Inlägg från: Anonym (allis) |Visa alla inlägg
  • Anonym (allis)

Ni som äter mycket socker, hur mår ni?

Tidigare år jag mycket kolhydrater överlag samt även en hel del socker. Så här mådde jag då:

- Fluktuerande energinivåer. Ibland hyperaktiv. Ofta extremt trött.

- "Hjärndimma" resten av dagen efter att jag ätit mycket kolhydrater eller ens små mängder socker.

- Lätt överviktig.

- Ofta hungrig och konstant småsugen på att småäta.

- Massa magproblem.

- Återkommande allvarliga depressioner.

Mådde helt enkelt rätt dåligt nästan hela tiden utan att fatta varför.

För några år sedan bestämde jag mig för att skippa sockret helt och dra ner på kolhydraterna till ett minimum. Äter mig istället mätt på proteiner och fett. Så här mår jag numera:

- Konstant energinivå över hela dagen.

- Aldrig trött förutom när jag sovit extremt dåligt.

- Klar i huvudet hela tiden.

- Slank (gått ner massor i vikt).

- Aldrig småsugen och sällan hungrig.

- Inga magproblem.

- Inte varit deprimerad en enda gång sedan jag la om min kost.

Mår otroligt mycket bättre nu både kroppsligt och psykiskt.

• Anonym (allis)
    klyban skrev 2016-03-08 22:19:04 följande:

Så länge du tänker i svart och vitt termer, så är det meningslöst du ställer frågor.

Kolhydratfri kost brukar man kallad et fast än det inte når ända till noll, detta vet du.

Eller så har du noll koll.

Gränsen för LCHF har en rätt hög gramhalt av kolhydrater, och kolhydratfri kallar man det vid en rätt låg gramhalt och inte noll.

Visst ingen logik, men så är det.

Men du väljer svart och vitt, så länge du springer i den hagen, så kommer du vara rätt ensam.

Alltid lika 'trevlig' i alla trådar. *spyr lite*
  • Anonym (allis)

Själv äter jag så lite kolhydrater som möjligt för att det är det jag mår bäst av. Och tror också det kommer löna sig i längden med ett längre och hälsosammare liv.

• Anonym (allis)
    Anonym (omg) skrev 2016-03-09 00:36:32 följande:

Det tjatas mycket om det ja men så enkelt är det inte. Kolhydrater står för mycket fysiologiska och hälsomässiga effekter. Tänk på att stenåldersmänniskorna inte levde så länge. Det finns många bra, för att inte säga nödvändiga kolhydrater som vi ska äta, om vi tål dem, för att hålla oss så friska ochhälsosamma så länge som möjligt. Det finns mycket forskning som bevisar det.

Forskningen visar på att medelåldern i befolkningen gick ner i samband med omläggningen av en stenålderskost till en sädesbaserad kost. Vilket tyder på att den allmänna hälsan i befolkningen gick ner. Vilket förmodligen beror på kostomläggningen. Förenklad slutsats - kolhydratfattig kost är hälsosammare än kolhydratrik.
  • Anonym (allis)
    Anonym (omg) skrev 2016-03-09 00:36:32 följande:

Det tjatas mycket om det ja men så enkelt är det inte. Kolhydrater står för mycket fysiologiska och hälsomässiga effekter. Tänk på att stenåldersmänniskorna inte levde så länge. Det finns många bra, för att inte säga nödvändiga kolhydrater som vi ska äta, om vi tål dem, för att hålla oss så friska ochhälsosamma så länge som möjligt. Det finns mycket forskning som bevisar det.

Kan du ge exempel på nödvändiga (essentiella) kolhydrater?
  • Anonym (allis)
    klyban skrev 2016-03-09 01:20:34 följande:

Mat är inte enkelt, det är inte mycket folk och forskning kan komma överens om här.

Stenåldersmänniska, kost och livslängd, kan vi inte jämföra.

Vi skiljer oss ifrån stenåldersmänniskan alldeles för mycket, för en sådan jämförelse ens ska funka.

Samma dag vi får vår första vaccin, så har vi noll gemensamt med stenåldersmänniska och dennas livslängd..

Evolution går jävligt jävligt långsamt.

Rent biologiskt (genetiskt) är vi faktiskt jävligt lika människan på den senare stenåldern.
  • Anonym (allis)
    Kjell2 skrev 2016-03-09 08:30:41 följande:

En sak som är bra med kolhydratria livsmedel som , t ex säd, ris och potatis, är det är hyfat enkelt och resurssnålt att producera, går att lagra och transportera utan konstigheter och ger oss en basalt kaloriintag som vi behöver för att inte svälta. Överprocessar man sen inte vid tillagning slinker en och annan fiber och vitamin med också.

I ett samhälle med resursbrist kan de bli svår att producera tillräckligt med livsmedel för befolkningen om inte i all fall gansk stora delar kommer från kolhydratrika livsmedel som säd, ris och potatis t ex.

Du har helt rätt. Det är därför man såg en befolkningsexplosion i samband med övergången från ett stenåldersamhälle till ett jordbrukssamhälle då kosten ändrades från kolhydratfattig till kolhydratrik. Befolkningen växte eftersom tillgången på energi (mat) ökade. Baksidan av detta var att hälsan hos befolkningen minskade (man kan dra de slutsatserna i och med att medellängden, ett mått på hälsa, minskade).

Kontentan är väl att kolhydratbaserad kost är energisnål och effektivt men mindre hälsosam.
  • Anonym (allis)
    Anonym (omg) skrev 2016-03-09 09:45:05 följande:

Nej. De åt frukter, rotfrukter, nötter, fisk, magert kött osv. Det som gjorde att hjärnorna utvecklades var att de åt bytesdjurens hjärnor. Utan DHA hade utvecklingen aldrig skett.

Jag sa att det skedde en befolkningsexplosion i samband med övergången från ett stenålderssamhälle till ett jordbrukssamhälle. Den ändrade livsstilen (jordbruk) kunde plötsligt föda många fler människor eftersom det är en resurseffektivare livsstil än att jaga och samla (stenålderslivsstil).

Samtidigt med denna befolkningsexplosion skedde det en allmän försämring av hälsan hos befolkningen (förkortad medellängd) vilket var en konsekvens av kostomläggningen från kolhydratfattig (stenålderskost) till kolhydratrik (modern västerländsk spannmålbaserad kost) kost.

Med andra ord, kolhydratrik kost föder fler människor men ger upphov till sämre hälsa.
  • Anonym (allis)
    Anonym (omg) skrev 2016-03-09 09:57:14 följande:

Man är inte alls överens om att det var orsaken. Någon befolkningsexplosion var det inte fråga om då allt skedde under en mycket lång tid. Man kan inte säga att man vet så mycket eftersom den kan ha varit så att enbart de bättre ställda blev begravda osv. Kosten som enda eller primär orsak är man verkligen inte överens om.

Nej säker kan man ju inte vara. Men det är i alla fall den primära teorin.

Dessutom menar jag 'befolkningsexplosion' i relativa termer eftersom jordens befolkning då var extremt låg jämfört med idag samt att det härjade en massa faror som det inte gör idag som begränsade befolkningstillväxten.
  • Anonym (allis)
    Anonym (omg) skrev 2016-03-09 12:51:18 följande:

Primära teorin enligt vissa. Enligt andra så fanns det betydligt fler saker som i sitt sammanhang kan beskriva varför den teorin inte kan bevisas och varför de inte är trovärdiga.

Upplys oss gärna. Och kom med vettiga argument. Eller annars är det du som svamlar.
  • Anonym (allis)
    Anonym (hmm) skrev 2016-03-09 15:16:52 följande:

Jag har själv ätit ganska mycket godis periodvis, men inte de mängder som du beskriver. När jag gör uppehåll från synligt socker och undviker godis reagerar jag ganska starkt de gånger jag äter godis, får inte ont i magen, men jag blir hungrigare (efter ett tag), känner pulsen rusa och svettas lite mer. Alltså jag mår inte bra alls av för mycket socker. Har inte haft några sjukdomar men kopplar ihop min övervikt med kosten (överätandet, som sockret står för).

Drabbas precis av samma sak! Pulsen blir snabbare. Det känns som om blodtrycket stiger. Och börjar ofta känna mig hyper ibland nästan ångest. Det känns typ som att få en kick och bli lite drogad. Därför jag undviker det.
  • Anonym (allis)
    Anonym (omg) skrev 2016-03-09 18:36:26 följande:

Det där stämmer inte helt. Som jag skrev ovan så är är fibrer kolhydrater men de är inte alls att jämställa med socker. Det är så mycket svammel hos dessa LCHFare att jag vet inte riktigt hur de har kommit på allt. Även om en stor massa (läs LCHFare) påstår en sak så blir det inte en sanning bara för det.

Vad skulle vara så farligt med att blodsockret höjs om man är en frisk människa? Alla behöver ha glukos i blodet för att överleva och för att våra organ ska fungera. Om du skulle vara utan glukos en längre tid så skulle du få allvarliga hjärnskador. Jag förstår inte er rädsla och påståendet att alla kolhydrater är socker och alltså är farliga.

Jag har levt långa perioder utan i princip några kolhydrater alls. Och överlevt. Och mått bra :)

Du svamlar. Kolhydrater är ingen nödvändig energikälla till skillnad från fett och proteiner.
  • Anonym (allis)
    Rafael90 skrev 2016-03-09 20:37:52 följande:

Vad är det för svammel du pratar om? Allt det du skriver som svar till mitt inlägg har jag ju redan skrivit i mitt inlägg?Jo, det var Livsmedelsverket. Att dra ner på sockret och det raffinerade mjölet är också ett råd de gått ut med och det håller jag med om.

Där ser du. Inte ens livsmedelsverket vet vad de talar om. Om vi ska vara korrekta är det inte som med säkerhet vet vilken kost som är den bästa.

För att vara på den säkra sidan är det förmodligen bäst och hälsosammast att äta det människan alltid ätit - ekologisk stenålderskost. Med allra största sannolikhet den kosten människokroppen är mest anpassad till att äta och mår bäst av.
  • Anonym (allis)
    Anonym (omg) skrev 2016-03-10 10:32:39 följande:

SLV har väldigt bra koll på sina rekommendationer även om du inte anser det. Världens samlade yttersta expertis är överens om dagens kost råd. Beroende på nya fakta så kan kost råden revideras och det gör man när det behövs.

Att ekologisk stenålderskost, vad det nu är, skulle vara bästa maten för oss är det inte många experter som håller med om. Men du får ha din tro på att det är bäst för dig. Påstå bara inte att det är det bästa för alla människor eller ens ett generellt kost råd från expertisen i världen.

Haha :D Typ alla som försöker leva efter livsmedelsverkets kostråd är överviktiga eller feta. Medans de flesta som äter lchf eller stenålderskost är antingen normalviktiga eller har gått ner mycket efter sin kostomläggning. Just sayin' ... ;)
  • Anonym (allis)
    Anonym (hmm) skrev 2016-03-10 12:57:07 följande:

Jag vill inte äta hjärna och inälvor och rötter, jag vill äta chips och vetebröd och pasta. Varför är du så otrevlig?

Alla bör rimligtvis äta precis det de själva vill. Men många (de flesta??) mår inte bra av modern västerländsk kolhydratbaserad kost.
  • Anonym (allis)
    Anonym (omg) skrev 2016-03-10 21:27:47 följande:

Varför är du så rädd för kolhydrater? Drivs inte även din kropp av dem?

Min kropp (om du nu är det minsta intresserad av den) drivs i princip helt utan kolhydrater. Och kroppen mår och funkar bra trots kolhydratbristen. Faktiskt så både mår jag och funkar så himla mycket bättre sedan jag skippade kolhydraterna.
Svar på tråden Ni som äter mycket socker, hur mår ni?