• Anonym (bbbbbbb)

    Tabletter mot nagelsvamp

    Har du behandlat nagelsvamp med tabletter?

    Försvann nagelsvampen?

    Hade du mycket nagelsvamp?

    Hur länge behandlade du?

    Hur lång tid tog det för nagelsvampen att försvinna?

  • Svar på tråden Tabletter mot nagelsvamp
  • BCH52

    Min man behandlades med tabletter under nästan ett år kombinerat med Loceryl nagellack. Jag vill minnas att det var 4 tånaglar som var angripna. Det tog låååång tid innan man ens märkte någon förändring, tånaglar växer ju så sakta. Han fortsatte med nagellacket i ytterligare några månader fast det då såg ut som om allt var borta, bara för säkerhets skull. Han blev lite dålig i magen under tiden men det är visst inte så ovanligt. Det är tydligen väldigt viktigt att man gjort en odling så att man vet att det är en svampinfektion och inte någon annan nagelåkomma.

    Hans naglar är fortfarande svampfria men lite knöliga men det kanske de skulle ha blivit ändå.

  • Anonym (bbbbbbb)
    BCH52 skrev 2016-03-05 17:51:14 följande:
    Min man behandlades med tabletter under nästan ett år kombinerat med Loceryl nagellack. Jag vill minnas att det var 4 tånaglar som var angripna. Det tog låååång tid innan man ens märkte någon förändring, tånaglar växer ju så sakta. Han fortsatte med nagellacket i ytterligare några månader fast det då såg ut som om allt var borta, bara för säkerhets skull. Han blev lite dålig i magen under tiden men det är visst inte så ovanligt. Det är tydligen väldigt viktigt att man gjort en odling så att man vet att det är en svampinfektion och inte någon annan nagelåkomma.
    Hans naglar är fortfarande svampfria men lite knöliga men det kanske de skulle ha blivit ändå.
    hur orkade han äta dessa starka tabletter i ett år??
  • Anonym (Svampen)

    Jag har testat receptfria alternativ i 1 1/2 år ungefär, tabletterna fick jag bara utskrivna för tre månader, det hjälpte inte ett skit. Jag har kvar nagelsvampen tyvärr, jag bänder/klipper loss hela nageln med jämna mellanrum. Det är fyra naglar som är drabbade, på vintern bryr jag mig inte, men det är inte kul på sommaren. Hoppas du blir av med skiten.

  • Anonym (bbbbbbb)
    Anonym (Svampen) skrev 2016-03-05 19:25:58 följande:
    Jag har testat receptfria alternativ i 1 1/2 år ungefär, tabletterna fick jag bara utskrivna för tre månader, det hjälpte inte ett skit. Jag har kvar nagelsvampen tyvärr, jag bänder/klipper loss hela nageln med jämna mellanrum. Det är fyra naglar som är drabbade, på vintern bryr jag mig inte, men det är inte kul på sommaren. smile4.gif Hoppas du blir av med skiten.
    Tack.

    Hur klarar du av att klippa loss hela naglarna? om jag klipper för kort så gör det ont.
  • BCH52
    Anonym (bbbbbbb) skrev 2016-03-05 19:13:36 följande:

    hur orkade han äta dessa starka tabletter i ett år??


    Ja, det var en jobbig period, mest på grund av gaser och diarré. Men han är en envis person och trodde på behandlingen. Tror inte att jag själv skulle ha orkat med att fullfölja den.
  • Anonym (Kassa naglar)

    För många år sedan hade jag en stortånagel som hade fått svamp.

    Kämpade i flera omgångar med fila, lack och klippa bort men inget hjälpte.

    Var tokbestämd när jag promenerade in på vårdcentralen och mycket riktigt lyckades jag få tabletter mot svampen.

    Minns inte exakt hur länge kuren varade med jag vet att naglen såg "dålig" ut ganska lång tid efter behandlingen. Men efterhand som tiden gick blev den bättre och bättre. Idag går det inte att se att det varit svamp där.

    Fick inga biverkningar alls vad jag minns.

  • Anonym (Svampen)
    Anonym (bbbbbbb) skrev 2016-03-05 19:45:26 följande:

    Tack.

    Hur klarar du av att klippa loss hela naglarna? om jag klipper för kort så gör det ont.


    Naglarna sitter inte fast i huden. Tyvärr har det blivit så pass illa, de sitter fast på sidorna och vid själva roten, men det är bara där. Det gör lite ont att dra bort dem, men det blöder inte eller så.
  • Anonym (C)

    Första gången jag åt tabletter mot nagelsvamp fick jag Lamisiltabletter, åt dom i tre månader, inga biverkningar. Svampen försvann, men kom tillbaka efter nåt år. Andra gången fick jag några andra tabletter (Lamisil var utskrivet, men apotekaren bytte mot en billigare sort) och fick varenda biverkan som fanns, så jag avbröt kuren.

    Hade nagelsvamp på en stortå i cirka 15 år sammanlagt. Nu har det försvunnit av sig själv. Det visade sig att jag gick omkring med högt blodsocker så när jag fick bukt med det började svampen försvinna. Ser fram mot en sommar i sandaler, utan att behöva måla tånaglarna för att kamouflera skiten.

  • Anonym (bbbbbbb)

    Är Terbinafin och lamisil tabletter samma sak? Vad är skllnaden?

  • Anonym (C)
    Anonym (bbbbbbb) skrev 2016-03-09 04:11:37 följande:

    Är Terbinafin och lamisil tabletter samma sak? Vad är skllnaden?


    Det ska väl vara samma verksamma ämne i, men när jag åt Terbinafin fick jag hemska biverkningar tyvärr. Betalade en bråkdel för den än vad Lamisil kostar.
  • Anonym (bbbbbbb)
    Anonym (C) skrev 2016-03-09 13:08:14 följande:
    Det ska väl vara samma verksamma ämne i, men när jag åt Terbinafin fick jag hemska biverkningar tyvärr. Betalade en bråkdel för den än vad Lamisil kostar.
    Vilka biverkningar?
  • Anonym (kantarellen)

    Jag fick nagelsvamp efter en rejäl klämskada för länge sedan. Alla 20 naglarna blev angripna till slut. Jag provade allt mellan himmel och jord. Inget hjälpte. Men så fick jag några enstaka tabletter utskrivna. De var mycket dyra minns jag. Efter det b?ev jag helt bra, även om det tog tid innan naglarna växt sig friska. Jag hade inga biverkningar heller.

  • Anonym (qwerty)

    Åt tabletter i två omgångar. Fick bort allt på "pektån". Den ligger lite över de andra tårna och var väldigt utsatt, så det var fantastiskt skönt att bli av med det. Dock hade det spridit sig till stortån och det går inte bort. Går nu på fotvård på sommaren slipar ner den så ser det lite bättre ut ett tag. Hade tur och fick inga biverkningar av tabletterna. 

  • Bert 19

    Hej,
    läste en artikel på webben att Niacin B3 är effektivt mot nagelsvamp, hade konstaterats i samband med annan användning och har använt det.


    Fungerar bra, tar tid som annat men betydligt billigare och har förmodligen andra bra egenskaper som kosttillskott.

  • Anonym (Så)

    Oj! Hade ingen aning om att det fanns tabletter mot nagelsvamp. Spännande!
    Har svamp i en stortånagel. Testade Loceryl (nagellack) höst, vinter och vår perioden och det blev bättre. Försvann inte helt, då jag ville måla naglarna på sommaren.
    Sen har jag testat nailner nagellack också, då blev det också bättre, dock inte helt bra. Och det är väl för jag inte orkade hålla på ett år, som dom rekommenderar. Eftersom det tar så lång tid för en nagel att växa ut.
    Tillslut tröttnade jag och gjorde inget på ett år. Då kom det tillbaka riktigt illa och nageln böjde sig och jag fick ont 
    Bestämde mig för ett sista försök, fast mer naturligt. Har kört såpa bad varje kväll, sedan oktober och så lägger jag en bit sorbact kompress under och ovanpå nageln. Har blivit stor skillnad på ett halvår! Man ser frisk nagel växa fram och nageln är inte nöjd längre! Så jag kör på ett halvår till och hoppas det blir helt bra.
    Annars får det nog bli besök på vc och kanske kolla upp detta med tabletter....

  • Anonym (Normal man)

    Jag hade nagelsvamp på flera tår.
    Fick en 3-månaders kur med Terbinafin-tabletter.
    Efter 3 månader såg det ut som svampen var besegrad och frisk nagel hade växt ca halva stortån. Det kanske hade blivit helt bra utan vidare behandling, men läkaren gav mig för säkerhets skull en ny 3-månaders behandling direkt efter den första. Efter båda behandlingarna, dvs efter 6 månader så är hela stortånageln fin (de andra tårna gick snabbare).

Svar på tråden Tabletter mot nagelsvamp