Inlägg från: Anonym (omg) |Visa alla inlägg
  • Anonym (omg)

Ni som äter mycket socker, hur mår ni?

En halv burk sylt och nästan ett kilo godis?  Snacka om att äta massor av socker. Själv har jag inget sockerproblem och skulle aldrig komma i närheten av den mängden.. Jag tror absolut att man kan äta sig sjuk om man äter så mycket sylt och godis!

• Anonym (omg)
    Anonym (bara bra) skrev 2016-03-03 20:36:35 följande:

Jag mår utmärkt på "socker". Jag äter kanske inte lika mycket godis, glass och sylt som du, TS, men det blir en del av det också. Ungefär 1 glassburk i veckan, ett halvt kg godis, jag bakar en mjuk kaka i veckan, som jag inte äter upp ensam, då, utan med maken och barnen, doppar småkakor i choklad en dag i veckan och ibland äter jag en kanelbulle eller så. Plus att jag äter mycket pasta och bröd. Jag mår toppen och jag är normalviktig och har normala värden. Men sylt äter jag inte, utom vid väldigt speciella tillfällen. Jag dricker juice, ungefär en halv liter om dagen. Saft någon gång i månaden, men ingen läsk.

Men det som fungerar för mig behöver inte fungera för andra. Om du känner att du får i dig för mycket socker och är orolig för din hälsa så kanske du bör försöka hitta strategier för att äta mindre socker.

Pasta och bröd är inte socker.
  • Anonym (omg)
    Anonym (@) skrev 2016-03-08 16:03:08 följande:

Verkligen ? Har du testat hans råd o kollat hur kroppen reagerar ?

Jag mår väldigt bra av en kolhydratrik kost och skulle aldrig byta mot en fett- och proteinrik kost.
  • Anonym (omg)
    Anonym (@) skrev 2016-03-08 22:49:15 följande:

Har du provat ? Jag tyckte oxå jag mådde väldigt bra men det blev jävligt mycket bättre

Kan inte må bättre än jag gör och jag har inget intresse av att äta en fiberfattig och cancerframkallande diet utan håller mig till en stor del kolhydrater.
  • Anonym (omg)
    klyban skrev 2016-03-09 00:07:56 följande:

Jag har faktiskt inte en susning i varför så många inbillar sig detta.

Hehe, härliga bokstavskombinationer där på slutet.

Detta med köttet och folks okunskap vad som innehåller kolhydrater, är det vanligaste felen folk gör med LCHF.

Sen säger dom att det inte funkar.

En diet som LCHF, ska man inte ge sig in på, innan man vet hur man ska göra.

Tråden handlar väl inte om LCHF? Kolhydrater är ofta väldigt bra för människors hälsa. Tyvärr har en generation börjat förväxla alla kolhydrater med socker och det finns det ju ingen sanning i.
  • Anonym (omg)
    klyban skrev 2016-03-09 00:28:18 följande:

Att prata om kolhydrater och socker, så ligger ALLTID LCHF nära till hands att prata om också.

Vad är det som är så bra med kolhydrater?

Kolhydrater är nått vi kan klara oss utan, kolhydrater är en icke essentiell råvara.

Och så du inte missförstår, så pratar jag inte om att vi ska skippa 100%av kolhydraterna(100% som i 0,00g).

Men vi skulle kunna om man hade velat.

Socker bör vi skippa helt, men dra ner på kolhydrater också.

Sen kanske vi inte behöver gå ner till LCHF mängder, men mindre mot det normala idag.

Det tjatas mycket om det ja men så enkelt är det inte. Kolhydrater står för mycket fysiologiska och hälsomässiga effekter. Tänk på att stenåldersmänniskorna inte levde så länge. Det finns många bra, för att inte säga nödvändiga kolhydrater som vi ska äta, om vi tål dem, för att hålla oss så friska ochhälsosamma så länge som möjligt. Det finns mycket forskning som bevisar det.
  • Anonym (omg)

De som lever längst i världen äter färre kalorier, mindre mängd och en hel del soja samt massor av frukt och grönsaker.

• Anonym (omg)
    klyban skrev 2016-03-09 01:20:34 följande:

Mat är inte enkelt, det är inte mycket folk och forskning kan komma överens om här.

Stenåldersmänniska, kost och livslängd, kan vi inte jämföra.

Vi skiljer oss ifrån stenåldersmänniskan alldeles för mycket, för en sådan jämförelse ens ska funka.

Samma dag vi får vår första vaccin, så har vi noll gemensamt med stenåldersmänniska och dennas livslängd..

Jag tänker mer på vad som förde människan framåt i stenåldern och vad som är bevisat att förebygga sjukdomar. Vår moderna mat är inte hjärna från den fällda oxen så det kan inte jämföras. De som lever längst och mår bäst äter mycket frukt och grönt och en hel del soja.
  • Anonym (omg)
    Anonym (allis) skrev 2016-03-09 09:06:14 följande:

Du har helt rätt. Det är därför man såg en befolkningsexplosion i samband med övergången från ett stenåldersamhälle till ett jordbrukssamhälle då kosten ändrades från kolhydratfattig till kolhydratrik. Befolkningen växte eftersom tillgången på energi (mat) ökade. Baksidan av detta var att hälsan hos befolkningen minskade (man kan dra de slutsatserna i och med att medellängden, ett mått på hälsa, minskade).

Kontentan är väl att kolhydratbaserad kost är energisnål och effektivt men mindre hälsosam.

Nej. De åt frukter, rotfrukter, nötter, fisk, magert kött osv. Det som gjorde att hjärnorna utvecklades var att de åt bytesdjurens hjärnor. Utan DHA hade utvecklingen aldrig skett.
  • Anonym (omg)
    Anonym (allis) skrev 2016-03-09 09:06:14 följande:

Du har helt rätt. Det är därför man såg en befolkningsexplosion i samband med övergången från ett stenåldersamhälle till ett jordbrukssamhälle då kosten ändrades från kolhydratfattig till kolhydratrik. Befolkningen växte eftersom tillgången på energi (mat) ökade. Baksidan av detta var att hälsan hos befolkningen minskade (man kan dra de slutsatserna i och med att medellängden, ett mått på hälsa, minskade).

Kontentan är väl att kolhydratbaserad kost är energisnål och effektivt men mindre hälsosam.

Man är inte alls överens om att det var orsaken. Någon befolkningsexplosion var det inte fråga om då allt skedde under en mycket lång tid. Man kan inte säga att man vet så mycket eftersom den kan ha varit så att enbart de bättre ställda blev begravda osv. Kosten som enda eller primär orsak är man verkligen inte överens om.
Svar på tråden Ni som äter mycket socker, hur mår ni?