Mrs Moneybags skrev 2016-03-10 10:21:37 följande:
Hej, nej, det är inte för personligt

Jag gick upp i vikt, men inte jättemycket. Jag gick upp 8-10 kg totalt, men jag lyckades ändå stanna precis under gränsen till övervikt, men så var jag inte så stor till att börja med. Nu har jag gått ner 4 kilo på 3,5 månader efter att jag har hållit mig till godis på helgerna. Det är inte lätt när man är 40+...
Jag tror att folk är väldigt olika, min mamma är kraftigt överviktig men äter faktiskt inte så hiskeligt mycket och mycket nyttigare än jag. Hon bakar sitt eget bröd, äter mycket vegetariskt - tycker visserligen om glass och godis, men äter inte sånt varje dag osv. Hon gick på någon viktnedgångsklass på sjukhuset och då konstaterade de via blodprov att hon har en lägre ämnesomsättning än andra.
Tyvärr är vi ju skapta lite olika. Jag tar efter min pappa som var trådsmal - skulle jag äta som han skulle jag också vara trådsmal, men nu är inte kenyansk köttgryta det jag vill äta varje dag haha. Och så måste jag ju få mitt godis då och då, han åt aldrig något sött någonsin. De flesta där han växte upp äter inte sötsaker.
Tack för svaret! Visst har du rätt i att folk är olika. Jag var trådsmal som barn och smal som yngre, så jag har nog inte den sämsta ämnesomsättningen, men tyvärr har jag ett stillasittande jobb och rör mig inte mycket på fritiden - jämfört med på vilka sätt man lekte som barn... Jag tror nog att ämnesomsättningen sjunker en del med åldern (det har blivit svårare för mig att gå ner i vikt t ex), men framför allt handlar det väl om en långsam viktökning som är resultatet av ett stadigt överätande. Alltså att man toppar det nödvändiga energiintaget med ett luststyrt ätande (godis, chips, glass, en extra kaka, allt sånt där), och särskilt när det blir en vana (fredagsmyset med barnen, flera chipspåsar hemma eftersom alla har olika önskemål, ja, du fattar).
Om du har klarat 2-300 g godis om dagen under en längre period utan att bli överviktig har du nog både haft tur och en finfin ämnesomsättning... men antagligen skulle nog också du bli överviktig om det pågick länge nog (känner inte till din ålder, men jag är några över 40).