• behedwin

Son som inte beter sig på fritids

Hej

Vår sexåring har under året som han gått på f-klass och fritids fått flera samtal med pedagoger från fritids. F-klass har fungerat bra, inget har hänt där.

Men på fritids har vår son sagt fula ord till pedagogerna, vägrat följa regler och vill inte lyssna när de säger till honom.
    Det verkar ffa vara mot en pedagog detta sker.

Vi har försökt att prata med vår son. Han verkar förstå, han tar åt sig men det sker igen.

Har läst en del om sexåringar och kan se ett mönster i vad som sägs att en typisk sexåring beter sig. Men jag vill ändå försöka hitta bästa sättet att hjälpa honom förstå att man inte får säga grova fula ord och man måste följa reglerna.

Blir förvirrad då jag inte vet vart detta kommer ifrån.
    Vi har varit hårda på vad man säger, att vi inte leker med vapen osv. Förskolan var väldigt bra... nu när vi börja på fritids har det börjat hända väldigt mycket...

Vad är bästa sättet att sätta tydliga gränser.
    Att förbereda honom på att "om detta sker igen, kommer det inte bli något godis och/eller tv till helgen"? Men att samtidigt försöka belöna när det går bra... samt att försöka prata med honom lite hela tiden hur man beter sig mot andra och vad man får säga och inte säga. Att lyssna på regler!!

Jag är lite en kontrollmänniska och blir lätt väldigt orolig. Jag vet inte om jag blir helt hispig i onödan. Men det känns inte bra nu...

Tar tacksamt emot tips och lyssnar på andra erfarenheter.

• Svar på tråden Son som inte beter sig på fritids
  • LillaLoppi

Så det går bra hela dagen, fram till fritids, då ballar han ur?
    Vet du om det är fler föräldrar som får liknande samtal? - Problemet behöver ju inte ligga hos ditt barn, menar jag. Det kan lik gärna vara fritidsed som brister.

• behedwin

Tack för ditt svar.

Vi har pratat med läraren och fått till svar arr det fungerar bra (vi känner läraren privat så jag är övertygad om att hon hade pratat med oss om hon upplevt något problem).

Jag skulle inte kategorisera det som att "han ballar ur"
    Sedan han började på fritids har vi fått ett telefonsamtal under dagen där de informerar om vad som hänt samt fyra stycken samtal när vi hämtar där de informerar. Vi har svarat att vi ska prata med honom, att vi inte tycker det är okej... Samt skrivit till fritids och frågat om vi behöver sitta ned och prata alla om vår son. Det har de inte svarat på (de har läst det då de svarade på annat).

Det som kan hända under dagen är att han gör något bus... går in i hallen när man inte får när de är ute. Jag har jobbat på skola och fritids och tycker att sådant händer... barn som bryter mot en del regler här och där sker ju hela tiden. Men när sådant sker och han blir tillsagd kan han totalt ignorera personen (ofta samma person) och vräka ur sig något ofattbart. Det är det han säger som fått personalen att kontakta oss och berätta.

Han har inte slagits eller varit våldsam på något vis av det vi fått reda på.

Jag vet inte om det är några fler på fritids som fått liknande samtal om liknande saker.

Jag förstår vad du menar att det inte behöver vara mitt barn som brister. Men oavsett ska han bete sig okej... men det är för mig underligt att det verkar vara mot en person hela tiden.
    När jag pratat med föreståndaren på fritids får jag beskrivit att denna person är så snäll och tålmodig etc. Föreståndaren beskriver sig snarare som hård och sträng... Funderar på om min son ser svaghet i denna "snälla tålmodiga person" och vågar verkligen försöka köra på där medan han inte vågar mot de pedagoger som är "strängare" (spekulationer).

• LillaLoppi

Min son hade också en pedagog som han inte tyckte om, fast på förskolan.
    En dag kom jag tidigare för att hämta - och vad får jag se? - Jo, den där feta kossan stå och hållandes i ett barn (ej mitt) och fullkomligt gormar ungen i örat.

Fråga din son varför han inte gillar personen i fråga.

• Sandra8978

Ingen vuxen kan skylla ifrån sig när de låter ett barn köra med dem.
    Det gäller fritidspersonal likväl som föräldrar.

Se till att klargör för fritidspersonalen ifråga att ni inte tolererar er sons beteende och att ni självklart tycker personalen ska markera mot er son.

Att straffa med indraget "vad det nu är er son gillar" varje gång personalen klagar på honom, det lär nog också fungera efter ett tag när ni gjort det några gånger och han märker att ni menar allvar.

Svar på tråden Son som inte beter sig på fritids