Inlägg från: Anonym (orolig mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (orolig mamma)

polisanmäld av fd man

Jag och exet gick skilda vägar för 3 år sedan. Vi fick ett barn tillsammans. Han är idag 5 år gammal. Vi har gemensam vårdnad om barnet som bor hos mig men är hos exet varannan helg.

Förra veckan sprang vi på exet på parkeringen utanför en matbutik. Barnet sprang till sin pappa och ville följa med honom istället för mig. Jag vill inte umgås med exet och hade dessutom bråttom den dagen. Sa till sonen på skarpen att vi skulle gå. Till slut efter många om och men lyfte jag upp barnet och bar honom till bilen. Barnet försökte då öppna dörren. Aktiverade därför barnspärren på bakdörrarna så att sonen inte skulle kunna öppna bildörren och smita ut medans jag pratade med exet som hade sprungit efter.

Fick idag ett sms från exet om att han polisanmält mig för olaga frihetsberövande och misshandel av sonen.

Är nu jätterädd. Förstår vad han menar. Tog i ordentligt när jag bar iväg sonen till bilen. Inte så att jag skadade honom men höll i riktigt ordentligt eftersom han skrek och sparkades och stretade emot.

Vad kan hända?

• Svar på tråden polisanmäld av fd man
  • Anonym (orolig mamma)

Barnet fick hälsa men jag ville inte stanna kvar och prata mer än nödvändigt. Har mina skäl. Får panikångest av att prata med honom. Tror att det beror på misshandeln han utsatte mig för.

Exet kommer nog inte få boendet i dagsläget då han saknar bostad. Och tror inte han skulle orka med det även om han hade ett eget hem.

Undrar mest om det kommer bli rättegång och vad som kan hända rent rättsligt. Kan jag i värsta fall hamna i fängelse?

• Anonym (orolig mamma)
    Anonym (Vienna) skrev 2016-03-06 07:17:22 följande:

Och vad hade det gjort om barnet följt med pappan den dagen om barnet nu ville det så gärna? Vh är LÄNGE för en 5åring och jag trot pojken skulle må bäst av att träffa pappan åtminstone minst en dag den veckan han inte bor hos pappan alls. Detta blev ju bara ett separationstrauma för pojkstackarn! Och eftersom pappan har vh så ser jag inga hinder att han har han en dag till. Även om mamman säger att pappan är hemlös?. Vart bor han å pojken vh då?

Pappan vill träffa barnet oftare men är inte tillräckligt engagerad för att genomföra regelbundet och planerat umgänge oftare än varannan helg. Han uttrycker ingen önskan om att ha barnet oftare och jag vill inte ha några oplanerade och spontana umgängen.

Står för övrigt på kö för att få utredning och behandling för mitt mående. Min läkare misstänker att jag har ptsd efter misshandeln. Mår nuförtiden bra för det mesta förutom panikattackerna som jag inte kan kontrollera. Jag har ingen skyldighet att umgås med exet och tänker inte göra det. Tycker att det är hans skyldighet att backa när det inte handlar om avtalat umgänge och han märker att jag blir stressad.
  • Anonym (orolig mamma)
    Anonym (') skrev 2016-03-06 09:03:02 följande:

Har pojken det verkligen bra hos dig ? Hur mår pojken när du får dina attacker tror du ?

Att du inte vill ha med ditt ex att göra ska inte pojken lida för ,

Det är väl inte pappan som ska backa från sin son för att du mår dåligt ? Snarare tvärtom , han bör ha sonen mer till du mår bättre .

Exet behöver inte backa från vår son utan bara från mig.

Sedan när är du expert på vad vi ska göra?

Vi kommer inte ändra på umgänget utan initiativ från mitt ex.
  • Anonym (orolig mamma)
    Anonym (Jurist) skrev 2016-03-06 10:04:16 följande:

Hej.

Rent spontant kommer inte det leda till något. Förutsatt att där inte är massa med anmälningar osv sedan innan så din föräldraroll redan ifrågasatts. Du kommer väl kallas in och frågas ut då det är allvarliga anklagelser, var öppen och förklara hela situationen så löser det sig. Man får lov att ta tag i barn, man får lov att tvinga in dom i en bil och man får lov att låsa in dom för att de inte ska springa ut på parkeringen..

Jag vill absolut inte ljuga för polisen. Men är det inte kutym att neka till brott. Kommer ju bli fälld på en gång i domstol om jag erkänner. Vem ska ta hand om vår son om jag hamnar i fängelse.
  • Anonym (orolig mamma)
    Anonym (sebbe) skrev 2016-03-06 17:49:26 följande:

Du bör bara berätta precis vad som hände. Du har ju inte begått något brott. Det du gjorde är varken olaga frihetsberövande eller misshandel. Ditt ex är ute och snurrar. Var bara ärlig och tillmötesgående så ska du se att inget kommer hända. Det är ingen som kommer ringa och anklaga dig.

Men jag BEGICK ju ett brott i och med att jag bar iväg honom och stängde in honom i bilen. Åååh :(
  • Anonym (orolig mamma)
    Anonym (abc) skrev 2016-03-06 20:55:38 följande:

Att bära iväg sitt barn är inget brott. Varför tror du det? Eller var det så att du skadade ditt barn när du bar iväg honom? Slog du ditt barn? Blev det blåmärken av att du tog i?

I Brottsbalken kan man läsa om vad lagen anser är olaga frihetsberövande och misshandel.

lagen.nu/1962:700

"Den som i annat fall än som sägs i 1 eller 1a§ för bort eller spärrar in någon eller på annat sätt berövar honom eller henne friheten, döms för olaga frihetsberövande"

Du har inte fört barnet. Du kan per definition inte föra bort barnet, eftersom barnet bor med dig. Tvärtom, det är din SKYLDIGHET att se till att barnet kommer med dig när du åker hem, eftersom en 5-åring är för liten för att själv kunna ta sig hem.

"Den som tillfogar en annan person kroppsskada, sjukdom eller smärta eller försätter honom eller henne i vanmakt eller något annat sådant tillstånd, döms för misshandel till fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter eller fängelse i högst sex månader. Lag (1998:393)."

Exakt det jag också läste. Stämmer ju på pricken med det jag gjorde.. :/
  • Anonym (orolig mamma)
    Anonym (abc) skrev 2016-03-06 21:10:47 följande:

VAD gjorde du då? Något som fick barnet att känna fysisk smärta? I trådstarten säger du "inte så att jag skadade honom", men det är ju precis det som krävs för att du ska kunna vara ens i närheten av att bli dömd för misshandel.

Att "försätta någon i vanmakt" klassas som misshandel. Och att "föra bort, spärra in eller beröva någon friheten" klassas som olaga frihetsberövande. Enligt lagboken. Och kan ge fängelse. Förstår att det ofta handlar om allvarligare fall men är ändå orolig för fängelsestraff om jag erkänner.
  • Anonym (orolig mamma)
    Anonym (Heaven) skrev 2016-03-07 17:18:36 följande:

TS, varför fick inte barnet följa med sin pappa?

För att det inte var umgängestid. Och för att jag inte släpper iväg mitt barn med en person som saknar fast bostad.
  • Anonym (orolig mamma)

Tack för alla svar. Känner mig lite mindre orolig. Men kan såklart inte släppa den helt. Det som oroar mig mest är vad jag ska säga till polisen. Om jag bara håller med om anklagelserna kan jag inte se hur jag inte skulle åka dit. Antar därför att det bästa och smartaste är att neka. Men det känns inte bra att ljuga. Ska fundera på hur jag ska göra.

Svar på tråden polisanmäld av fd man