Inlägg från: Anonym (brydiginte) |Visa alla inlägg
  • Anonym (brydiginte)

polisanmäld av fd man

Anonym (orolig mamma) skrev 2016-03-06 08:11:29 följande:
    Pappan vill träffa barnet oftare men är inte tillräckligt engagerad för att genomföra regelbundet och planerat umgänge oftare än varannan helg. Han uttrycker ingen önskan om att ha barnet oftare och jag vill inte ha några oplanerade och spontana umgängen.

Står för övrigt på kö för att få utredning och behandling för mitt mående. Min läkare misstänker att jag har ptsd efter misshandeln. Mår nuförtiden bra för det mesta förutom panikattackerna som jag inte kan kontrollera. Jag har ingen skyldighet att umgås med exet och tänker inte göra det. Tycker att det är hans skyldighet att backa när det inte handlar om avtalat umgänge och han märker att jag blir stressad.
    Hoppas att du inte tar år dig av kommentarerna här. 

Nej, det kommer inte att bli rättegång och du kommer inte att bli straffad. Möjligen kan du komma att behöva förklara vad som hände för socialtjänsten men det kommer inte att innebära mer än att du får en uppmaning om att ha en handlingsplan för hur du ska agera om samma situation upprepas igen.
  • Anonym (brydiginte)
    pyssel skrev 2016-03-06 10:49:44 följande:
    Nu får du ta och andas och så du hinner läsa TS. Barnet VILLE FÖLJA MED PAPPA istället står det där. Sluta hetsa mot en förälder som sköter umgänget enligt avtal men inte vill ha mer än nödvändigt med spontant umgänge med en misshandlare utan istället försökte avrunda - och blev motverkad av pappan som helt verkar sakna barnperspektivet och förmåga att greppa en HEL situations komplexitet.
    Pappan såg väl förmodligen möjligheten att fortsätta "misshandla" mamman genom att försätta henne i en situation hon mådde dåligt av och sen sticka in kniven med en polisanmälan.

Lyckligtvis finns det ingen risk att polis, åklagare och socialtjänst ser det här för något annat än vad det är.
  • Anonym (brydiginte)
    Anonym (orolig mamma) skrev 2016-03-06 22:29:50 följande:
    Att "försätta någon i vanmakt" klassas som misshandel. Och att "föra bort, spärra in eller beröva någon friheten" klassas som olaga frihetsberövande. Enligt lagboken. Och kan ge fängelse. Förstår att det ofta handlar om allvarligare fall men är ändå orolig för fängelsestraff om jag erkänner.
    Jag tycker att din oro är det som är mest oroande. Du väljer att bortse från alla förklaringar om att du inte behöver oroa dig för att bli straffad i en domstol för att  i stället få fortsätta oroa dig.

Varför?
  • Anonym (brydiginte)
    terfje skrev 2016-03-07 07:43:26 följande:

Som misshandlad kvinna eller man för den delen så är det så att man tar åt sig utav vad mannen säger och gör även efter att man gått ur förhållandet och man tror verkligen att jag gör fel. Att Ts oroar sig över anmälan till polisen handlar helt enkelt om den indirekta makten han fortfarande har över henne.

Ja, jag förstår egentligen. Dessutom vimlar det om fanatiska barnrättsaktivister i tråden, sannolikt utan egna barn. Vem har inte annars burit ut en sparkande och skrikande unge från en affär eller bort från en lekplats.
Svar på tråden polisanmäld av fd man