IVF nästa! Massa frågor...
Hej !
Äntligen har vi rättvisa chanser nu. Efter en ablation av ena äggledare och fått den andra fixad till så får vi börja med IVF nästa menscykel vilket är i april.
Vi har valt att betala ett för ett försök privat eftersom det är annars 8 månaders väntetid på sahlgrenska så under tiden vi väntar kan vi redan sätta igång. Man kan alltid hoppas att de lyckas också. Vi har vänt oss till Nordic IVF Göteborg. En sak som kändes konstig när vi träffade läkaren är dock det där, att om de inte lyckas få ut några ägg så betalar man ändå halva summan. SKulle de inte lyckas befrukta några ägg så betalar man tom hela summan. Är det något vanligt även på andra klinik?
Läkaren vill att vi ska köra en kortprotokoll vilken känns bra med tanken att det inte verkar lika krävande. Någon som vet om det finns nackdelar/fördelar ? Om det är mindre eller mer framgångsrik ?
Sen såg läkaren att jag hade " många" äggblåsor och därför ville sätte upp en låg dos av hormonbehandling för att undvika risk av överstimulering. Är det vanligt att det lyckas ändå fast man har en låg hormonbehandling?
Vad är era erfarenheter av IVF och vad ska man tänka på?
Det är olika på olika kliniker, men skulle säga att det generellt sett nog är ganska vanligt att få betala oavsett om det slutar precis efter äggplock. Tyvärr.
Gällande låg dos så märker de om den funkar på dig eller inte. Annars höjer dem. Så oroa dig inte. De plockar inte ut äggen om inte äggblåsorna växt tillräckligt mycket (dvs om dosen varit för låg tex)
Hoppa gärna in i min grupp som jag precis startade "IVF mars/april". Du hittar den här under Svårt att få barn - IVF. Där kommer förhoppningsvis fler i samma läge börja skriva och följas åt