Son som inte beter sig på fritids
Hej
Vår sexåring har under året som han gått på f-klass och fritids fått flera samtal med pedagoger från fritids. F-klass har fungerat bra, inget har hänt där.
Men på fritids har vår son sagt fula ord till pedagogerna, vägrat följa regler och vill inte lyssna när de säger till honom.
Det verkar ffa vara mot en pedagog detta sker.
Vi har försökt att prata med vår son. Han verkar förstå, han tar åt sig men det sker igen.
Har läst en del om sexåringar och kan se ett mönster i vad som sägs att en typisk sexåring beter sig. Men jag vill ändå försöka hitta bästa sättet att hjälpa honom förstå att man inte får säga grova fula ord och man måste följa reglerna.
Blir förvirrad då jag inte vet vart detta kommer ifrån.
Vi har varit hårda på vad man säger, att vi inte leker med vapen osv. Förskolan var väldigt bra... nu när vi börja på fritids har det börjat hända väldigt mycket...
Vad är bästa sättet att sätta tydliga gränser.
Att förbereda honom på att "om detta sker igen, kommer det inte bli något godis och/eller tv till helgen"? Men att samtidigt försöka belöna när det går bra... samt att försöka prata med honom lite hela tiden hur man beter sig mot andra och vad man får säga och inte säga. Att lyssna på regler!!
Jag är lite en kontrollmänniska och blir lätt väldigt orolig. Jag vet inte om jag blir helt hispig i onödan. Men det känns inte bra nu...
Tar tacksamt emot tips och lyssnar på andra erfarenheter.