• USB

Ryggproblem efter förlossningen?

Hej!

Undrar bara om det är någon mer som fått ryggproblem efter förlossningen?
    Min sista förlossning gick väldigt fort så jag födde henne liggandes på sida i ambulansen.
    Efteråt hade jag fruktansvärda smärtor när jag skulle resa mig från sittande till stående. Det är nu snart sex månader sedan och problemen tycks inte bli bättre, snarare tvärtom. På morgnarna kan jag knappt gå ordentligt. Det känns nästan som att bäckenet skulle vara snett. Är det möjligt? När jag är ute och promenerar så knäpper det i svanskotan när jag lyfter vänster ben.

Är det någon mer som har problem eller någon som vet vad det kan vara?

Funderar på om det blev sånt tryck på bäckenet när det gick så fort att något blivit snett.

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Ryggproblem efter förlossningen?
  • Heranell

Kolla med en kiropraktor! Sånt där knäpp hade jag redan innan jag fick barn, och det låter som att det sitter fast nånstans. Personligen tycker jag att det har varit värt kronorna det kostar att besöka en kiropraktor, hellre det än att besöka vårdcentralen och få värktabletter. En kollega till mig hade stora problem långt efter hon fick sitt andra barn, men gick till slut till en kiropraktor, han knäckte rätt henne, sen har det varit bra.

Själv fick jag muskelkramp i vänster höft/skinka under förlossningen, och jag tror att nåt hamnade fel, för efteråt var halva mitt vänstra ben domnat. Väldigt otrevligt, men efter nån månad var det bra igen.

• CeeJay

Jag har haft ont i ryggen/svanskotan och bäckenet efter båda mina förlossningar. Nu efter andra blev jag till och med sjukskriven i 14 dagar pga att jag inte kunde lyfta mina barn. Mitt tips är att gå till sjukgymnast, där gör de en ordentligt genomgång av kroppen och sätter ihop ett träningsprogram som passar just dig.

Jag har fått tre lätta övningar att göra hemma varje dag och tanken är att jag även ska ner till deras gym 1 gång i veckan och träna tillsammans med min sjukgymnast. Det tycker jag är viktigt att hon "övervakar" så att jag inte gör fel vid övningarna så det gör mer skada än nytta. Nu har jag tyvärr varit så mycket sjuk så jag har bara varit nere hos henne 1 gång men de övningar jag gör hemma har stäkt min rygg jättemycket på väldigt kort tid. Jag har även hyrt en TENS apparat för att lätta på värken - vilket också har fungerat jättebra. Lycka till !

• Maggizz

Det är ju inte ovanligt att svanskotan får sig en knick under förlossningen. Min svanskota blev bra igen efter ca 3 månader efter förlossningen. Hade epidural och av den kan jag fortfarande ha ont. Just där den satt alltså. Nån mer som haft samma problem?

• Senap

Ja man kan vara sned i bäckenet. Jag har en sådan skada sedan länge och går till kiropraktor regelbundet.
    Dessutom är det vanligt att kvinnor "läker ihop" snett eftersom man ofta bär barnet på höften.
    Gå till en leg. kiropraktor och kolla upp det.

Svar på tråden Ryggproblem efter förlossningen?