• Rafael90

Ni som äter mycket socker, hur mår ni?

Jag äter mycket socker, rejäla mängder godis flera dar i veckan och fikabröd de andra dagarna. Även flingor och mycket mackor. Jag mår finfint.

• Rafael90
    Candycrush skrev 2016-03-04 17:26:19 följande:

Jag har alltid ätit mycket socker fast jag har även perioder då jag inte är så sugen på godis och chips m.m. Dessa perioder är dock få och inte särskilt varaktiga (max 1-2 veckor/6 månader). Om jag skulle ge en ungefärlig summering skulle det nog bli ca 2-3 kg godis, 1-2 påsar chips eller ostbågar, 2-3 l juice i veckan. Kan tyvärr inte säga att jag äter särskilt nyttig mat heller då det ofta innehåller både mycket socker och grädde. Äter även pizza och hamburgare rätt ofta.

Jag har aldrig mått dåligt av sockret och ligger på undre delen av normalvikt. Det innebär verkligen inte att jag tror att det inte är dåligt för mig bara för att det inte syns, men jag har inga märkbara symptom av att äta stora mängder socker.

Har däremot hört att personer som har IBS kan bli sämre av att äta vissa sockerarter.

De sockerarter som folk med IBS ska undvika är såkallade FODMAP, fermenterbara oligo-, di-, mono, och polysackarider. Alltså kolhydrater som finns i t.ex. spannmål, mjölkprodukter, frukt och sötningsmedel och som lätt bildar gaser i tarmen.
    Anonym (Vania) skrev 2016-03-04 14:44:06 följande:
    Cancerceller lever på socker så där har vi en som borde sluta äta kakor. Därmed inte sagt att alla som äter socker får cancer, men det ökar risken. Väldigt mycket dessutom.
    Källa på det? Läser till dietist och har aldrig hört om den kopplingen, däremot att vissa fettarter kan öka risken för cancer.
    sportpappa skrev 2016-03-04 09:43:06 följande:
    Försöker hon hålla uppe vikten genom att lägga på sig fett? Vad är syftet med det? Är det inte bättre att träna sig till en högre vikt och äta mer proteinrik kost? Det finns även andra kolhydrater än socker som är bättre energikälla.

En protein- och fettrik kost är mycket svårare att äta om man har svårt att hålla uppe vikten pga att man fort blir mätt av det. Att träna är såklart bra för (nästan) alla, men om man är för lågviktig har det snarare motsatt effekt.

• Rafael90
    Anonym (Vania) skrev 2016-03-05 19:39:28 följande:
    Antar att dietister får litteratur bygger på det gamla, dvs att undvika fett. Ok. Källor. Läs Anti cancer skriven av en läkare. Full med källhänvisningar till forskning. Likaså med kostdoktorn Andreas Eenfeldts bok Matrevolutionen(också läkare). Och så Det sötaste vi har eller Ett sötare blod av Ann Fernholm. De bygger på studier och förklarar bl.a. hur kostråden felaktigt formades till kolhydraternas fördel för några decennier sedan.
    Jag skrev VISSA typer av fett, alltså triglycerider och mättat fett. Kolhydrater man bör undvika är raffinerade sockerarter som sackaros.

Tittar man närmare på alla "kostdoktorer" i media så ser man att deras forskning oftast är sponsrad av företag som tex Nutrilett, eller att de vridit tolkningen för att passa deras åsikt. Har inte läst de du skrev om men ska göra det när jag är piggare.
  • Rafael90
    Anonym (Vania) skrev 2016-03-08 10:44:13 följande:
    Fast The one and only Kostdoktorn (kostdoktorn.se) är ju definitivt inte sponsrad av Nutrilett. Tvärtom. Han skulle inte se åt en kolhydrat.
    Kostdoktorn är den största fake man kan hitta. Han har blivit enormt populär pga hans "forskning" och banbytande dieter och kostråd men det mesta han påstår är ren bullshit.
  • Rafael90
    Anonym (@) skrev 2016-03-08 16:03:08 följande:
    Verkligen ? Har du testat hans råd o kollat hur kroppen reagerar ?
    Det finns obegränsat med forskning som visar hur kroppen reagerar av den diet han förespråkar. Att vissa mår bättre av en period med LCHF innebär inte att det på något sätt är bra för kroppen, och särskilt inte på lång sikt.
  • Rafael90
    klyban skrev 2016-03-08 17:03:42 följande:

När det kommer till sån här forskning, så tror jag inte på mycket.
    Då det är alldeles för ofta ett intresse varit med och styrt upp i vad man ska komma fram till.
    Ofta till LCHF nackdel, då kolhydrat lobbyn är vansinnigt mäktig.
    Den försökte lura i oss 6-8 skivor bröd varje dag tex.

Med "kolhydratslobbyn" menar du Livsmedelsverket alltså? Rekommendationen om 6-8 skivor bröd om dagen baseras på det faktum att spannmål innehåller fibrer och järn, men jag kan hålla med om att 8 skivor bröd är en förlegad rekommendation då det idag finns många andra kolhydratskällor man kan komplettera med istället. Bönor och baljväxter t.ex, innehåller både kolhydrater, proteiner och mineraler.
  • Rafael90
    Anonym (omg) skrev 2016-03-09 18:30:22 följande:
    Svammel. Varför påstå saker som du inte har en aning om? Knäckebröd är än idag en bra källa till fibrer. Fibrer är kolhydrater som våra kroppar inte kan bryta ner utan som passerar tarmarna och tar med avfallsprodukter ut så de är nödvändiga för de som vill ha en långsiktigt god hälsa.
    klyban skrev 2016-03-09 17:43:32 följande:

6-8 skivor bröd var inte SLV som gav ut, kommer inte ihåg vem som är den skyldiga till den.
    Tror det var "Brödinstitutet".

Jag anser att man ska dra ner på sockret och de raffinerade mjölet, så har man kommit en lång väg.
    Och man behöver inte nödvändigtvis gå så mycket längre, eller ens alls.

Helt rätt. Det var reklam för bagerier och inget som någon expert rekommenderade.

Vad är det för svammel du pratar om? Allt det du skriver som svar till mitt inlägg har jag ju redan skrivit i mitt inlägg?
    klyban skrev 2016-03-09 17:43:32 följande:

6-8 skivor bröd var inte SLV som gav ut, kommer inte ihåg vem som är den skyldiga till den.
    Tror det var "Brödinstitutet".

Jag anser att man ska dra ner på sockret och de raffinerade mjölet, så har man kommit en lång väg.
    Och man behöver inte nödvändigtvis gå så mycket längre, eller ens alls.

Jo, det var Livsmedelsverket. Att dra ner på sockret och det raffinerade mjölet är också ett råd de gått ut med och det håller jag med om.

• Rafael90
    Anonym (allis) skrev 2016-03-10 11:16:28 följande:
    Haha :D Typ alla som försöker leva efter livsmedelsverkets kostråd är överviktiga eller feta. Medans de flesta som äter lchf eller stenålderskost är antingen normalviktiga eller har gått ner mycket efter sin kostomläggning. Just sayin' ... ;)
    Vad har du för källa på det? Folk "du känner" eller?
    Anonym (allis) skrev 2016-03-09 22:22:56 följande:
    Där ser du. Inte ens livsmedelsverket vet vad de talar om. Om vi ska vara korrekta är det inte som med säkerhet vet vilken kost som är den bästa.

För att vara på den säkra sidan är det förmodligen bäst och hälsosammast att äta det människan alltid ätit - ekologisk stenålderskost. Med allra största sannolikhet den kosten människokroppen är mest anpassad till att äta och mår bäst av.
    Du vet att medellivslängden för stenåldersmänniskor inte ens var 40 år va?

Svar på tråden Ni som äter mycket socker, hur mår ni?