Inlägg från: glutten |Visa alla inlägg
  • glutten

Problem i vår familjesituation

Anonym (Lisa) skrev 2016-03-01 11:18:57 följande:

Din kusin äger sin egen historia. Det är ett friskhetstecken att kunna vara rak och ärlig och inte medberoende.

Han kanske känner ett behov att ventilera och lyfta saker som under lock hotar att koka över.

Bra att ni inte blandar er i.
    Du får ha din egen relation till farbror.
    Sluta irritera dig på din kusin. Du kan bara ändra på dig själv och ditt liv.

There is no reality, only perception.

Instämmer helt i detta. TS, du vet inte hur din farbror varit som pappa åt din kusin. Jag tror dig rakt av när du berättar om din farbror och er fina relation, att han är en fin människa osv. Det är superfint att han varit ett stöd åt dig. Men du kan inte avgöra vilken syn din kusin "bör" ha på sin farbror. Du har ingen aning om hur han har fungerat (och fungerar) som pappa. Det är respektlöst av dig att bara avfärda det din kusin säger och vägra ta in det han beskriver, för att du inte håller med (om något du, som sagt, faktiskt inte ens kan veta). Du skriver själv att farbrodern "må dricka för mycket" men att han inte är alkoholist "för han kan hålla sig ifrån alkohol". Det funkar inte så. Och du vet, återigen, inte hur mycket och ofta din farbror dricker eller hur han beter sig mot sin son när du inte ser. Jag menar inte att vara hård och hjärtlös här, men lika upprörd som du verkar bli av din kusins syn på saken - lika upprörd skulle nog han bli av DIN verklighetsuppfattning.
  • glutten
    lovatic skrev 2016-03-01 15:32:32 följande:

Jag förstår givetvis hur ni tänker och det är klart att jag inte vet hela situationen men tycker ni det är schyst av mig att låta honom snacka sådär mycket om min farbror till vem som helst? Det är liksom väldigt grova saker han säger och oavsett om det är sant eller ej så behöver man ju liksom inte berätta precis allt! Men jag ska försöka ignorera det på bästa sätt. Tusen tack för alla era råd!

Det är inte upp till dig vad han säger om sin pappa. Så ja, jag tycker att du ska ignorera det.
Svar på tråden Problem i vår familjesituation