Rainbow gg skrev 2016-03-07 08:15:11 följande:
Det är ju något man får utreda. Rent spontant tycker jag att mannen ska kunna ångra sig lika lite som kvinnan kan, men att barnet själv ska kunna ha möjlighet att ta reda på vem fadern är.
Grejen är ju att mannen inte har någonting att säga till om, han får bara sitta där och acceptera att ett barn blir fött trotts att han inte vill ha det. Ingen här skulle nog säga att en kvinna som inte vill ha ett barn fint får föda ut det ändå om mannen väldigt gärna vill ha barnet. Kvinnan kan ju göra abort även om mannen vill ha barnet, varför ska inte mannen kunna göra samma sak?
Det finns en enorm skillnad och det handlar om fallet kvinna gör en abort så finns iget barn vs mannen väljer att ignorera ett barn både fysiskt och ekonomiskt. Det handlar trots allt orättvisa för mannen om det skulle ske. Om vuxna människor. Barnet bör inte lida för vuxnas misstag ( lagstadgad sådan).
Jag tror och hoppas att det är något som förekommer riktigt sällan ( även om det inte hjälper de som är drabbade). För jag förstår att det vore jävligt att bli förälder när man inte önskar det.