• Klara Maria

Hjälp alla Magmunsbråck mänskor

Hej alla fina mänskor med magmunsbråck och problem!

Jag är 39 år och har just gjort gastroskopi förra veckan - glapp magmun - och är på omeprazol och gaviscon, efter att jag en över ett år haft ont i magen, ont och brännande smärta i bröstet, klump i halsen, sura uppstötningar, brännande känsla i halsen, mycket slemhosta och min röst håller dåligt. När jag var gravid för fem år sedan hade jag fruktansvärd halsbränna och sura uppstötningar men levde genom den utan mycket gaviscon - visste inte att det fanns konsekvenser att inte ta medicin... :(
    Jag har fruktansvärd hälsoångest som gör att jag mår mycket psykiskt dåligt också kring detta. Oroar mig så mycket för kronisk smärta och cancer!

Jag undrar om någon kan dela med sig om...
    - hur har ni hanterat detta mentalt
    - vilken diet försöker ni hålla er till
    - andra tips
    - hur gammal är ni
    - blir det värre med åldern
    - vilka åldrar det är sämre / bättre för operation och era erfarenheter kring det (vill inte göra det, vill bara ha det som ett sista alternativ för mitt eget psyke...),
    - finns det någon förening eller forum speciellt för våra problem?

<3 och styrka till er alla!

• Svar på tråden Hjälp alla Magmunsbråck mänskor
  • LaFontaine

Jag har haft problemet i många år, men gjorde gastroskopi först i höstas där det bekräftades. Då var jag 30, men har haft problem med magmunnen sen tonåren. Jag äter inte på nåt visst sätt, men undviker det som tiggar. I mitt fall apelsinjuice och vitt vin. Ibland får jag problem i alla fall och då mår jag illa och kräks, men det har jag ju gjort så länge att jag är van. Nu är jag gravid och ser det snarast som positivt, för det är liksom inga problem för mig att spy. Det är bara att öppna munnen och luta mig framåt ungefär.

Min mamma är opererad, men det rekommenderar jag inte till någon. Hon blev kraftigt laktosintolerant efteråt, så pass att hon svimmade av smärta ett par gånger när hon till exempel ätit glass eller en semla. Hon utvecklade också svår ibs och fick inflammerade tarmfickor. Inget av det är tydligen ovanligt efter operation.

Jag vet att det kommer bli värre med åren, men att det ska bli lika illa som för min mamma som spydde 25 ggr om dagen är inte särskilt troligt enligt doktorn som gjorde undersökningen.

• Klara Maria

Vad du är pragmatisk kring det, önskar jag också blir det istället för känna oro och panik... Har du eller din mamma något problem med lungorna, har ofta slemhosta t.ex. Eller brännande smärta på olika ställen i lungorna. Jag har mycket lågt blodtryck och låg järnnivå i blodet och undrar om det hör till dessa problem... Har bara hört dåliga saker om operation nu tror jag. Vilken medicin använder du?

Svar på tråden Hjälp alla Magmunsbråck mänskor