• Äldre 3 Mar 11:10
    3837 visningar
    2 svar
    2
    3837

    Svårt att välja vilken art.

    Jag har funderat länge på att skaffa mig ett par fåglar. Men jag klarar inte helt att bestämma vad som passar mig och mitt liv. Hoppas ni kan hjälpa mig.

    Kriterier
    - Inte låta allt för mycket. Inte en nattaktiv typ av fågel.
    - Storleken mellan undulat och nymfparakit. (Men inte nymfparakit)
    - Medel social. Inte en fågel som behöver leka med mig halva dagarna, men gärna en fågel som kan sitta på axeln och följa med mig och som man kan gosa med. Leka med och kanske lära lite trix.
    - Att kunna lära sig prata är inte ett kriterie.

    Jag ska köpa två fåglar så att dom har varandras sällskap också, men behöver inte nödvändigtvis vara samma art. Jag tänkte att om jag köper en större typ av fågel exempelvis en indisk halsbandsparakit, så kanske en mindre fågel till sällskap som inte behöver lika mycket närhet. Dock så vet jag inte vilka fåglar som passar med vilka.

    Självklart ska jag ge båda fåglarna uppmärksamhet, men jag kan tänka mig en mer social och krävande typ av fågel om kompisen är av en art som inte har samma behov. Jag vet inte om jag kommer att ha tid att ge båda lika mycket tid om dom är av samma art och är en art som är mer krävande. Som en indisk halsbandsparakit. Men jag vet att jag kommer att ha tid för en fågel. Då fåglar inte ska vara själva tänker jag kanske det är god lösning.

    Eller två lika arter som fyller mina kriterier, men inte är helt lika krävande.

    Har ni förslag? Snälla hjälp mig.

    Har tidigare erfarenhet av undulater.
  • Svar på tråden Svårt att välja vilken art.
  • Äldre 5 Mar 03:28
    #1

    Men undulater är ju underbara! Får du tag på en ung och trevlig undulat och har lite extra tid så tycker jag att de är oslagbara. 

    Munkparakiter är trevliga, men uppriktigt talat så skulle jag personligen föredra en nymfparakit som husdjur. De är lättare och mjukare.

    Vill du ha lite mer papegoja så kanske en Meyers papegoja? Jag har inte personligen haft förmånen att äga en sådan, men de jag stött på i djuraffärer och hos bekanta har varit väldigt trevliga. Har ett högt läte dock.
    Eller en par dvärgpapegojor? De kan bli hur goa som helst om man står ut med visslingarna.

  • Äldre 5 Mar 04:06
    #2

    Har du kikat på sparvpapegoja nånting?

    Jag tycker absolut du ska skaffa två av samma art. En annan art kanske är bättre än att vara ensam men är inte alls samma sak som artfrände. Med rätt sällskap blir de också mindre krävande.

Svar på tråden Svårt att välja vilken art.