• Anonym (Mamma)

Hans dotter är inte så väldigt vänlig mot min son.

Jag har träffat en man som har en dotter på 8 år. Jag har en son på 5 år.

Jag vill kunna tycka om hans dotter, men det blir så svårt när hon hela tiden är så småtaskig mot min son hela tiden. :(

Här kommer ett axplock av händelser:

* Vi är ute och promenerar. Pojkvännen håller sin dotter i sin ena hand och mig i sin andra hand. Jag håller min son i handen. Min son släpper min hand för att hålla hans dotter i handen. Hon rycker undan sin hand, min son blir ledsen. Jag säger då: "Kom, gubben, och håll mig i handen istället". Han är då på väg tillbaka, men innan han hinner fram så springer hon och tar min hand istället. Då säger min son: "men, vem ska jag hålla i handen då?" Min pojkvän säger att han kan få hålla honom i handen. Han säger då: "äh, jag kan gå framför er och visa vägen till dit vi ska". När han går där framför oss så säger flickan: "jag skulle vilja att det bara var du, jag och pappa - jag vill inte ha med honom!"

Jag blev jätteledsen inombords. Jag hade förstått henne om min son var ett pain in the ass, men det är han inte.

* En annan dag satt vi i bilen, barnen i baksätet. Min son börjar prata med hans dotter, hon avbryter honom mitt i för att prata med mig istället. Jag svarar henne, sedan blev det tyst. Då försöker min son igen med att prata med henne - och samma sak händer igen. Den gången så ignorerar jag henne och säger att min son just ställde en fråga till henne och att hon kan vara trevlig och svara honom, sedan kan jag prata med henne. Man avbryter inte någon som pratar.

* När vi en gång frågade pojkvännen med dotter om de ville följa med på en barnaktivitet som vi brukar gå på, så tackade de ja och kom cirka 15 minuter efter att det börjat. Det var massor av barn där och flickan kände endast min son där. När hon får syn på honom så rusar hon fram och kramar honom, varpå han blir överlycklig. Senare kommer ett annat barn som hon känner (som är lika gammal som min son) och plötsligt så passar det inte att vara med honom längre. Det är som att hon bara är snäll mot honom när det passar henne.

Jag börjar bli mer och mer anti henne, när hon hela tiden är så småtaskig mot min son. Jag vill så gärna tycka om henne, men det är svårt när hon sårar den människa som jag älskar mest av allt på denna jord.

Jag kräver inte att hon ska älska honom, men hon kan iaf vara trevlig mot honom och sluta stöta bort honom och ignorera honom.

Jag hade förstått det om han var jobbig och dryg, men det är han inte.

Jag har pratat med pojkvännen om detta och sagt att mina känslor för hans dotter sakta men säkert avtar, vartefter hon beter sig illa mot min son. Pojkvännen har frågat sin dotter varför hon är så mot honom och hon säger då att hon inte vill att han ska vara med - hon vill att det ska vara hon, jag och hennes pappa.

Hon har tytt sig till mig då hon inte har någon mamma närvarande. I början tog jag henne till mig, jag tyckte väldigt mycket om henne. Men när jag ser att hon gång på gång stöter bort min son och till och med är oförskämd mot honom, så försvinner mina känslor för henne.

Jag har föreslagit att jag och pojkvännen kan ses på kvällarna istället, efter att våra barn somnat (han brukar komma över till mig när hans dotter somnat. Vi bor i radhus, cirka 15 meter ifrån varann). Vi kanske ska låta våra barn vara utanför vårat förhållande, när hans dotter uppenbarligen inte verkar trivas med min son och jag vill inte se honom bli sårad av henne hela tiden. Men han (pojkvännen) håller inte med. Han säger att han ska och har pratat med henne, vi ger det nya försök, men det blir samma sak varje gång.

Det är ju trots allt vi vuxna som valt varann, då kan ju vi ses när barnen inte är med. Vi kanske kan ta en dag i veckan, eller varannan vecka, då vi gör något kul allihop. Men barnen behöver inte vara med varje gång.

Jag vet inte vad jag vill med tråden.

Men jag blir så stressad också, då pojkvännen vill ta allt ett steg längre och flytta ihop inom en framtid och så. Jag känner att jag vill inte det, så som läget är nu. Jag menar på att barnen ska bli äldre, hans dotter måste mogna, osv. Jag tror att det kan funka när barnen är äldre och inte lila beroende av oss vuxna.

Äh, jag vet som sagt inte vad jag vill med tråden. Bara skriva av mig tror jag.

Trevlig helg till alla som läser detta. :)

• Svar på tråden Hans dotter är inte så väldigt vänlig mot min son.
  • Anonym (R)

Vad jobbigt och jag förstår dina känslor! Tycker du resonera väldigt moget och bra och det ska du ha en eloge för. Jag tror att du får sätta ner foten lite hårdare så att dotten förstår att sådär beter man sig inte. Sen tror jag också att du måste ha ett allvarligt samtal med din kille, han verkar inte ta det på allvar... Gör klart för honom att din son alltid kommer först och att om inget ändras så måste ni ses själva och ge barnen en liten paus.

• Anonym (Mamma)

En annan händelse, som faktiskt satt spår i min son, var vid matbordet en kväll.

Barnen sitter och äter. Min son tuggar med stängd mun men det låter ändå lite smaskande ljud. Då säger flickan: "jag vill inte sitta med honom, han äter så äckligt, usch, det låter!" Min son börjar gråta och springer därifrån. Efter denna händelse så har han börjat gråta ibland när han och jag sitter och äter, då han själv hör att det låter när han äter. Jag har förklarat för honom att man kan inte äta helt tyst - det är klart att det måste låta när man tuggar. Att tugga är inte ljudlöst.

Pojkvännen pratade med sin dotter om vad hon gjort, efter detta åt de ihop en gång till. Då säger hon, med mat i hela munnen, till mig: "vet du, att när han blir lika gammal som jag så kommer han ha bordsskick!"

- Samtidigt som hon själv sitter på sina ben, äter med fingrarna, kladdar och smaskar.

Pojkvännen säger då att ja, så är det. Han är så liten men snart kommer han att kunna äta lika väl som hon.

Jag höll på att tappa hakan. Ser han inte hur hon geggar och slafsar!?

Jag borde avsluta denna relation, eller hur? ;P Detta kan väl aldrig bli bra?

• Anonym (Mamma)
    Anonym (R) skrev 2016-03-05 14:35:48 följande:

Vad jobbigt och jag förstår dina känslor! Tycker du resonera väldigt moget och bra och det ska du ha en eloge för. Jag tror att du får sätta ner foten lite hårdare så att dotten förstår att sådär beter man sig inte. Sen tror jag också att du måste ha ett allvarligt samtal med din kille, han verkar inte ta det på allvar... Gör klart för honom att din son alltid kommer först och att om inget ändras så måste ni ses själva och ge barnen en liten paus.

Tack för ditt svar.

Jag har satt ner foten när jag pratat med min pojkvän, men jag har så himla svårt att säga till hans barn (eller andras barn överhuvudtaget).

Den enda gången jag visat att jag inte tyckt att hennes beteende varit okej, var den gången i bilen då jag ignorerade henne och sa: "du får svara på NN's fråga först, han försöker prata med dig".
    Ja och en annan gång, också i bilen, när hon frågade rakt ut: "Vart ska vi nånstans?" Min son svarade då vart vi skulle, varpå hon fräser: "jag frågade inte DIG!, jag frågade XX!" (hon menade att hon frågade mig). Då ställer hon frågan igen: "XX, vart ska vi nånstans?", varpå min son säger: "men, jag sa ju vart vi ska varför lyssnar du inte?". Då säger hon: "men jag vill inte att du ska vara - XX, vart ska vi?" - Då säger jag att NN (min son) redan har sagt vart vi ska, och svarar således inte direkt på hennes fråga.
    Men efteråt så sa min pojkvän att han inte tyckte att mitt beteende då var okej. Han gillade inte att jag ignorerade henne.
  • fjanten

Min väldigt amatörmässiga psykolog-tanke om detta är att flickan kanske önskar att du verkligen var hennes mamma, och att hon är svartsjuk på din son dom är ditt barn på riktigt?

Blir så ledsen för din sons skull när jag läser Flickan mobbar ju honom...

• Anonym (Mamma)
    fjanten skrev 2016-03-05 14:55:13 följande:

Min väldigt amatörmässiga psykolog-tanke om detta är att flickan kanske önskar att du verkligen var hennes mamma, och att hon är svartsjuk på din son dom är ditt barn på riktigt?

Blir så ledsen för din sons skull när jag läser Flickan mobbar ju honom...

Tack för att du tar dig tid att svara. :)

Ja, men vet du, den tanken har faktiskt slagit mig. Men då känner jag samtidigt att hon borde vara extra snäll mot min son - iaf när jag är med, liksom för att visa att hon gör allt för att bli älskad av mig. Typ.

I början var hon jättefin med honom och jag höjde henne till skyarna för att hon var en sån fin tjej som var så go med honom.
    Och det är också det jag tänker då, att det kanske blivit för mycket för henne. Vi kanske har umgåtts för mycket allihop och nästan "tvingat" på barnen på varann. Därav mitt förslag att hålla barnen utanför vårt vuxna förhållande, och kanske bara göra något allihop varje eller varannan lördag, eller så.
  • Myling

Tills relationerna sitter där de ska så måste din pojkvän markera aktivt varje gång hon är elak mot din son. Det är hans ansvar att uppfostra henne (just nu). Du ska enbart vara snäll och rolig mot henne.

På samma sätt uppfostrar du din son. Och din pojkvän ska vara extra snäll och rolig gentemot honom.

Sen när ni fått fason på ungarna och har levt tillsammans några år är det lagom att ni börjar uppfostra varandras barn också.

• fjanten
    Anonym (Mamma) skrev 2016-03-05 15:02:36 följande:

Tack för att du tar dig tid att svara. :)

Ja, men vet du, den tanken har faktiskt slagit mig. Men då känner jag samtidigt att hon borde vara extra snäll mot min son - iaf när jag är med, liksom för att visa att hon gör allt för att bli älskad av mig. Typ.

I början var hon jättefin med honom och jag höjde henne till skyarna för att hon var en sån fin tjej som var så go med honom.

Och det är också det jag tänker då, att det kanske blivit för mycket för henne. Vi kanske har umgåtts för mycket allihop och nästan "tvingat" på barnen på varann. Därav mitt förslag att hålla barnen utanför vårt vuxna förhållande, och kanske bara göra något allihop varje eller varannan lördag, eller så.

Jo, men eftersom hon bara är 9 år så förstår hon väl inte riktigt det, att hon borde vara snäll mot din son, utan är svartsjuk och agerar utifrån det... Jag tycker helt klart det är pappans uppgift att ta tag i saken och förstå varför dottern gör som hon gör - och tillrättavisa henne. Med det sagt tycker jag absolut att du ska säga åt henne om pappan är så mjäkig att han inte gör det, för din sons skull! För att visa för honom att han inte ska behöva finna sig i att bli behandlad dåligt.

Att flytta ihop i detta läge känns för övrigt inte som en särskilt bra idé, utan jag tror som du att det kan vara nyttigt att ses utan barn.
  • Anonym (Mamma)
    Myling skrev 2016-03-05 15:02:43 följande:

Tills relationerna sitter där de ska så måste din pojkvän markera aktivt varje gång hon är elak mot din son. Det är hans ansvar att uppfostra henne (just nu). Du ska enbart vara snäll och rolig mot henne.

På samma sätt uppfostrar du din son. Och din pojkvän ska vara extra snäll och rolig gentemot honom.

Sen när ni fått fason på ungarna och har levt tillsammans några år är det lagom att ni börjar uppfostra varandras barn också.

Tack! Det är ju precis så jag känner!

Pojkvännen menar på att jag måste säga ifrån till hans dotter, medan jag känner att det borde ligga på hans bord. Jag vill inte framstå som någon jobbig tjatmaja som "skäller" på hans dotter. Den biten får hennes pappa ta.

Men samtidigt så känner jag att jag ändå borde sätta ner foten mot henne när hon så uppenbart är taskig mot min son - men egentligen mest för att visa min son att jag inte tycker att det är okej att hon är dum med honom. Så alltså inte för att fostra henne, utan snarare för att visa min son att jag är på hans sida när någon är dum mot honom.
  • Myling
    Myling skrev 2016-03-05 15:02:43 följande:

Jag var kanske lite otydlig. Jag tycker det är för jäkligt hur flickan beter sig. Men det är hennes pappa som är det stora problemet om han inte förmår stoppa henne.
Svar på tråden Hans dotter är inte så väldigt vänlig mot min son.