Inlägg från: Anonym (Vania) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Vania)

Ni som äter mycket socker, hur mår ni?

För mycket socker är inte nyttigt för någon. Ändå är det svårt för många att låta bli det söta. Jag har ätit mycket socker i flera år. Med det menar jag ungefär 3 glassar, 800 g godis, 10 kakor och en halv burk sylt i veckan. Dessutom allt dolt socker i flingor och bröd. Jag börjar bli orolig för att få sjukdomar pga detta. Har börjat få smärtor i magen som jag tycker blir värre av socker.

Ni som äter mycket socker, hur mår ni? Har ni eller har haft sjukdomar? Kopplar ni ihop det med kosten?

• Svar på tråden Ni som äter mycket socker, hur mår ni?
  • Anonym (Vania)
    Anonym (V.c) skrev 2016-03-03 18:32:44 följande:

Om du är orolig för hälsan så gå och kolla upp dig på V.c. Magont är inte direkt kopplat till socker utan till mängd och vad man äter överlag. Magkatarr kan förvärras av socker och fett i kombination t.e.x bakelser och gärna ihop med kaffe då.. F.ö äter jag inte en bråkdel av så där mycket socker.

Jag vet att jag har fått en del problem pga sockret. Det är inte råd jag behöver, alltså inte därför jag startade tråden. Jag är bara nyfiken. Jag har börjat känna av så mycket krämpor och det måste finnas de som käkat onyttigt bra mycket längre än jag. Nyfiken helt enkelt.
  • Anonym (Vania)

Jag tror absolut att man kan äta sig sjuk om man äter så mycket sylt och godis![/quote]

Det tror jag med. Svårt att sluta dock...

• Anonym (Vania)
    Anonym (Cola) skrev 2016-03-03 21:49:39 följande:

En del godis och socker blir det väl men det som oroar mig lite är colan. Hur farligt är två burkar vanlig cola per dag? Både för hälsan och för viktens skull. Vad skulle jag vinna på att sluta med det tror ni?

En burk läsk om dagen ökar risken för stroke avsevärt. Även för unga vuxna. Så du kanske ska trappa ner lite.
  • Anonym (Vania)
    FuckGoggleAskMe skrev 2016-03-03 21:34:42 följande:

Jag har tre vänner som äter väldigt mycket socker, dvs äter en hel del godis varje dag. Alla tre mår utmärkt, utan speciella krämpor eller låga värden av något. Två av dom är väldigt smala (på gränsen till underviktiga) och en är normalsmal. Av de supersmala äter en av dem normalt (eller lite mer) med mat, och den andra har nog inte så mycket aptit eftersom hon äter så mycket sött godis, och äter lite. Kom just på att jag känner ett kakmonster också, hon är normalsmal och väldigt frisk (förutom bröstcancern hon hade då ...). Inga slutsatser kan ju dras från dessa 4 exempel, annat än att en del kan må väldigt bra och samtidigt vräka i sig socker.

Cancerceller lever på socker så där har vi en som borde sluta äta kakor. Därmed inte sagt att alla som äter socker får cancer, men det ökar risken. Väldigt mycket dessutom.
  • Anonym (Vania)
    Candycrush skrev 2016-03-04 17:26:19 följande:

Jag har alltid ätit mycket socker fast jag har även perioder då jag inte är så sugen på godis och chips m.m. Dessa perioder är dock få och inte särskilt varaktiga (max 1-2 veckor/6 månader). Om jag skulle ge en ungefärlig summering skulle det nog bli ca 2-3 kg godis, 1-2 påsar chips eller ostbågar, 2-3 l juice i veckan.

2-3 kg godis i veckan! Ingen kommentar :)
  • Anonym (Vania)
    Rafael90 skrev 2016-03-05 18:13:41 följande:

De sockerarter som folk med IBS ska undvika är såkallade FODMAP, fermenterbara oligo-, di-, mono, och polysackarider. Alltså kolhydrater som finns i t.ex. spannmål, mjölkprodukter, frukt och sötningsmedel och som lätt bildar gaser i tarmen.Källa på det? Läser till dietist och har aldrig hört om den kopplingen, däremot att vissa fettarter kan öka risken för cancer.En protein- och fettrik kost är mycket svårare att äta om man har svårt att hålla uppe vikten pga att man fort blir mätt av det. Att träna är såklart bra för (nästan) alla, men om man är för lågviktig har det snarare motsatt effekt.

Antar att dietister får litteratur bygger på det gamla, dvs att undvika fett. Ok. Källor. Läs Anti cancer skriven av en läkare. Full med källhänvisningar till forskning. Likaså med kostdoktorn Andreas Eenfeldts bok Matrevolutionen(också läkare). Och så Det sötaste vi har eller Ett sötare blod av Ann Fernholm. De bygger på studier och förklarar bl.a. hur kostråden felaktigt formades till kolhydraternas fördel för några decennier sedan.
  • Anonym (Vania)
    Anonym (sockerälskaren) skrev 2016-03-05 19:41:26 följande:

Bara läst ts.. äter socker dagligen och har gjort i många år. Choklad och bakverk är min last.

Det jag reagerat på är att jag ofta är trött och har ledvärk.

Detta blir bättre under de få och korta perioder jag lyckas hålla bort sockret.

Är på gränsen till underviktig och skyller på att jag behöver extra energi :P

Till viss del är det så för vikten rasar direkt när jag lämnar bort sockret.

Äter regelbundet och hälsosam kost förutom då sockret.

Mycket frukt och sallader.

Tycker magen blivit känslig mot vete på senare tid, vet dock inte om det beror på mitt sockerintag..

Ja man blir trött av blodsockersvängningarna. Att det ska vara så svårt att låta bli det söta när man vet att man kommer må dåligt.
  • Anonym (Vania)
    Anonym (allis) skrev 2016-03-07 00:05:34 följande:

Tidigare år jag mycket kolhydrater överlag samt även en hel del socker. Så här mådde jag då:

- Fluktuerande energinivåer. Ibland hyperaktiv. Ofta extremt trött.

- "Hjärndimma" resten av dagen efter att jag ätit mycket kolhydrater eller ens små mängder socker.

- Lätt överviktig.

- Ofta hungrig och konstant småsugen på att småäta.

- Massa magproblem.

- Återkommande allvarliga depressioner.

Mådde helt enkelt rätt dåligt nästan hela tiden utan att fatta varför.

För några år sedan bestämde jag mig för att skippa sockret helt och dra ner på kolhydraterna till ett minimum. Äter mig istället mätt på proteiner och fett. Så här mår jag numera:

- Konstant energinivå över hela dagen.

- Aldrig trött förutom när jag sovit extremt dåligt.

- Klar i huvudet hela tiden.

- Slank (gått ner massor i vikt).

- Aldrig småsugen och sällan hungrig.

- Inga magproblem.

- Inte varit deprimerad en enda gång sedan jag la om min kost.

Mår otroligt mycket bättre nu både kroppsligt och psykiskt.

Det där vittnar många om när de drar ner på kolhydrater. Även jag.
  • Anonym (Vania)
    Anonym (Lina) skrev 2016-03-07 01:46:59 följande:

Oj Skapligt inspirerande att läsa! Jag har gått ner mycket i vikt (är fortf överviktig men ej längre fetma) men har ett gravt sockerberoende och lider utav alla symtomen du räknade upp. Hm kanske kanske borde jag försöka "avgifta" mig, men huu det känns så otroligt jobbigt och nervöst (även om jag är övertygad om att det skulle vara värt det). Använder verkligen socker som belöning och märker själv hur glad jag blir när jag har sockret att se fram emot och totalt deprimerad utan. Vill så gärna få bort det speciellt när jag redan bytt livsstil så mycket i övrigt..

Tog du bort allt socker o kolhydrater över en dag eller hur gjorde du?

När jag försöker dra ner på socker har jag t.ex brieost som jag småäter på.
Svar på tråden Ni som äter mycket socker, hur mår ni?