Inlägg från: sportpappa |Visa alla inlägg
  • sportpappa

Ni som äter mycket socker, hur mår ni?

Anonym (Cola) skrev 2016-03-03 21:49:39 följande:

En del godis och socker blir det väl men det som oroar mig lite är colan. Hur farligt är två burkar vanlig cola per dag? Både för hälsan och för viktens skull. Vad skulle jag vinna på att sluta med det tror ni?

Du får mindre risk för problem med tänderna. Hur det påverkar din vikt beror på hur du äter i övrigt och hur mycket du tränar och rör på dig.
    Det borde även ge ett jämnare blodsocker så du mår bättre över hela dagen.
    Läsk är meningslöst att tömma sig till vardags eftersom det i princip bara innehåller socker och vatten. Bortkastade pengar. Så det gör även plånboken gott att sluta dricka läsk.
  • sportpappa

Jag äter en hel del godis även om det inte blir några 800 gram godis i veckan. Det är mycket söta kakor och lite godis nästan varje dag. Mestadels choklad. När jag kör långdistansträning eller tävling så klämmer jag däremot väldigt stora mängder godis av alla de slag. Under hela tävlingen och sen än mer efteråt. Det går ju ofta åt 5000-10000 kcal på en tävling. Mina tävlingar är ofta 8-15 timmar långa.

Inga problem alls med min hälsa, men jag tränar ju en hel del. Inga sjukdomar alls. Kroppen fungerar perfekt även om jag snart är 40 år. Väntar fortfarande på den där kaggen som alla pratar om att man ska få när man blir äldre

• sportpappa
    lövet2 skrev 2016-03-03 22:40:03 följande:

Jag har en vuxen dotter som avsiktligt äter rejäla mängder med socker. Hon är allergisk mot en massa olika saker, och hon äter socker för att försöka hålla uppe vikten någotsånär. Det har hon gjort i flera år och verkar inte må dåligt av det.

Försöker hon hålla uppe vikten genom att lägga på sig fett? Vad är syftet med det? Är det inte bättre att träna sig till en högre vikt och äta mer proteinrik kost? Det finns även andra kolhydrater än socker som är bättre energikälla.
  • sportpappa
    lövet2 skrev 2016-03-05 17:34:11 följande:
    Hon vräker i sig proteiner redan nu. Äter massor av kött. Och nej, hon har inte kunnat hitta något bättre sätt att hålla uppe vikten.
    Tung styrketräning?
    Om hon bara ligger på kaloriöverskott och inte tränar så lägger hon på sig fett. Om fettet inte syns på utsidan så ligger det på insidan vilket är väldigt ohälsosamt.
Svar på tråden Ni som äter mycket socker, hur mår ni?