Inlägg från: Anonym (hmm) |Visa alla inlägg
  • Anonym (hmm)

Ni som äter mycket socker, hur mår ni?

Mrs Moneybags skrev 2016-03-09 10:06:51 följande:

Jag åt ca 200-300 gram godis per dag i ca 3-4 år och började få ont i magen av det förra året. Nu när jag begränsar mig till 1-2 dagar i veckan mår jag mycket bättre!

Jag fick liksom diffusa magsmärtor på olika ställen i magen.

Ursäkta en personlig fråga, men blev du inte överviktig av allt godis? Jag sätter min egen övervikt i relation till socker, och jag har inte ätit lika mycket godis som du (mer periodare, och mindre mängder).
  • Anonym (hmm)
    Anonym (Vania) skrev 2016-03-03 17:06:47 följande:

För mycket socker är inte nyttigt för någon. Ändå är det svårt för många att låta bli det söta. Jag har ätit mycket socker i flera år. Med det menar jag ungefär 3 glassar, 800 g godis, 10 kakor och en halv burk sylt i veckan. Dessutom allt dolt socker i flingor och bröd. Jag börjar bli orolig för att få sjukdomar pga detta. Har börjat få smärtor i magen som jag tycker blir värre av socker.

Ni som äter mycket socker, hur mår ni? Har ni eller har haft sjukdomar? Kopplar ni ihop det med kosten?

Jag har själv ätit ganska mycket godis periodvis, men inte de mängder som du beskriver. När jag gör uppehåll från synligt socker och undviker godis reagerar jag ganska starkt de gånger jag äter godis, får inte ont i magen, men jag blir hungrigare (efter ett tag), känner pulsen rusa och svettas lite mer. Alltså jag mår inte bra alls av för mycket socker. Har inte haft några sjukdomar men kopplar ihop min övervikt med kosten (överätandet, som sockret står för).
  • Anonym (hmm)
    Mrs Moneybags skrev 2016-03-10 10:21:37 följande:
    Hej, nej, det är inte för personligt
    Jag gick upp i vikt, men inte jättemycket. Jag gick upp 8-10 kg totalt, men jag lyckades ändå stanna precis under gränsen till övervikt, men så var jag inte så stor till att börja med. Nu har jag gått ner 4 kilo på 3,5 månader efter att jag har hållit mig till godis på helgerna. Det är inte lätt när man är 40+...

Jag tror att folk är väldigt olika, min mamma är kraftigt överviktig men äter faktiskt inte så hiskeligt mycket och mycket nyttigare än jag. Hon bakar sitt eget bröd, äter mycket vegetariskt - tycker visserligen om glass och godis, men äter inte sånt varje dag osv. Hon gick på någon viktnedgångsklass på sjukhuset och då konstaterade de via blodprov att hon har en lägre ämnesomsättning än andra.

Tyvärr är vi ju skapta lite olika. Jag tar efter min pappa som var trådsmal - skulle jag äta som han skulle jag också vara trådsmal, men nu är inte kenyansk köttgryta det jag vill äta varje dag haha. Och så måste jag ju få mitt godis då och då, han åt aldrig något sött någonsin. De flesta där han växte upp äter inte sötsaker. 
    Tack för svaret! Visst har du rätt i att folk är olika. Jag var trådsmal som barn och smal som yngre, så jag har nog inte den sämsta ämnesomsättningen, men tyvärr har jag ett stillasittande jobb och rör mig inte mycket på fritiden - jämfört med på vilka sätt man lekte som barn... Jag tror nog att ämnesomsättningen sjunker en del med åldern (det har blivit svårare för mig att gå ner i vikt t ex), men framför allt handlar det väl om en långsam viktökning som är resultatet av ett stadigt överätande. Alltså att man toppar det nödvändiga energiintaget med ett luststyrt ätande (godis, chips, glass, en extra kaka, allt sånt där), och särskilt när det blir en vana (fredagsmyset med barnen, flera chipspåsar hemma eftersom alla har olika önskemål, ja, du fattar).

Om du har klarat 2-300 g godis om dagen under en längre period utan att bli överviktig har du nog både haft tur och en finfin ämnesomsättning... men antagligen skulle nog också du bli överviktig om det pågick länge nog (känner inte till din ålder, men jag är några över 40).
  • Anonym (hmm)
    Anonym (allis) skrev 2016-03-10 11:16:28 följande:
    Haha :D Typ alla som försöker leva efter livsmedelsverkets kostråd är överviktiga eller feta. Medans de flesta som äter lchf eller stenålderskost är antingen normalviktiga eller har gått ner mycket efter sin kostomläggning. Just sayin' ... ;)
    Jag tror visserligen på stenålderskost p g a evolutionen och allt det där, men desto värre är det ju i praktiken omöjligt att leva efter, eftersom all mat vi kan köpa i affären är produkter av livsmedelsindustrin, som odlar, besprutar, förädlar, snabbmognar, etc, etc... Maten som finns är inte lik den som fanns på stenåldern. Just sain'.
  • Anonym (hmm)
    Anonym (omg) skrev 2016-03-10 12:49:29 följande:
    Det är väl bara att fixa jaktlicens så kan du börja äta hjärna och inälvor och samla rötter när du är ute och jagar så har du din stenålderskost.
    Jag vill inte äta hjärna och inälvor och rötter, jag vill äta chips och vetebröd och pasta. Varför är du så otrevlig?
  • Anonym (hmm)
    Rafael90 skrev 2016-03-10 14:46:14 följande:
    Vad har du för källa på det? Folk "du känner" eller?
    Anonym (allis) skrev 2016-03-09 22:22:56 följande:
    Där ser du. Inte ens livsmedelsverket vet vad de talar om. Om vi ska vara korrekta är det inte som med säkerhet vet vilken kost som är den bästa.

För att vara på den säkra sidan är det förmodligen bäst och hälsosammast att äta det människan alltid ätit - ekologisk stenålderskost. Med allra största sannolikhet den kosten människokroppen är mest anpassad till att äta och mår bäst av.
    Du vet att medellivslängden för stenåldersmänniskor inte ens var 40 år va?

Det beror nog inte i första hand på kosten... precis som vi inte blir så gamla som vi blir idag på grund av kosten. Alltså vi får såklart den näring vi behöver, men vi får också en massa livsstilsrelaterade sjukdomar, för att inte tala om cancer (som också kan vara livsstilsrelaterad). Som man inte hinner drabbas av om man dör i förtid i t ex någon olycka, barnsäng eller en svårartad infektion etc.
  • Anonym (hmm)
    Anonym (omg) skrev 2016-03-10 16:48:11 följande:
    Jag försöker inte vara otrevlig utan ville bara förklara att stenålderskost knappast existerar idag. Det vissa kallar för stenålderskost idag har inget med den riktiga stenålderskosten att göra. Sorry.
    Och då läste du inte riktigt inlägget som du citerade ordentligt, när du ville förklara för mig? Ok, ursäkten accepteras. Fast generellt tror jag på riktigt att renare råvaror (alltså mer lik, om än inte identisk med, kosten som människan har ätit under större delen av sin historia) är bättre för människokroppen än vitt mjöl och friterade grejer, på samma sätt som kroppen mår bättre av att röra sig och belastas rimligt mycket, än att sitta stilla hela dagarna. Men jag ogillar fanatism av alla former och religiösa dietister.
  • Anonym (hmm)
    Anonym (omg) skrev 2016-03-10 17:03:37 följande:
    Inte alls. Myter har en förmåga att vara seglivade.

Många reklamkampanjer har haft stor genomslagskraft.

Det finns gott om intelligenta människor som äter kolhydrater. ;)
    klyban skrev 2016-03-10 17:09:16 följande:
    Det är ingen myt, det är resultatet av en kampanj som gav intrycket att vara statlig information i att vi ska äta 6-8 skivor.
    Ingen kommer närheten av denna.

Och hur kan du prata om intelligenta människor och mat?
    Titta på vad folk äter
    Ni kan sluta bråka! Ni har ju båda rätt. Kampanjen var en reklamkampanj från "Brödinstitutet", jag har googlat, se nedan:
    Ät bröd - plakat

Jag minns inte kampanjen men däremot har jag hört myten upprepas åtskilliga gånger. Myten kommer härifrån. En reklamkampanj, men det är klart att den ger intrycket av att en myndighet rekommenderar detta. Man behöver inte vara ointelligent för att gå på det, och framför allt behöver man inte vara ointelligent för att tro på myten att detta var en myndighets rekommendation.
  • Anonym (hmm)
    klyban skrev 2016-03-10 17:19:09 följande:

Det vi bråkar om, är om genomslagskraften och att folk än idag tror att det var SLV/Socialstyrelsen som gjorde detta "uttalande".

En myt blir det först om man säger man ska äta 6-8 skivor bröd om dagen.
    Det tror jag ingen har sagt här, eller?

OK, men då är jag på din sida antar jag, för jag har alltid trott att det var SLV som rekommenderade det. Men jag tolkar det som att det är just det som är myten, inte att man faktiskt bör äta 6-8 skivor bröd om dagen vilket INGEN skulle tro idag. Även om många säkert gör det. För att det är gott.
  • Anonym (hmm)
    Anonym (omg) skrev 2016-03-11 10:40:47 följande:
    Så fettet omandlar inte till socker och ditt blod har inget glukos i sig? M.a.o. så är du alltså hjärndöd? Man kan inte leva utan..
    Vad? Nu är du igång och läser mina inlägg som fan läser bibeln igen. Var har jag skrivit det? Jag äter kolhydrater. Men jag äter inte 6-8 skivor bröd om dagen, det verkar direkt ohälsosamt, inte minst p g a den stora mängden pålägg som följer med. Mackor har ingen självklar plats i en god kosthållning och kolhydrater kommer i många andra former än som mjöl.
  • Anonym (hmm)
    Anonym (omg) skrev 2016-03-11 18:03:51 följande:
    Du talade om att din kropp fungerar utan kolhydrater så jag ifrågasätter det. Människan blir hjärndöd om blodsockret blir för lågt. Din kropp fungerar pga socker!
    Men nej, jag har aldrig sagt att min kropp fungerar utan kolhydrater, då svarade du på heeelt fel inlägg. 
  • Anonym (hmm)
    klyban skrev 2016-03-12 12:48:06 följande:
    Inget som säger att man inte skulle leva ett långt och hälsosamt liv utan kolhydrater.
    Fast det saknas nog underlag i forskningen för ett sånt påstående eftersom folk som regel äter kolhydrater. Jag menar, vi har inte sett tillräckligt många långa och hälsosamma liv utan kolhydrater för att det ska bli något annat än en gissning. Personligen känner jag ett par personer som har gått på strikt LCHF och fått katastrofvärden på hälsoundersökningar. Naturligtvis inget statistiskt underlag, men tillräckligt för att fungera avskräckande på mig. En måttfull och varierad kost är nog det bästa ur ett hälsoperspektiv.
Svar på tråden Ni som äter mycket socker, hur mår ni?