• Recept

behöver råd ang. VW Sharan vs SEAT Alhambra

Till sommaren kommer barn nr 3 och vi måste byta vår AUDI A6 1,8t till något större.

Vi tittar främst på 2 bilar: 7-sistiga Sharan och 7-sitsiga Alhambra, årsmodellen mellan 2001-2010 (främst dom tidigare pga prisetsom vi vill hålla under 50000 och bensinare (pga skatten)

Vad är den egentliga skillnaden mellan dessa 2 bilar?
    Skatt?
    Förbrukning?
    Försäkring?

Vi vet att det i princip är samma bil och att dom byggs i samma farbrik.
    Men jag(tjejen) har för mig att jag någonstans läst eller hört att Alhambrans +2 säten är skönare att sitta i än i Sharanens.
    Stämmer detta?

Någon som har några "bra att veta" grejer om dessa bilar?
    Saker som går sönder ofta.

Det sitter ju samma motor i dom(som vi tittar på) som det gör i våran nuvarande Audi, men vår audi är betydligt mindre och jag tänker att det måste ju påverka förbrukningen att bilen är större.

Jag är som ni kanske märker nyfiken på vad ni som äger dessa bilar tycker om dom och vad vi ska tänka på inför ett köp.

• Svar på tråden behöver råd ang. VW Sharan vs SEAT Alhambra
  • Recept

Någon som känner sig manad att hylla eller sänka sina bilar?

• Spartacus

Såhär.

Har bara koll på vår 7-sits. Toyota avensis. Den är sjukt bra och toyota är en evighetsmaskin

Rymlig och med RIKTIGA säten till skillnad från många andra 7-sitsar... ändå rum för vagn längst bak.

Lycka till!

• Mika86

Va nöjd med vår sharan förutom bagaget (hade fyra barn när vi köpte den)

De ser exakt likadana ut så tror sätena är lika sköna. SEAT är väl lite billigare att köpa men "utgifterna" bör va lika på båda.

Vi hade bara vår i 1,5 år o hade inga större problem så, va när vi köpt den så gav tändspolen uppvså den vägrade starta, men vet inte om det är nåt speciellt just för sharan eller inte

• Rabarbapuppa
    Mika86 skrev 2016-03-04 07:05:19 följande:

Vi hade bara vår i 1,5 år o hade inga större problem så, va när vi köpt den så gav tändspolen uppvså den vägrade starta, men vet inte om det är nåt speciellt just för sharan eller inte

Nej det är inte specifikt för Sharan. Kan hända vilken annan bil som helst.

Nej, det är ingen större skillnad på Sharan och Alhambra, däremot andrahandsvärdet, Volkswagen Sharan behåller andrahandsvärdet bättre.
    D.v.s det är bra för er att köpa en Alhambra, men när den sen ska säljas hade det varit bättre om det hade varit en Sharan.

Du kan Googla på Sharan vs. Alhambra, finns en del motorpress som diskuterar ämnet.

/Puppa
  • Recept
    Spartacus skrev 2016-03-03 20:12:42 följande:

Såhär.

Har bara koll på vår 7-sits. Toyota avensis. Den är sjukt bra och toyota är en evighetsmaskin

Rymlig och med RIKTIGA säten till skillnad från många andra 7-sitsar... ändå rum för vagn längst bak.

Lycka till!

Ja, vi har tittat på dom också, prismässigt verkar dom bättre än VW och SEAT, men jag har för mig att sambon sa att det är dålig "krockmån" på dom 2 stolarna längst bak.

Hur stort är bagaget egentligen? Vad ryms när alla stolar är i bilen, ryms verkligen en fullstor vagn då (emmaljunga classix tex)

Vad har du ni för årsmodell på eran?

Vad har ni haft för fel på den (om ni haft fel)?
  • Recept
    Mika86 skrev 2016-03-04 07:05:19 följande:

Va nöjd med vår sharan förutom bagaget (hade fyra barn när vi köpte den)

De ser exakt likadana ut så tror sätena är lika sköna. SEAT är väl lite billigare att köpa men "utgifterna" bör va lika på båda.

Varför missnöjd med bagaget?

Dålig plats? Går det in en fullstor vagn när alla säten är i bilen?
  • Recept

Insåg idag, att vi måste vara noga med vilken årsmodell man tar för det måste vara 3-punktsbälten på alla säten och det är det inte på-01:orna tex.

Tror att dom kom med nån uppgradering runt -03

Någon som vet om det är isofix på bilarna och vilken årsmodell det är ifrån?

Hur är det med 3-punktsbälten och isofix på er Toyota Spartacus?

• Mika86
    Recept skrev 2016-03-06 20:18:47 följande:

Varför missnöjd med bagaget?

Dålig plats? Går det in en fullstor vagn när alla säten är i bilen?

Minimalt med alla säte uppe, det va att välja vagn efter att ha mätt noga, va typ 40-50 cm djupt bara så liggdel eller chassi fick vi in, absolut inte båda, en hokuspokus stol va med otänkbart. Du kan nog knö in en papperspåse på längden ungefär.

Har man ett eller båda takstolarna uppfällda så är där bra bagage, som en volvo v70 typ
  • Recept

Det blev en Sharan -04

Vi är än så länge nöjda och bagaget är ju inte jättestort men våra tanken är att vi ska ta ut en av stolarna bak för att rymma vagnen sedan när lillebror kommer.

Känns bra än så länge, men man hittar alltid fel och brister på sin bil till Slut. Just nu är vi väldigt nöjda och bilen känns stor och luftig till skillnad från vår trånga Audi A6.

Tack för era svar :)

• Nyfikna72

Vi har en ford galaxy och det är samma modell. Alla märken har olika utrustningar och bälten skiljer också. Vår -01 har då trepunktsbälten överallt. Med alla stolar i är det för övrigt plats för tre papppåsar längst bak. Nån större vagn kan man ju glömma helt.

• GräveJörgen

SEAT == spanskt så bil byggarna hade antagligen siesta 200 ggr under tiden dom byggde bilen och spillde sangria i sätena när chefen väl fick ut arbetarna ur barackerna,,

VW == tyskarna bygger effektivt med bra kvalle och material som man kan invadera evropa med

ha de i åtanke när du väljer kärra

bästa gräv maskin? Hitachi!
  • Anonym (WV-kvinnan)

Klokt att köpa wv! Känner dock inte till skillnaderna mellan 04 och nyare modeller.

Så snart jag plussade med tredje barnet handlade mannen en 2012 sharan. Har bara använt det två bakluckesätena någon gång och då utan vagn. Använder fortfarande liggdelen på vår britax go, får in vagnen med liggdelen på + min shoppingvagn (britax b agile) som man kan ha babyskyddet på samtidigt i bak. Så att i vanliga fall är bagageutrymmet rejält!

Har köpt takbox Inflr resa till fjällen i påsk, tror att det är ett måste med barn och packning i bilen. Babyn sitter i passagerarsätet fram och två framåtvända stolar och en vuxen i baksätet.

Har råkat ut för att fylla på adblue - dyrt och vet inte riktigt vad det är....

• Nyfikna72

Jag får nog göra er på slutet besvikna men alla dessa modeller är byggda i samma fabrik av seat..........oavsett om det står seat, vw eller ford på dem.

• Rabarbapuppa
    Anonym (WV-kvinnan) skrev 2016-03-19 00:50:42 följande:

Klokt att köpa wv! 

Har råkat ut för att fylla på adblue - dyrt och vet inte riktigt vad det är....

*VW

AdBlue är i princip urinämne, urea.
    För att minska mängden skadliga kväveoxider. 
    En liten mängt sprutas i avgaserna och där bryts urea ner till ammoniak och reducerar mängden kväveoxid.
Svar på tråden behöver råd ang. VW Sharan vs SEAT Alhambra