• Sanna3

Vad har man till varmrät efter hummer?

Fungerar fisk- och skaldjursgryta eller blir det för mycket? Är kött lämpligare? Då efterrätten är avancerad skulle jag gärna vilja ha en ganska lättlagad (men ändå festlig) varmrätt. Någon som har tips på det? =)

• Svar på tråden Vad har man till varmrät efter hummer?
  • Lena

Vad gör du med hummern? Vi brukar ha hummer som varmrätten.

• Lena

Vi brukar med äta en halv var med bröd och ost till som varmrätt. Det är mycket mat på en halv hummer.

• Duckan

Jag håller inte med om att en halv hummer skulle vara mycket mat. Jag äter stjärten endast och krafsar lite klor, det är inte en måltid.

Jag skulle kunna äta fisk som varmrätt efter hummer, men det anses nog av många vara lite "tårta på tårta". Ta nån enklare kötträtt. Kanske med en gratäng eller flera små gratiner som någorlunda sköter sig själv om efterrätten är stökig.

• Aniiee

Måste hålla med de andra här. Hummer, så som du tänker göra den, ÄR varmrätt. Lägg till lite tillbehör bara. Om man vill ha hummer som förrätt är det bättre att göra soppa, crustader, sallad eller ngt.

Gör en annan förrätt istället och ha hummern som varmrätt.

Känner du dig nostalgisk idag? www.imdb.com/list/ls031330344/
  • Duckan

Räkor till förrätt och hummer till varmrätt? Måtte jag inte bli bjuden på sån middag nån gång. /Hungrig typ

• LillaLoppi

Ta nånting annat som förrätt och en surf and turf som varmrätt (då kan du köra på en halv hummer och en bit oxfilé).

• LillaLoppi
    Duckan skrev 2016-03-01 18:07:31 följande:

LilaLoppi, nu snackar vi mat!

Yey!
  • Butterscotch

Jag ser inga problem med en halv hummer till förrätt, men skulle inte ösa på med några stora volymer till varmrätt. Oxfilé och hummer är ju halvklassiskt (standard nyårsmeny), så antingen dessa som två separata rätter eller kombinera som inlägg 8 föreslår.

• LillaLoppi
    Butterscotch skrev 2016-03-01 20:30:18 följande:

Jag ser inga problem med en halv hummer till förrätt, men skulle inte ösa på med några stora volymer till varmrätt. Oxfilé och hummer är ju halvklassiskt (standard nyårsmeny), så antingen dessa som två separata rätter eller kombinera som inlägg 8 föreslår.

Ja, en surf and turf - det är ju så GOTT!!!
    För att slippa pillandet och kladdandet i hummerns huvud, så räcker det med att värma hummerstjärten, spräcka skalet uppepå och hälla ner lite vitlökssmör på hummerköttet. Då "växer" köttet ut alldeles glansigt och gyllengult. Mmm, smaskens! Servera med en medium oxfilé, samt tigerräkor eller några andra stora, goda (grillade) räkor. Så nedrans gott!!!
    För att inte slösa på hummern, så kan man ta romen samt annat som finns i huvudet på hummern, blandat med räkor, i med sallat och ner i cocktailglas till förrätt.
Svar på tråden Vad har man till varmrät efter hummer?