• Anonym (en gång)

mirtazapin krka och alkohol?

Hej.

Undrar om någon här har ätit mirtazapin krka?

Jag har ätit det i ca 10 dagar och har precis ökat dosen från 7.5 till 15 mg, alltså väldigt låg dos.

Till helgen ska vi gå ut och min undran är om jag kan låta bli att ta min medicin den dagen och dricka några enstaka öl? Ev även låta bli medicinen dagen innan?

Jag vet att det står att man inte bör dricka alkohol, men efterom jag går på så låg dos och ätit de så kort tid så kanske det inte är så farligt?

Någon som ätit samma och som vet, kanske av egen erfarenhet?

Observera att jag inte pratar om att dricka mig stup full utan bara ta några öl.

Tacksam för svar.

• Svar på tråden mirtazapin krka och alkohol?
  • Anonym (en gång)

Säger du det för att du vet för att du själv ätit dessa eller är det bara för att det står att man inte bör dricka alkohol?

Alltså missförstå mig inte jag vill inte tas på fel sätt.

Det står att man kan bli tröttare om man dricker alkohol, men om man inte tagit medicinen varken dagen före och såklart inte samma dag.

Plus att jag inte ätit de länge och svag dos, tänkte att koncentrationen i kroppen kanske inte är så hög...men det är den kanske?

Snövits skrev 2016-03-01 11:24:04 följande:

Du ska INTE blanda med alkohol!

• Anonym (Mirtazaöl)

Jag har ätit mirtazapin och druckit precis som vanligt utan bekymmer. Dock dricker jag väldigt sällan då jag får sådan ångest dagen efter och tycker inte att det riktigt är värt det. Jag tror nog att du kan ta dig några öl, men skippa medicinerna den dagen bara för att vara på den säkra sidan.

• M1rella

Man bör inte dricka alkoholen när man tar Mirtazapin men att ta ett glas någon gång ibland är ingen större fara. Du kan dock låta bli att ta Mirtazapin just den dagen, för att vara på den säkra sidan.

Men varför startade du på 7.5mg? Startdosen är vanligen på 15-30mg per dag.

• Anonym (en gång)
    Anonym (Mirtazaöl) skrev 2016-03-02 23:13:10 följande:

Jag har ätit mirtazapin och druckit precis som vanligt utan bekymmer. Dock dricker jag väldigt sällan då jag får sådan ångest dagen efter och tycker inte att det riktigt är värt det. Jag tror nog att du kan ta dig några öl, men skippa medicinerna den dagen bara för att vara på den säkra sidan.

Tack för svar.
  • Anonym (en gång)
    M1rella skrev 2016-03-03 02:53:13 följande:

Man bör inte dricka alkoholen när man tar Mirtazapin men att ta ett glas någon gång ibland är ingen större fara. Du kan dock låta bli att ta Mirtazapin just den dagen, för att vara på den säkra sidan.

Men varför startade du på 7.5mg? Startdosen är vanligen på 15-30mg per dag.

Tack för svaret.

Jag vet inte varför jag skulle börja på 7.5 mg det var läkaren som sa det så jag gjorde bara som hon sa.
  • Anonym (Sara)

Jag har tagit det, och du får inte blanda det med alcohol.

• Anonym (en gång)
    Anonym (Sara) skrev 2016-03-03 07:37:43 följande:

Jag har tagit det, och du får inte blanda det med alcohol.

Jag vet att det står att man inte ska dricka alkohol för att man kan bli dåsig.

Men jag pratar inte om att dricka mig full utan att bara ta kanske en två öl.

Jag frågade för att det kanske fanns någon som druckit under en behandling och kunde säga att det gick bra eller dåligt.

Så skriver du att jag inte får blanda för att du testat och det gick dåligt eller skriver du så för att det står i fass?

Jag tar tacksamt emot svar som är skrivna utifrån era egna erfarenheter för vad som står i papperna har jag redan läst.
  • Anonym (Thea)

Risken är ju att medicinen förstärker effekten av alkoholen... Jag glömde helt enkelt bort att jag åt medicin och drack två glas vin och kände absolut av det mer än vad jag annars gjort. Och mådde även sämre dagen efter med en del ångest tankar trots att jag inte gjort nåt dumt..jag blev liksom inte full men absolut påverkad och det mådde jag dåligt av.

Men som allt annat verkar det vara individuellt hur man reagerar och vilken effekt medicinen har..Finns dom som fått blackout i samband med medicin och alkohol samt blivit rejält bakfull på litet intag och även de som fått ökad ångest dagen efter (då man lätt kan få bakfylleångest ändå) och andra har råsupigt och inte märkt nåt alls....

Rent krass kan jag tycka att man faktiskt låter bli att chansa när det står att man inte ska blanda... Är det såååå viktigt att dricka? Och nej jag har inte druckit sedan den gången.. Varför chansa liksom.. Finns goda alkoholfria alternativ

• Anonym (Thea)

Sedan kan jag väl tycka att det inte är en superbra idé att skippa medicinen i 2 dagar bara för att kunna dricka men det är jag det...

Svar på tråden mirtazapin krka och alkohol?