• Zoey83

Bf 11-14 maj

susannapanna skrev 2016-03-30 19:58:20 följande:

Jag träffar bm var tredje vecka... Tycker ändå det känns lagom.

Ja, det är en gåta. Å ena sidan känns hickan långt ned i magen, så man tror att den ligger med huvudet nedåt.

En sekund senare kommer ett "klot" ut vid revbenet och det måste väl vara huvudet...?

Suck!

Det skulle mycket väl kunna vara rumpan (klotet alltså) eftersom den sticker ut då de ligger med bena uppdragna (i foster ställning).

Jag känner tydligt att babyn ligger med huvudet ner.

För att veta säkert så fråga barnmorskan.
  • Zoey83
    Lilleke skrev 2016-03-29 13:25:52 följande:

Hej, jag hoppar också in här en sväng. Min bf är 16 maj, jag är 33 och det är mitt första barn, en liten ivfbebis.

Vill bara säga till er som inte känner av sammandragningar än, grattis! Som sagt är detta mitt första barn men jag har sammandragningar hela tiden. Minst fem/halvtimme, oavsett vad jag gör eller om jag vilar. Senaste tiden har de även börjat göra ont, dock var allt opåverkat sist jag var på fl och kollade. Så att de flesta förstföderskor inte känner av de kan jag inte gå i god för. ????

Grattis!! till babyn, måste vara underbart för er att ni väntar barn nu.

Var det första ivf försöket?

Hur länge har ni försökt bli gravida?

Jag har också mycket sammandragningar och har haft det sen v.15!! men detta är fjärde barnet.

I v.19 åkte jag in akut då jag fick värkar, det var hemskt! men ingen öppnade på akuten där jag var (det var julafton) så for hem efter 1 timmes väntan men det var även för att värkarna lugnade ner sig, nästa dag var de helt borta, men var en hemsk! upplevelse.

De har kollat min tapp vid 4 olika tillfällen nu och den har varit opåverkad alla gånger.

Har iaf inte haft nå falska värkar sen i v.19.
  • Zoey83
    LoveEver skrev 2016-04-04 11:30:24 följande:

Halloj????

Här hoppar jag in ??

Har bf enligt RUL 11/5 och enligt mens och "roligheterna" så är det bf den 14/5 ????

Har en guldklimp som jag fick 2008 och han längtar sååå efter att få bli världens bästa storebror ??

När jag väntade storebror hade jag världens underbaraste graviditet och förlossning (bortsett från de tidiga onda förvärkarna jag gick med i ca 2 1/2 månad innan han kom)

Denna graviditeten har jag både fått känna på foglossning såpass så jag inte ens kunnat resa mig ifrån sängen ???? men det börjar ge med sig lite nu (eller så har kroppen "vant" sig) har inte lika mycket ont längre men får dock hjälpa benen att komma in o ut genom bilen osv ..

Hej! Kul att du hittade hit.

Skönt att fogarna blivit lite bättre.

Vilket långt hopp mellan barnen, var det frivilligt eller har ni haft svårigheter att bli gravida?

Härligt! att ni väntar barn nu iaf, grattis!

När kom blivande storebror?
  • Zoey83
    LoveEver skrev 2016-04-04 11:42:07 följande:

Haha där kom det iväg lite för fort haha

Har även haft fruktansvärda förvärkar denna graviditeten har vart inne en gång pgr av minskad rörelse och misstanke om rinnande fostervatten men lillen verkade må bra dock var tappen på gränsen till ok så får jag mer ont osv så ska jag la in igen vilket det kanske blir inom någon dag och inte dessa onda förvärkar lägger sig .. (i skrivande stund ligger jag med kraftiga molandevärkar bak i ryggen)

Bortsett från allt ont o "jobbigt" så är jag sååå lycklig av min graviditet tänker ofta på att jag har det absolut dyrbaraste i Min mage som växer och blir en egen individ inuti mig

Ååh vad vi alla längtar efter liten <3

Och nu är det inte många dagar kvar längtar längtar <3

Det var lite om mig/oss :)

Kul om vi kan följas upp här i gruppen de sista veckorna här nu :))

Du skriver..."och nu är det inte många dagar kvar längtar längtar"

Betyder det att du kommer att föda ditt barn inom endast några dagar?

Förstår att du längtar! efter den lille, jag längtar! också jätte mycket men hoppas att lillen vilk stanna kvar där inne i minst en månad till, gärna ända fram till bf.
  • Zoey83

Vad har ni haft för SF mått på senaste undersökningen som ni gjort??

Mitt SF mått i v.34 (förra veckan) var 35.

• Zoey83
    Snelson skrev 2016-04-14 22:12:24 följande:

Kul att hitta den här tråden. Jag har bf 11 maj med första barnet, är i v 36+0 idag :) Imorgon jobbar jag sista dagen innan ledigheten så det ska bli rätt skönt. Jobbat 100% hela tiden och skulle säkert kunna jobba 2 veckor till fysiskt, men känner att jag behöver ladda lite mentalt nu inför vad som komma skall. Sist hos bm i v 34+5 hade jag 37 i sf mått.

Välkommen hit! Ja, tanken med denna tråd ädje att alla är ungefär i samma vecka vilket kan göra det lättare att diskutera ännu mer relevant för alla.

Va spännande med första barnet.

Oj, du har stort SF-mått.

Med nr.3 jobbade jag till endast 6 dagar före han föddes. Denna gång har graviditeten vart rätt tung, sammandragningar sen v.15!! Så jag tänkte pausa snart, senast i mitten på bästa vecka men hoppas hinna klart imorgon.
  • Zoey83
    RebeccaIda skrev 2016-04-14 16:32:36 följande:

Hej! Kul med en grupp som e i samma vecka som oss! Vi har BF 14 Maj, är altså i v 35+4 idag. Är 22 år och väntar första barnet. Har mått jättebra hela graviditeten, förutom extrem trötthet och lågt Hb.

Tycker bebisen har rört på sig mycket mindre idag, och börjar bli lite orolig.. Hela magen e dock hårdare än vad den brukar, och gör lite ont när jag går och står upp, kan det vara sammandragningar av nått slag, och därför han e lugnare?

Det låter som sammandragningar det du beskriver men om du känner dig orolig och om du tycker att baby är lugnare än den brukar då tycker jag du ska åka in och kolla upp det! Bättre att kolla en gång för mkt än engång för lite.

Meddela hur det går!
  • Zoey83
    Snelson skrev 2016-04-15 18:37:45 följande:

Ja jag har legat över den översta kurvan under hela graviditeten. Jag känner mig lite orolig över att barnet ska vara stort men barnmorskan säger bara "jag har en känsla av att det är normalstort". Kan man be om tillväxt ultraljud pga stort sf mått?

Oj då hann du inte vara hemma så länge sist. Man hoppas ju på några fler dagar hemma iallafall :) Fast jag har en känsla av att jag kommer bli trött på att bara gå hemma och vänta på att det ska dra igång...

Har du eget företag eller hur kommer det sig att du kan styra det sådär själv?

Nej, 6 dagar var för kort tid! men samtidigt så orkade jag. Har orkat med så bra med de tre första barnen, nu fjärde graviditeten har jag haft sammandragningar sen v.15(!) ont i rygg och revben och ibland kännt i fogarna(vilket jag ALDRIG tidigare gjort).

Hann inte till sjukhuset med trean heller.

Jag studerar på distans, så därför kan jag styra själv när jag vill ta studieuppehåll. Känner att jag orkar inte! nå mera nu.

Min bm sa att man brukar göra ett TUL om man ligger över eller under sf-kurvan.

Bara att säga att du vill göra ett och säger de nej så säg att du är orolig, men tror inte! de säger nej, kurvan finns ju för en orsak.
  • Zoey83
    LoveEver skrev 2016-04-16 14:12:21 följande:

Hej tjejer

Hur mår ni ?

Tänkte höra hur mycket ni känner av bebis nu ? Hur mycket har de ändrat sina rörelser tycker ni ?

Anledning till att jag frågar är då jag i Onsdags vaknade med en oroskänsla då jag inte kände av bebis som vi brukar.

Avvaktade gick med den store till skolan känner då att högra ben inte hänger med riktigt kände också tryck mot ishias men som avtog och sedan fick jag fruktansvärt ont bakom knäskålen alltså på insidan av benet blev öm och det strålade ner mot hälen och upp mellan benen vid något tillfälle så kände jag inte av när jag kissade (kände dock att jag behövde gå på toa)

Började tvätta och va lite aktiv och va stilla mellan tvättningarna och började då känna av bebis.

Torsdags kände bebis lite mer men inte alls som förut och nu mer som hoppande rörelse eller typ skrattande rörelse inte detta smekande om man säger ..

Fredag fick kontakt med min bm och hon tyckte att jag skulle kontakta fl om det fortsatte under dagen då hon vet hur medveten jag är i min kropp och min graviditet.

Avvaktade fram mot em (17) ringde då flörlossningen och berättade historien och att jag inte känner av bebis så mycket

Hon tycker jag ska avvakta för de kan inte ta in alla som är i v.37 och göra ett ctg :/ hon frågar vad jag tycker om det och jag säger att det iprencip inte lugnar mig något för jag är orolig.

Men hon upprepar sig och säger att jag ska ringa henne igen om jag inte känner bebis så mycket.

Har en hjärtljud maskin hemma så har lyssnat på honom igår kväll då jag inte kännt av honom speciellt mycket och hans hjärtljud låg då på som lägst 132 ungefär som sedan kunde stiga snabbt uppåt. (Var hos bm i måndags o då låg den på 152 som de gjort de senaste 3 gångerna)

Har idag varit lika trött och hängig och knappt kännt av honom mer än någon liten rörelse.

Försökt vila men är fortfarande trött och har sammandragningar och värk i ryggen

Och jag VET att man Inte ska känna efter osv men jag har de senaste 2-3 veckorna kännt efter pgr av kraftiga SD om jag är öppen och nu idag nyss så får jag det till att jag är öppen mellan 4-5 cm :/

Vet egentligen inte vad jag vill med inlägget för jag vet ju bäst när det är dags att åka in men gillar inte känslan av de minskade rörelserna så hur är det för er andra tjejer ?

Men OJ! Var du så mycket öppen?!!

Har du vart in på koll nu då??

Jag mår sådär, blir snabbt trött och har ont i revbenen till och från (när baby ligger och trycker antar jag).

Sen sammandragningar, haft dem sen v.15 men nu börjar de göra ganska ont.

Men kan ännu hålla igång och göra saker här hemma, fast tungt! är det ju.

Babys rörelser har förändrats, men jag brukar tänka att bara jag känner rörelser morgon, middag och kväll så är det bra, de förändras nog också ju större de blir.

Dessutom ska jag in på ett TUL nu till veckan så där ser vi ju hur baby mår.
  • Zoey83
    Snelson skrev 2016-04-16 09:18:23 följande:

Usch så jobbigt med sammandragningar så tidigt! För mig började de någon gång efter v30. Nu kommer de så fort jag gör något fysiskt, typ städar eller reser mig upp lite hastigt. Känns som att man går runt med en hård boll i magen hela dagarna :)

Har du känt att magen har sjunkit någonting? Jag har nu lättare att böja mig och ser att den sjunkit mycket.

Jag jag får nog fråga henne på tisdag om det är möjligt för jag blir lite orolig faktiskt.

Ja, säg på tisdag att du vill ha ett TUL p.g.a. att du är orolig!! då får du säkert ett, man ska ju aldrig behöva känna oro om man vet att något kan hjälpa (t.ex.tul).

Jo, nog tycker jag magen sjunkit något och läste att den brukar sjunka i denna vecka.

Känner att jag har en hel del att hinna göra ännu innan baby kommer...måste verkligen få i ordning rummet snart!!! Tvätta upp babyfiltar, hitta babybäraren, mm!!!

Har du mkt kvar eller är det medta fixat?
  • Zoey83
    LoveEver skrev 2016-04-18 19:47:23 följande:

Vet inte kan ha fel men jag är iallafall öppen minst 3 cm då jag kan få in 2 fingrar men känner att det hade fått plats med 1½ finger till typ .. 

Nej har inte vart inne på fl ... kände av honom lite lite och sen i lördags så kom min mans X hit och lämnade över barn och då började bebis röra sig för hon ville känna sen efter det har knodden rört sig en hel del (lite som vanligt)

Men jag känner i kroppen att det nog inte är lång tid kvar .. har väldig tryck nedåt och slemmis går fortfarande lite varje dag och det känns att han "trycker sig nedåt" den där brännande känslan typ.

Så vi får se när stjärnan väljer att titta ut =) 

Hur kommer det sig att du ska på TUL ?

När är du beräknad till?

Vad härligt att knodden börjat röra på sig mer aktivt igen så att du kan känns dig trygg.

De kollar mig eftersom mina tidigare barn vart rätt små då moderkakan inte fungerat helt optimalt, men nu får jag trombyl (blodförtunnande) för att flödet ska bli bättre.
  • Zoey83
    LoveEver skrev 2016-04-19 00:09:54 följande:

Är beräknad enligt RUL 11 maj men enligt mens 14e men haft en väldigt "tung" graviditet denna gången så tror inte jag går hela vägen faktiskt .. :/

Men ush låter jobbigt :/ hoppas er lill* där inne mår bra och växer som h*n ska <3

Varför har det vart en tung graviditet?

Min har iaf vart den tyngsta hittills, det är vårt fjärde barn.

Hittills mår knodden där inne bra, mina värden låg fint igår hos barnmorskan och hittills har h*n vuxit på bra! Får se imorgon igen hur tillväxten ser ut. Känns tryggt att de kollar mig så känns inte alls jobbigt.

Jag längtar tills jag tar ledigt, troligen efter denna vecka. Vore så skönt att bara slappa, fast jag är ju så dålig på det! Far runt och sorterar och städar och har mig.
  • Zoey83
    Snelson skrev 2016-04-20 09:33:54 följande:

Jag frågade igår på kontrollen men hon lugnade mig rätt mycket så nu känns det ok :) Igår fick jag veta att bebisen nu har fixerat sig och sf måttet ligger kvar på 37 så det är ju rätt normalt för den här tiden ändå. Hon sa att sf måttet ofta följer graviditetsveckan. Alla andra kontroller var också bra.

Vi har fixat en del med rummet, ställt iordning spjälsängen och lite andra prylar. Mer gör vi inte nu för rummet kommer ju inte användas än på länge. Jag har tvättat upp alla kläder och lakan så allt det är klart. Märkte dock igår när jag packade BB väskan att vi inte har så mycket kläder i stil 56 och det kanske vi får börja använda direkt, så imorgon ska jag shoppa lite :)

Det är ju roligt att fixa iordning tycker jag, det blir mer verkligt då på något sätt.

Åh, skönt!!! att hon lugnade dig då behöver du inte oroa dig.

Jo, brukar följa veckan, mitt SF-mått var i måndags 37 och då var jag i v.36+2.

Verkligen! Hur mysigt som helst att fixa i ordning till baby.

Jag längtar till nästa vecka när möten, utvecklingssamtal, Ikearesa, barnkalas mm.är överstökat för då hinner jag bättre och kan ha fokus på baby.
  • Zoey83

Hej tjejer! (&killar om det finns någon blivande pappa bland oss).

Hur laddar ni inför förlossningen som närmar sig med stormsteg??

Har ni mycket sammandragningar/förvärkar nu?

Någon som fött ännu?

Kram till er alla och hoppas ni mår bra.

• Zoey83

5/5 fick vi en pojke, 3335g och 50cm, helt perfekt!!

Kärlek vid första ögonkastet!

Dessutom hann vi med god marginal till förlossningen (denna gång) vilket var oerhört skönt!!

Min skräck var ju att inte hinna in i tid som med tredje barnet, att föda utanför förlossningen är INTE roligt.

Vi åkte in redan dagen före eftersom vattnet gick fast jag inte hade värkar så de ville att jag skulle komma och göra en ctg-kurva, den visade bra så vi fick sova på patienthotellet.

Nästa morgon satte det igång. Det hela tog 6,5 tim från första värk men värkarna var sega i början, 10-15 min mellan värkarna och de var korta, men sen när det väl kom igång gick det av bara farten.

Jag hann få droppen (pga GBS) och vi fick en fantastisk!! barnmorska.

Vi hade förberett oss väl med en bok "föda utan rädsla" kan verkligen rekommendera den boken!!!

och med förlossningsbrevet med önskemål mm.

Jag klarade mig med bara lustgas, använde annars boll, gåstol, avslappning, andning, rösten och tankens kraft. Min sambo var ett fantastiskt stöd!!

Men så ont! det gör, blir alltid lika chockerad.

Denna gång spydde jag genom näsan när jag krystade ut honom (ursäkta äckel detalj).

Det var så skönt! när det var över.

Så fantastiskt!!! vad kvinnokroppen kan klara av alltså!!!

Någon annan som fått barn ännu????????

• Zoey83
    RebeccaIda skrev 2016-07-06 13:10:16 följande:

Hade bf 14e Maj, och tre dagar senare kom han.

17e Maj, 2965g och 48cm, helt underbar.

Förlossningen gick med fart, vattnet gick kl 05, värkarna satte igång 05:30 och 10:15 kom han. Allt gick så snabbt så vi hann knappt med! Testadr lustgas men den funkade bara i början, och pilatesbollen satt jag på, den var fantastisk!

Allt har gått bra sen dess, och han växer med raketfart!

Hur har ni andra det? :)

Stort grattis till sonen. Skönt att allt gick bra och att ni hann till sjukhuset, det gjorde inte vi när vi fick vårt tredje barn och det var minst sagt både dramatiskt och fruktansvärt smärtsamt.

Visst är bollen toppen!

Hur det gick för mig kan du läsa här ovan.

Verkar som att jag fick barn först, han bestämde ju sig för att dyka upp 8 dagar före bf vår gosse.

Det går fint med honom och syskonen är även dem tokkära i honom.

Är så lycklig! trots att jag är trött.
  • Zoey83
    Snelson skrev 2016-05-22 15:29:14 följande:

Hallå hur har det gått för alla? Bf 11 maj här och ännu ingen bebis! Börjar ledsna lite nu...

Hur länge fick du vänta??

Hoppas allt gått bra.
  • Zoey83
    Lilleke skrev 2016-05-15 21:15:49 följande:

Så roligt för er Zoey, grattis! Och så skönt att det gick så bra.

Här händer ingenting, har bf imorgon, 16:e. Vi får väl se. Ska nog läsa klart den boken då, harbörjat på den, men kommit av mig.

Grattis igen!

Tackar. Hur har det gått för dig?

Hoppas att boken var till hjälp för dig/er? och att allt har gått bra.
  • Zoey83

[quote=76778931][quote-nick]Angelixaa skrev 2016-07-08 00:55:43 följande:[/quote-nick]Hallå!

Hade bf den 7/5 men hon tittade ut på morgonen den 21/5 efter en förlossning på lite över 19h. Hon vägde 4650g och var 53 lång ????

Hade gått med värkar i 1 vecka men hade så otroligt lång latensfas, när jag kom in hade jag 2min mellan värkarna och hoppades att de skulle gå fort men ikke![/

Grattis!!! Det var ingen liten en men det är klart att de hinner ju växa till sig en massa! på två veckors extra tid.

Låter som en sjukt jobbig! förlossning men skönt att det är över nu.

Var det ditt första barn när det tog så länge?

Svar på tråden Bf 11-14 maj