nu har min kusin sagt att han tagit bort honom från facebook och blockat hans nummer osv. Han pratar om det precis som om han skryter om det och jag stör mig på detta. Jag har för mig att de började bråka om helt onödiga saker typ som att min fabror en gång bad honom att köpa ett paket cigg till honom men att min kusin sen vägrade detta och då blev min farbror sur eller något sådant.
För att göra saken tydligare för er eftersom ni varken känner mig eller min familj så är min farbror väldigt speciell. Han kommer aldrig i tid, brukar typ vara 1 timme försenad. Han kan aldrig sluta prata, ibland har man sagt hejdå och han kan ändå stå och prata i 1 timme efter det. Han blir lätt ledsen och kan ibland säga saker som att "När jag dör kommer ingen bry sig om mig" osv. men detta har han förmodligen fått från min farmor för hon är precis likadan, min pappa också. Men trots detta och många andra saker så är han en underbar människa som alltid vill att hans närstående ska må bra. För tillfället har jag en skit kass relation med mina föräldrar, speciellt min pappa och under denna tiden då jag har varit sjukt ledsen har min farbror och även min faster funnits där för mig. Jag är oerhört tacksam för allt de gjort för mig under denna svåra tiden.
Hur som helst, nu handlar inte problemet om mina föräldrar så jag ska inte gå in mer på det. Min farbror må kanske dricka lite för mycket kanske men han är verkligen ingen alkolist eftersom han kan hålla sig borta från alkohol! Hade jag varit mamma och haft ett litet barn och jag inte hade velat att det fanns alkohol/personer som druckit nära mitt barn så hade han respekterat det. Det gör ont i mig när min kusin säger såhär till personer som han känt i typ 2 månader medan min relation till mina föräldrar är så mycket värre men jag håller tyst om det. Med tanke på relationen till mina föräldrar så har jag kommit väldigt nära min farbror och han är mer utav en pappa till mig för tillfället. Därför känner jag förmodligen såhär.
Jag och min kille har redan bestämt oss för att min farbror inte kommer att få veta detta eftersom vi inte vill bygga upp något större och värre mellan min kusin och honom. Men alltså vad ska jag göra? Jag står inte ut... Jag känner ångest och har skuldkänslor eftersom jag inte gör något åt det... Både jag och min kille hsr försökt prata med honom om att de ska lösa bråket, inte om att han snackar skit, men han lyssnar inte... Jag funderar på att skriva till honom och be honom att sluta med detta, på ett moget och lugnt sätt förstås, i slutet av vecken beroende på hur mycket han sagt denna vecka. Men jag vet inte... Vad tycker ni?
Förlåt att inlägget blev så himla långt. Självklart får ni ställa frågor om något är oklart. Ni får fråga precis vad ni vill, även om relationen mellan mina föräldrar. Jag är okej med att berätta saler för andra om de själva är nyfikna och frågar, utan någon som helst överdrivning! Men jag förblir anonym, även om de som bor i mitt område/känner mig kommer kunna lista ut vem jag är.
Är inte den bästa på att förklara saker så bara skriv och fråga om något är oklart!