Hjälp! Vaccination!
TS- väldigt tråkigt att du blivit bemött så av BVC och 1177. Jag jobbar själv på BVC och tar alla ovanliga biverkningar på allvar. Som någon sa tidigare ska de rapporteras. Frågan är vart du bor och vad det finns för tillgängliga vårdinstanser runt dig? Jag tycker du ska stå på dig och diskutera med din BVC-sköterska. Berätta hur du tänker, om din rädsla men att du ändå vill att barnet ska få sitt skydd mot sjukdomarna. Hör efter om det finns möjlighet att vaccinera under mer kontrollerade former, på sjukhus eller barnmottagning. Om barnet får samma reaktion, då tänker jag framför allt på den låga kroppstemperaturen på kväll/natt så åker du in till närmsta akutmottagning. Självklart är det upp till dig att ta beslut om vaccin eller inte men BVC ska stötta dig och du kan få möjlighet att diskutera med barnläkare innan om du är tveksam. Som BVC-sköterska ska man också vara påläst och kunna diskutera för- och nackdelar samt biverkningar med föräldrar. Vi vill alla att barnen ska vaccineras och samtidigt att alla barn ska må bra! Om ditt barn har fått de två första doserna har han fått ett grundskydd och antikroppar. Dock måste han få en till dos för att vara fortsatt skyddad. Tänk på att stelkramp är en sjukdom som finns i jord etc och den kan man inte skydda sig mot genom att andra är vaccinerade. Jag kan också tillägga att de barn jag sett som fått någon typ av "svårare" reaktion efter dos 1 eller dos 2 har sedan vaccinerats på annan instans och har inte fått någon som helst reaktion på dos 3. Skulle tro att risken är oerhört liten att din pojke får en reaktion på sista dosen men jag skulle ändå välja att vaccinera honom under mer kontrollerade former. Lycka till!