• catrat

    20 kg sitter i framsätet

    Hej, nu har jag läst en hel del om lagar och rekommendationer som finns i Sverige betr. barn, framåtvänt som sitter fram. Men jag är fortfarande lite osäker.

    Kan mitt barn, nästan 4 år och väger ca. 20 kg sitta på en bälteskudde, utan inkopplat airbag, framåtvänt, i passagerarsätet fram?

    Tack för hjälpen!

  • Svar på tråden 20 kg sitter i framsätet
  • Mollan79

    Brukar inte rekommendationen vara i längd och inte i vikt? 140 cm nånstans för att sitta fram tror jag..

  • cosinus

    Ja det ska barnet kunna göra om airbagen är urkopplad.

    Man ska vara 135 cm för att åka utan bälteskudde (oavsett plats i bilen) och man ska vara 140 cm för att sitta på plats med airbag.

  • Milleman

    Rekommendationen säger ju nu att barn helst ska sitta bakvända fram till 5 år. Så enligt rekommendationer ska du inte sätta ditt barn som inte ens fyllt 4 år framåt. Med bältesstol, menar du kudde eller sån med ryggstöd?
    Lagen säger nog inget om det.
    140 cm fram gäller väl vid airbag?

  • Eleonor01

    Köp bältesstol så bältet hamnar rätt över både nyckelben å höftbenen. Ja han Kan åks fram. Vände min son när han var 4 år å 9 mån. Urkopplad airbag, glöm inte det. Deras kroppar klarar inte kudden explosion om den är aktiv

  • catrat

    Tack för svaret, då vet jag!

    Jag vill dock bara prata om en sak till, all denna forskningen om bakåtvänt (nuförtiden gäller t o m 5 år...): alla har inte en jätte kombi eller SUV, det finns faktiskt folk med mycket mindre bilar, och flera barn, och hur tänkte denna forskningen då att sådana familjer kommer från A till B? Bussar och tåg har inte heller bälte och är inte heller bakåtvända. För mig ser det ut som att forskningen är lite sned. Precis som en författare sa om "amningsmafian" i Sverige som vill att man ammar barn helst till 9 år. Eller som svininfluensamedel industrin vill att hela Sverige ska vaccinera sig. Ibland kan man undra vem som är uppdragsgivaren!!

    Men bra är ju att i-Size standarden gör att dessa bilbarnstolar blir lite kompaktare så att flera bilar kan använda denna...

  • Mika86

    Man behöver inte varken suv eller kombi för att ha två bakåtvända barn, typ 3 o 5 år, gäller bara att ha rätt stolar för just den bilen

    Forskningen är inte den utan ett faktum att ju längre man som barn sitter bakåt deddto bättre då det handlar om säkerhet o allvarligheten på skador vid olycka.

    Ja ditt barn kan sitta framåtvänt på bilkudde utan airbag men BÖR inte, du kan ha din 2 åring framåt utan bilkudde med om det är så, på. 50 talet sätt väl inget barn ens bakåt vid hemgång från bb

  • lollip0p
    catrat skrev 2016-03-01 19:58:09 följande:

    Tack för svaret, då vet jag!

    Jag vill dock bara prata om en sak till, all denna forskningen om bakåtvänt (nuförtiden gäller t o m 5 år...): alla har inte en jätte kombi eller SUV, det finns faktiskt folk med mycket mindre bilar, och flera barn, och hur tänkte denna forskningen då att sådana familjer kommer från A till B? Bussar och tåg har inte heller bälte och är inte heller bakåtvända. För mig ser det ut som att forskningen är lite sned. Precis som en författare sa om "amningsmafian" i Sverige som vill att man ammar barn helst till 9 år. Eller som svininfluensamedel industrin vill att hela Sverige ska vaccinera sig. Ibland kan man undra vem som är uppdragsgivaren!!

    Men bra är ju att i-Size standarden gör att dessa bilbarnstolar blir lite kompaktare så att flera bilar kan använda denna...


    Forskningsresultat varken tänker eller moraliserar - det är bara vi människor som kan välja att använda dem på dessa sätt.
  • Mellanmjölkens land

    Vi har fått in 2 bakåtvända stolar i min mammas VW Polo (gamla bilen) och hennes nuvarande ännu mindre VW UP! samtidigt som 2 vuxna sitter ok i framsätet. Skulle inte direkt kalla de bilarna för SUVar... Man behöver ju inte ta de bakåtvända stolar som tar mest plats utan det finns de som inte kräver enormt mycket utrymme och där barnet kan sitta med benen i kors.

  • mammalovis

    Vi har en Ford Mondeo och har lyckats få plats med 3 bakåtvända bilbarnstolar, varav ett babyskydd bakom föraren. Min sambo är 180 cm, men får plats. Visserligen en kombi, men ändå. Skaffar man barn får man ju ibland byta bil så både barnen får plats och åker säkert ...


    catrat skrev 2016-03-01 19:58:09 följande:
    Tack för svaret, då vet jag!

    Jag vill dock bara prata om en sak till, all denna forskningen om bakåtvänt (nuförtiden gäller t o m 5 år...): alla har inte en jätte kombi eller SUV, det finns faktiskt folk med mycket mindre bilar, och flera barn, och hur tänkte denna forskningen då att sådana familjer kommer från A till B? Bussar och tåg har inte heller bälte och är inte heller bakåtvända. För mig ser det ut som att forskningen är lite sned. Precis som en författare sa om "amningsmafian" i Sverige som vill att man ammar barn helst till 9 år. Eller som svininfluensamedel industrin vill att hela Sverige ska vaccinera sig. Ibland kan man undra vem som är uppdragsgivaren!!

    Men bra är ju att i-Size standarden gör att dessa bilbarnstolar blir lite kompaktare så att flera bilar kan använda denna...
    Att svininfluensan slagit till först nu kan bero på att det skydd många fick har börjat avta nu.
Svar på tråden 20 kg sitter i framsätet