• Paddi1984

Vab när sambon tar fo

Det är så att jag ska börja jobba imorgon och sambon skulle därmed ta över rollen som föräldraledig till sonen på snart 6månader. Att han ska ta över innebär också att han skulle "ta striden" att få sonen att acceptera flaskan, hittills har han bara velat amma o jag har inte haft energi nog att trilskas med flaskan utan har fokuserat på att få dagarna att gå så smärtfritt som möjligt.

Nu är saken den att sonen åkt på en rejäl dunderförkylning och det känns då så fel att lämna honom i en mat "strid" där han förlorar sin trygghet (mig) när han redan mår dåligt.

Frågan är då om jag kan ringa till jobbet o säga att jag blir hemma med sjukt barn? Vet att jag troligen inte kan få tfp från FK då sonen inte är 8mån än.

.

• Svar på tråden Vab när sambon tar fo
  • Lemt77

Jag tror inte att du skulle kunna vabba av den anledningen då pappan ska va hemma. Förstår hur du tänker och att du vill, hade känt samma men det kommer kanske gå bättre än du tror. I värsta fall får pappan ringa hem dig från jobbet kanske..

• Paddi1984

Vi testkörde i söndags och tyvärr skrek sonen i 1,5 av de 3h jag var borta... Han gillade inte alls arrangemanget och då var han fortfarande frisk :( tänker att det är så vi måste göra nu när vi bestämt att jag ska jobba men känns för elakt när han är sjuk.

• Lemt77
    Paddi1984 skrev 2016-03-01 22:54:13 följande:

Vi testkörde i söndags och tyvärr skrek sonen i 1,5 av de 3h jag var borta... Han gillade inte alls arrangemanget och då var han fortfarande frisk :( tänker att det är så vi måste göra nu när vi bestämt att jag ska jobba men känns för elakt när han är sjuk.

Hmm förstår dig precis.. :(
  • TreSolrosor

Ta ut dubbeldagar med fp i värsta fall. Vabba när pappan är föräldraledig kan du bara göra om pappan (ordinarie vårdare) blir sjuk och barnet är över 8 mån.

• Holma
    TreSolrosor skrev 2016-03-01 23:13:39 följande:

Ta ut dubbeldagar med fp i värsta fall. Vabba när pappan är föräldraledig kan du bara göra om pappan (ordinarie vårdare) blir sjuk och barnet är över 8 mån.

Fp ska sökas 2-3 mån i förväg
  • MeEmmA
    Holma skrev 2016-03-01 23:51:11 följande:
    Behöver det inte alls göras! Om arbetsgivaren är ok med att man är föräldraledig så fungerar det, däremot har arbetsgivaren rätt att neka om man inte har ansökt två månader i förväg men INTE försäkringskassan. Det beror på hur snäll chef man har.
  • Holma
    MeEmmA skrev 2016-03-01 23:55:14 följande:
    Behöver det inte alls göras! Om arbetsgivaren är ok med att man är föräldraledig så fungerar det, däremot har arbetsgivaren rätt att neka om man inte har ansökt två månader i förväg men INTE försäkringskassan. Det beror på hur snäll chef man har.
    Hennes arbetsgivare behöver nog mera tid än några timmar om det behövs ersättare
  • Carambolan

Ett alternativ kanske är att sambon kommer förbi ditt jobb med barnet så att du kan amma? En kollega till mig ammar sin sjumånaders varje dag på lunchen och på eftermiddagsfikat, verkar funka toppen för dem.

• Paddi1984
    Carambolan skrev 2016-03-02 00:08:39 följande:

Ett alternativ kanske är att sambon kommer förbi ditt jobb med barnet så att du kan amma? En kollega till mig ammar sin sjumånaders varje dag på lunchen och på eftermiddagsfikat, verkar funka toppen för dem.

Tyvärr jobbar jag några mil bort o sambon är utan körkort och hemma med de tre andra barnen. Annars hade det ju vart en toppen idé :)

Men så klart har barnens förkylning spridit sig även till mig så är hemma sjuk idag ändå. Inget vidare intryck på jobbet att börja som sjuk, men men sånt e livet med småbarn.
  • Holma
    Paddi1984 skrev 2016-03-02 07:06:04 följande:
    Tyvärr jobbar jag några mil bort o sambon är utan körkort och hemma med de tre andra barnen. Annars hade det ju vart en toppen idé :)

Men så klart har barnens förkylning spridit sig även till mig så är hemma sjuk idag ändå. Inget vidare intryck på jobbet att börja som sjuk, men men sånt e livet med småbarn.
    Ja klart du blev sjuk just nu , det var ju bra
  • modsey
    Holma skrev 2016-03-01 23:59:00 följande:
    Hennes arbetsgivare behöver nog mera tid än några timmar om det behövs ersättare
    Det beror väl på vad man jobbar med. Min skulle säga ja om jag själv bedömde att det var lämpligt att vara borta den dagen.
    Holma skrev 2016-03-01 23:51:11 följande:
    Nej det måste det inte, men ag har rätt att neka annars. Men det beror ju helt på vad och var man jobbar med.
    När jag var chef sa ja ja när jag kunde även om det var samma dag de bad om ledigt. 
  • Holma
    modsey skrev 2016-03-02 08:34:28 följande:
    Det beror väl på vad man jobbar med. Min skulle säga ja om jag själv bedömde att det var lämpligt att vara borta den dagen.
    Holma skrev 2016-03-01 23:51:11 följande:Fp ska sökas 2-3 mån i förväg
    Nej det måste det inte, men ag har rätt att neka annars. Men det beror ju helt på vad och var man jobbar med.
    När jag var chef sa ja ja när jag kunde även om det var samma dag de bad om ledigt. 
    Nu handlar det ju inte om bara en dag , det kan ju ta tid att få ordning på flaskmatning
  • modsey
    Holma skrev 2016-03-02 08:45:50 följande:
    Nu handlar det ju inte om bara en dag , det kan ju ta tid att få ordning på flaskmatning
    jag hade sagt ja till en vecka också, OM jag kunnat
  • Paddi1984

Nu är det främst en dag max två det gäller eftersom det inte är just för att flaskmata utan att bli fri förkylningen. Är han bara frisk från värsta snoret och hostan kommer jag jobba. Chefen godkände att jag är hemma med barnet idag och jag ska höra av mig igen på fredag som är nästa arbetsdag (jobbar halvtid så varannan dag).

Är inte väldigt saknad då jag skulle gå introduktion till ett självständigt egenplanerande arbete. Kanske blir lite meck att planera in tider för intro sen men lär inte va omöjligt.

• Holma
    Paddi1984 skrev 2016-03-02 09:40:27 följande:

Nu är det främst en dag max två det gäller eftersom det inte är just för att flaskmata utan att bli fri förkylningen. Är han bara frisk från värsta snoret och hostan kommer jag jobba. Chefen godkände att jag är hemma med barnet idag och jag ska höra av mig igen på fredag som är nästa arbetsdag (jobbar halvtid så varannan dag).

Är inte väldigt saknad då jag skulle gå introduktion till ett självständigt egenplanerande arbete. Kanske blir lite meck att planera in tider för intro sen men lär inte va omöjligt.

Fast klarar inte pappan av en sjuk bebis så bör han ju inte vara föräldrarledig heller
  • Holma
    Paddi1984 skrev 2016-03-02 09:40:27 följande:

Så om bebis blir frisk blir du oxå frisk , för du blev ju sjuk nu o var hemma därför ?
  • Elefantflickan

Äter barnet mat? I så fall kanske ni kan hoppa över flaskan. Min äldsta har aldrig druckit ur flaska. Har ni provat med pipmugg? Skulle du kunna börja jobba, men bara halvtid?

(Vet inte hur gammalt barnet är, så du får ursäkta om råden är helt uppåt väggarna!)

Svar på tråden Vab när sambon tar fo