Jag förstår det och jag kan säga att jag hade svårt för det i början. Det kändes som att det lutade åt pedofileri. Så jag fick läsa på vad de menade med att han hade "präglats" på henne. Jag såg filmerna innan jag läste böckerna och kan säga att böckerna förklarar det mer. Även angående allt annat som händer som ibland går lite för snabbt i filmerna (tycker jag).
Men nej - han är inte kär i hennes dotter.
I "Eclipse" (boken) beskriver Jacob präglingen med bla: "Det är svårt att beskriva. Det är egentligen inte alls som kärlek vid första ögonkastet. Det är mer som...tyngdkraft. När man träffar henne så är det plötsligt inte jorden själv som håller en nere längre, utan hon. Man skulle göra vad som helst för henne, vara vad som helst för henne...Man blir det hon behöver att man ska vara, oavsett om det är en beskyddare, en älskare, en vän eller en bror."
(Tror att delar av beskrivningen var med i filmen också.)
Så det behöver inte handla om att de som präglats blir ihop men utifrån boken så förstår jag att det väldigt ofta blir så eftersom det finns ett starkt band mellan dem och eftersom den som är "präglad på den andre" förmodligen är oerhört vänlig och stöttande osv.
Jacob kommer förmodligen att skydda Renesmee under hennes uppväxt och vara som hennes storebror eller bästa vän och förmodligen blir de ihop i framtiden eftersom Alice såg det.
Vet en del som störde sig på präglingen medan jag tyckte att det var ett häftigt slut som tvingar ärkefienderna (vampyrer och varulvar) att bli ännu fredligare mot varandra.