• Erica04

Bråk

Dottern och hennes pappa bråkar jämt! Jag får gå in och bryta ibland då det tjafsas om det allra minsta. Hon säger att hon hatar pappa och att han inte förstår henne. Jag vet i te hur länge jag orkar lyssna på dom. Saken är den att vi har en inneboende som hör allt och jag tycker detta med bråken är så pinsamt! Det leder ingenstans och jag får sopa igen spåren efteråt.... Hjälp mig. Dottern är 11 1/2 år

• Svar på tråden Bråk
  • Lilla Gs mamma

Kan pappan förmås hantera detta lite mer vuxet och låta bli att provoceras för minsta lilla sak?

• Erica04

Ja varför kan han inge hantera det mer vuxet.... Hade önskat att jag hade 2 barn och en man men jag har 3 barn.....

• IsDimma

Jag har bråkat jättemycket med min mamma när jag växte upp. Då såg jag det inte som så jobbigt, vi bråkade och sen fem minuter senare så var vi sams igen. Jag lärde mig det beteendet och fortsatte likadant med mina pojkvänner. Vi bråkade om allt, flera gånger om dagen.

Det fungerade tills jag träffade nuvarande sambon. När vi bråkade så var han sur och vägrade prata med mig på flera dagar.
    Idag bråkat jag och sambon typ aldrig, det är säkert tre år sen sist.
    Och idag när jag hälsar på mina föräldrar så bråkar jag inte längre med mamma heller.
    Det har gett mig en så mycket bättre relation till mamma att lära mig låta bli att bråka för minsta lilla. För trots att jag tyckte att jag hade en bra relation med mamma så tärde det på våran relation att bråka jämt. Jag önskar att min mamma inte hade lärt mig det beteendet från början för det är jobbigt att leva ihop med någon som man bråkar med mycket, oavsett om det är en förälder eller en partner.

• Erica04

Han tycker inte han provocerar och bråkar. Men jag hör honom dondera som värsta militär.- ta upp kläderna nu! - ät upp din mat! - stäng av tvn nu! -tvätta händerna, tvål och vatten! Jag skulle ha sagt- dina kläder ska väl inte ligga på golvet. Lägg dom i tvättkorgen istället. - ät upp maten nu så kan vi hitta på något kul sen. - när programmet är slut kan du vara snäll att stänga av tvn- glömde du inget nu? Ska jag göra "stora björntestet" ( lukta på händerna om de luktar tvål) Jag kommer ingenstans med kommunikationen med min man då han inte ser att han gör fel. *suck*

• Flickan och kråkan

Vuxna precis som barn är olika. Jag tänker att ni kanske ska sätta er tillsammans allihopa och bestämma lite enkla regler kring sådant som skapar konflikt (kläder på golvet, tv-tittande, handvävt eller vad det nu handlar om) så att ni slipper hamna i tjat- och bråkträsket. 

Svar på tråden Bråk