• Äldre 3 Mar 07:01
    3067 visningar
    13 svar
    13
    3067

    Två barn, hur har ni bilbarnstolarna?

    Hej!

    Har en Volvo V70 och en son på två år som sitter där bak. Inte med bälten utan med Isofix. Vi väntar andra barnet och undrar om hen ska åka där bak (då blir det väl bökigt för mig att sitta mellan? Om jag har båda på varsin sida? Ha hen framme? Men då blir de med bälten för det finns ju inte Isofix där framme och roligare för barnen att sitta tillsammans? Tacksam för era råd och hur ni har det.

  • Svar på tråden Två barn, hur har ni bilbarnstolarna?
  • Anonym (:))
    Äldre 3 Mar 07:05
    #1

    Vi kommer ha båda barnen i bak och mig i fram. Får räkna med att stanna om det skulle behövas :)

  • Äldre 3 Mar 07:24
    #2

    När barnen var mindre hade vi en s70. Bebisen satt fram o storebror bakom i baksätet. Det var det enda alternativet då min sambo är 196 cm lång o hans ben kräver massa benutrymme. Det är 2 år mellan barnen. Nu är de 2 o 4 år, vi har bytt bil, men de sitter ändå på samma platser. Annars får inte sambon plats...

  • Äldre 3 Mar 07:24
    #3

    Vi har haft mindre barnet framme tills hon blev 2 år, då flyttade vi bak henne så båda sitter bak, jag hade inte rymts mellan bilstolarna, och ville ha lite koll på mindre, i början har de ingen nytta av att sitta tillsammans men nu har de rätt kul där bak ð???

  • Äldre 3 Mar 07:34
    #4

    När vår yngsta var riktigt liten så hade vi henne fram och äldsta bak, när den yngsta blev lite större så flyttade vi henne bak i min bil. Men sambon som är hemma nu och kör äldsta till förskolan några dagar i veckan har henne fram, för hon vill kunna hålla henne vaken tills dom är hemma igen. 

     


    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Äldre 3 Mar 07:37
    #5

    Våra två äldsta sitter i bakåtvänd stol bak, en bakom passagerarsätet o en i mitten. Har en Volvo V70 och 2 britax highway. Bebisen sitter fram :)

  • Äldre 3 Mar 08:05
    #6

    Isofix är bara till 18kg så ni behöver snart en ny bakåtvänd stol som man fäster med bälte till tvååringen.

  • Äldre 3 Mar 08:15
    #7

    Våra är nu 5 och 7 men har alltid suttit bak, på sidoplatserna och vi alltid suttit fram. Funkat jättebra. Två viktiga tips är spegel så man ser barnet från framsätet och att sätta fast tex napp i napphållare så den inte kan tappas på golvet.

  • Äldre 3 Mar 08:20
    #8

    Äldsta bak och yngsta fram. Detta eftersom min sambo och jag önskade att kunna ta hand om barnet och ha koll om vi var i bilen själva och ingen vuxen satt bak.

  • Äldre 3 Mar 12:55
    #9

    Vi har en Ford Mondeo och numera tre barn till vardags. Vi har airbag fram, så där sitter bara vi vuxna och ibland bonusdottern.

    Vi har alltid haft babyskyddet bakom förarsätet då det tar minst plats (Acta Graco). Sedan har vi en Maxicosi Mobi bakom passagerarsätet och en Britax Maxway i mitten. När vi bara hade två små barn klättrade jag in i mitten om bonusen skulle med.

  • Äldre 3 Mar 17:50
    #10

    Precis som Lena redan skrivit så behöver ni en bältesmonterad stol till äldsta barnet så småningom eftersom isofixstolar bara är godkänd till 18 kg alt 105 cm och barn bör åka valår betydligt längre tid än så.

    Många har en stol i mitten och den andra bakom passageraren. Då är det ju lättare att som vuxen sitta på sidan. Alternativt ena i fram, jag åkte mestadels ensam med båda barnen och då tycker jag att det var smidigast.


    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • LillaL­oppi
    Äldre 3 Mar 18:34
    #11

    Den tryggaste platsen i bilen är "mitten-mitten"; dvs mittenplatsen i baksätet - bakåtvänd. Då sitter man som säkrast.
    Så varför inte ha ett barn på ena sidan och den andra barnet i mitten och dig på andra sidan?

  • Äldre 3 Nov 05:08
    #12

    Uppdaterar tråden vi har inte Isofix i framsätet eller i mitten baksätet. Vad är bättre, ha nyfödd och sonen 2,5 år med Isofix på var sin sida i bilen eller använda bälte?

  • Anonym (Madre­)
    Äldre 3 Nov 05:16
    #13

    Äldsta sonen kör och den yngre åker i passagerarsätet. De gånger de åker ihop men det är inte så ofta. Annars cyklar den yngsta för det mesta efter han sålde moppen för att han ville köpa en dator istället.

Svar på tråden Två barn, hur har ni bilbarnstolarna?