Inlägg från: Anonym (bara bra) |Visa alla inlägg
  • Anonym (bara bra)

Ni som äter mycket socker, hur mår ni?

Jag mår utmärkt på "socker". Jag äter kanske inte lika mycket godis, glass och sylt som du, TS, men det blir en del av det också. Ungefär 1 glassburk i veckan, ett halvt kg godis, jag bakar en mjuk kaka i veckan, som jag inte äter upp ensam, då, utan med maken och barnen, doppar småkakor i choklad en dag i veckan och ibland äter jag en kanelbulle eller så. Plus att jag äter mycket pasta och bröd. Jag mår toppen och jag är normalviktig och har normala värden. Men sylt äter jag inte, utom vid väldigt speciella tillfällen. Jag dricker juice, ungefär en halv liter om dagen. Saft någon gång i månaden, men ingen läsk.

Men det som fungerar för mig behöver inte fungera för andra. Om du känner att du får i dig för mycket socker och är orolig för din hälsa så kanske du bör försöka hitta strategier för att äta mindre socker.

• Anonym (bara bra)
    Anonym (omg) skrev 2016-03-03 20:48:09 följande:
    Pasta och bröd är inte socker.
    Det håller jag med om, men diverse fanatiska LCHFare skulle gå bananas om du sa det till dem. Och med fanatiska LCHFare menar jag min mamma, min syster och deras LCHFklubb som träffas en gång i veckan och äter gräddsås och klagar på att jag ger mina barn frukt till mellanmål på förmiddagen istället för baby bel-ostar.
  • Anonym (bara bra)
    Kjell2 skrev 2016-03-08 21:36:26 följande:
    Men vad säger kostdoktorn om kolhydrater; nej, lite, ibland, lagom? Är det ok med kolhydrater och hur mycket i så fall och av vilken typ?
    Vad kostdoktorn säger vet jag inte, men jag vet att andra har som tumregel att Low carb = 20e% eller mindre och high carb = 70 e% eller mer. 
  • Anonym (bara bra)
    Anonym (@) skrev 2016-03-08 22:51:48 följande:
    Lchf finns i olika nivåer .
    Ja precis, men tumregeln verkar vara max 20e%. Max, som sagt. Sen att en del väljer att lägga sig på 15, 10 eller 5e%, eller vad som helst däremellan är bara intressant för individen.
Svar på tråden Ni som äter mycket socker, hur mår ni?