• Majoo

Vilket BB ska jag INTE välja i Stockholm?

Jag önskar mig en lugn och trygg förlossning med närvarande BM, möjlighet till egen toalett med dusch, möjlighet att bada. Jag önskar att få hamna på ett BB där hela familjen får sova tillsammans över natten.

Vilket BB ska jag INTE välja? VIlket BB ska jag välja? Om jag ens får föda i Stockholm i maj vill säga. Mitt första val BB Sophia stänger bara dagar innan min BF.

• Svar på tråden Vilket BB ska jag INTE välja i Stockholm?
  • Magda86

Jag har fött på både Huddinge och Södersjukhuset. Jag är jättenöjd med båda, men ingen av gångerna fick min man sova över. Det fanns inte plats för det.

• Carambolan

Jag har fött på Danderyd och ens gången hamnade jag på special-bb (där de tar in alla med komplikationer) och andra gången på vanliga patienthotellet. På båda fick vi eget rum med plats även för pappan att sova över.

• Ravioli

Vi födde på Huddinge. Var kvar på BB två nätter på deras inrådan, vi ville bara hem men de ville att vi skulle stanna och få hjälp med amningen då det var vårt första barn. Pappan fick sova över, vi hade egen dusch och toa. På förlossningen fanns inte tillgång till bad. Det var fullt både på förlossningen och BB när vi kom in, även fast vi ringde innan och var välkomna . Tog en timma innan vi fick tillgång till ett rum och smärtlindring, men det var ju inte Huddinges fel, det var fullt i hela Stockholm med omnejd. För att återgå till din fråga, Huddinge är okej, personalen är underbar. Älskade min barnmorska Rosie. Men jag kommer nog välja en annan förlossning nästa gång, hade gärna valt BB södra men den stänger ju också nu.

• gbgumman

Ingen av mina förlossningar har blivit som du beskrivit. Båda har skett på SöS. Men jag är fantastiskt nöjd med båda två. Mina ända önskemål var att få en säker och trygg förlossning. Det fick jag tack vare den fantastiska sjukvård som finns i Sverige. Fantastisk personal. Hade jag velat ha en hotellvistelse hade jag bokat det och inte en förlossning.

• Annsiss

Varning för SÖS!!! Har fött två barn första på bb Sthlm, jättebra lyhörd personal och stort rum, gott om plats och egen toa. Bra eftervård!

SÖS hamnade jag på av misstag 2013, värdelöst. Trångt rum, vi lämnade väskan i bilen den fick inte plats, min man övervägde att stanna i korridoren då det fysisk var typ inte plats för honom hur han än gjorde var han ivägen. Första våningen fönstret öppet utanför stod folk och rökte.

Personalen var ej förstående till min önskan att föda utan smärtlindring ( vilket inte var någon problem med ettan) utan tjatade om lustgas vilket störde mig.

Ingen toa på rummet utan i korridor där det var trafik inte bara till förlossningen utan till andra avdelningar. Hemskt att behöva dra på sig kläder och stå där och köa bland folk. Läskigt att vara ensam på toa då man kände sig övergiven. Andra gången kom min man med vilket var tur eftersom bebisen då ville ut, fanns inget larm på toan vid toan utan flera meter framför vid dörren. Vet ibte vad jag gjort om mannen ej varit med och kunnat larma. Smutsigt och omodernt var det också . På eftervården ville de att jag skulle dela rum och att mannen min skulle åka hem men då vägrade jag stanna varpå vi fick eget rum.
    Nej undvik är mitt råd!

• Rocket Mania

Jag har fött tre barn på Sös och blivit fantastiskt bra bemött alla gångerna. 

I anknytning till SÖS finns numer ett patienthotell, kolla hur det är med övernattande partner där. 

• Rocket Mania
    Rocket Mania skrev 2016-03-03 14:46:59 följande:
    Jag har fött tre barn på Sös och blivit fantastiskt bra bemött alla gångerna. 

I anknytning till SÖS finns numer ett patienthotell, kolla hur det är med övernattande partner där. 
    Inser att jag inte riktigt svarade på din TS där. Toa på rummet hade jag inte men möjlighet att bada fanns i alla fall. Och så vaksam, trevlig personal.
  • gbgumman
    Rocket Mania skrev 2016-03-03 14:50:05 följande:
    Inser att jag inte riktigt svarade på din TS där. Toa på rummet hade jag inte men möjlighet att bada fanns i alla fall. Och så vaksam, trevlig personal.
    Hade det också fantastiskt och toa på rummet.
  • Loncelot

Fött på SÖS 3ggr, 2 hemska och en underbar tänkte mer 3:e gången gilt, konstigt igentligen att man återvände men sista var toppen. Kanske för man hade 2 allvarligt fel behandlade tillfällen så kanske man blev behandlad på topp bara för det, ja vet inte...

• Majoo

Tack för att ni delar med er av era erfarenheter. Är livrädd för att hamna på sös som fått anmärkningar på att det är ohygieniskt, smutsigt och dessutom kö till toaletten mitt i ett pågående förlossningsarbete. Fy! Det kommer inte funka för mig.

Är också livrädd att det kommer bli fullt och trångt på alla förlossningar i Sthlm nu i maj och att det blir otryggt.

Några fler?

• Erika1

Du behöver inte vara livrädd för att föda på SöS. Eller KS, Danderyd, Huddinge el kanske tom i Södertälje. Vi bor i ett I-land. Du föder på ett sjukhus med kompetent personal som förlöser barn flera ggr om dagen, vecka ut och vecka in. Många med flera års erfarenhet. Dessutom är det nästan gratis. Det du däremot behöver göra är att sänka förväntningarna. Eller ännu bättre, gör dig av med dem helt. För det går inte i förhand bestämma hur förlossningen ska bli. Den kanske går rekordsnabbt, drar ut på tiden, det kanske blir komplikationer som ingen hade räknat med etc etc. Toalett och badkar på rummet låter som någon ovan skrev mer som en hotellvistelse. Ang att pappan får sova kvar (hela fam får inte av förklarliga skäl) brukar de flesta försöka ordna iaf med första barnet. Har själv fött fyra barn, två på Danderyd och två på SöS. Alla olika typer av fl men tryggt och kompetent alla ggr. Lycka till!

• EliB

Födde på sös för fyra månader sedan. Var på förlossningen i 27 h och hann plöja igenom 5 barnmorskor, två läkare och ett operationsteam- alla var helt fantastiska och ansträngde sig till det yttersta för att jag skulle känna mig trygg och säker, vilket jag trots komplikationer gjorde. Det fanns möjlighet att bada, gå på toaletten fick man göra i korridoren, men jag det var alltid ledigt när jag behövde gå. Upplevde det verkligen inte som smutsigt.

Fick efteråt plats på BB- avdelning i familjerum, min mans säng var nästan bekvämare än min. Hade då egen dusch och toalett inne på rummet som var litet men fräscht. Trevliga barnmorskor och omtänksamma undersköterskor.

Känner inte alls igen kritiken som riktats mot sös i kommentarerna ovan.

• Jemp

Födde på karolinska. Nöjd med personal och bemötande på förlossningen (dock inte egen toalett,men den var aldrig upptagen. Tillgång till dusch, vet inte hur det ser ut med bad). Dock inte nöjd med personal och info på BB. Där hade vi iaf egen dusch och toalett och inga problem för pappan att stanna. Larmet från andra rum tjöt dock hela tiden.

• Jemp

Var positivt överraskad över att det kändes som att personalen hade all tid i världen för mig. Det var en helg i slutet av januari, vet inte hur fullt eller inte det var.

• Annsiss

Att inte ha egen toa på sjukhus 2016 är katastrof med tanke på hur mkt resistenta bakterier som finns inom vården, det handlar inte om lyx utan om liv och död. Det var det jag tänkte på när jag tvingades sitta på den skitiga gemensamma toan på SÖS, hade jag varit mer alert hade jag bett om toastol på rummet, hade känts fräschare och mindre jobbigt. På eftervården på SÖS fanns inte heller egen toa eller dusch. Rekommenderar bb Sthlm

• TeresB

Har fött två barn på ks Huddinge och är nöjd. På förlossningen delar 2 rum på toalett. Vi hade ingen i rummet brevid så vi hade den för oss sj. Det finns 2 BB på Huddinge och vi fick rum för mig, bebis o man med eget badrum. Men jag tror att vilket man än hamnar på så är det kompetent vård och det man i grunden vill ha är en trygg förlossning och bra kunskap vid komplikationer för mamma eller barn. Ett familjerum är lite grädde på moset.

Hur som kan jag säga att vi haft bra vård på Huddinge och vårt första barn var prematur så vi spenderade 8 v där.

Svar på tråden Vilket BB ska jag INTE välja i Stockholm?