Inlägg från: Anonym (abc) |Visa alla inlägg
  • Anonym (abc)

polisanmäld av fd man

Anonym (Vienna) skrev 2016-03-06 09:30:21 följande:
    Jo det har jag, har du verkligen det?  Har du sett hur skilsmässor gör mot barn, alltså på riktigt nära håll när föräldrar inte kan komma sams och deras egna dåliga mående går ut över barnen?
    "Inte kan komma sams", tycker du att man ska bli sams med den som har misshandlat en? Skuldbelägger du våldtäktsoffer också?

• Anonym (abc)
    Anonym (') skrev 2016-03-06 09:41:41 följande:
    Nä det gör jag inte . Skulle aldrig utsätta mina barn för detta , barnen måste få träffa sin pappa om dom ser han på stan o man tar inte barnet med våld o låser in i bilen
    Har du också blivit misshandlad av barnens pappa?
  • Anonym (abc)
    Anonym (Vienna) skrev 2016-03-06 09:24:37 följande:
    På vilket sätt var PAPPAN en skitstövel i denna situation?????????????????????????????
    Han har MISSHANDLAT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! sitt ex men tycker att hon trots det ska vara tillmötesgående mot honom.
  • Anonym (abc)
    Anonym (Vienna) skrev 2016-03-06 06:36:40 följande:
    Jag hoppas att resultatet av detta blir att pojkstackarn får träffas och umgås mer med sin pappa!!!! Förhoppningsvis kan han få boendet ist för tror knappast han skulle hindra pojken från att hälsa å prata med dig för det gör ingen vettigt funtad människa.
    Ingen vettigt funtad människa misshandlar sin partner.

Ingen vettigt funtad människa går oberörd från en misshandel.
  • Anonym (abc)
    Anonym (Vienna) skrev 2016-03-06 10:37:43 följande:
    Men nu sker ju psykisk misshandel mot barnet men det är tydligen ok här på fl. ingenstans har jag skrivit att misshandel är ok, dock så har ju barnet fortfarande rätt till sin pappa. Pappan misshandlar inte barnet. Barnet skall inte straffas. Jag skrev att ts kan sätta sig i bilen, hon måste inte prata m pappan, men barnet måste få göra det!
    Barnet ville FÖLJA MED sin pappa. Pappan har inte ens en bostad.

Inser du att man ska komma väldigt bra överens för att kunna lösa den situationen?
  • Anonym (abc)
    EnAnonumius skrev 2016-03-06 12:45:45 följande:
    Men lägg ned de kortet.
    Bara för att man inte delar din åsikt och tycker du agera på ett vettigt sätt så betyder det knappast att man saknar barn. Det kan låta märkligt men det finns faktiskt partnersmisshandlare (jag skriver partner då det finns kvinnor som misshandlar män också) som aldrig skulle kunna göra ett barn illa medvetet.

Jag har barn och jag blev slagen av barnets fader också och det var en av anledningarna till att jag lämnade pappan. Dock så var pappan aldrig elak mot sonen och han var faktiskt konstigt nog en hyfsad bra fader när vi var ihop. Så nu vet du lite bakgrund om mig.

Dock så skulle jag personligen aldrig agera på det sättet du valde att göra. Jag klara nämligen av att skilja på "mig" från "mitt barn" och min ångest jag hade av att träffa pappan var min, jag lät den aldrig gå ut över miit bran, då barnet är sin egna individ och har rätt till sina egna relation på egna villkor till andra personer oavsett vad jag känner för personerna barnet väljer att umgås med.

När jag sitter och läser att du har rutit åt ditt barn flera gånger, och sedan handgripligen lyft upp honom och låst in i en bil, så kan jag inte låta bli och undra om du borde gå i en annan form av terapi så du LÄR dig att inse att ångesten du har är enbart din och den skall aldrig gå ut över barnet i något som KAN liknas vid en form av psykisk misshandel mot ditt barn. Din ångest är INTE ditt barns. Med tanke på att du aldrig var på arbetsplatsen så kan man ju undra vad som var viktigare än att ditt barn fick lov att umgås en stund med pappan?

Jag kan tänka mig två anledningar..

* Far-/Morföräldrar på sjukhuset och är nära döden
    * Läkartid/tandläkartid för barnet

P.S
    Tyvärr är det ett allt för vanligt fenomen bland kvinnor oavsett om de blir behandlade som gudinnor av manen eller misshandlad av mannen, att de vägra att förstå att barnet är en egen individ, utan de väljer att utgå från att barnet är en integrerad del av henne själv. 
    TS HAR insett att hon behöver terapi. Hon står i kö för att få det. Fram tills den terapin inleds, så kan hon inte göra annat än agera utifrån de känslor som tar grepp om henne.

Du har "ångest" säger du. Var och varannan här på FL har "ångest" när de känner sig oroliga över något. Panikångest är något helt annat. Jag har ingen aning om vad det innebär, men så mycket har jag förstått, att det är något mycket starkare än att känna obehag och vara rädd.

Så vad innebär "ångest" för dig?

Jag har dessutom svårt att tro att du skulle ha blivit väldigt svårt misshandlad, eftersom du går till angepp mot TS och försvarar misshandlande män på det sätt som du gör.
  • Anonym (abc)
    Anonym (orolig mamma) skrev 2016-03-06 19:10:09 följande:
    Men jag BEGICK ju ett brott i och med att jag bar iväg honom och stängde in honom i bilen. Åååh :(
    Att bära iväg sitt barn är inget brott. Varför tror du det? Eller var det så att du skadade ditt barn när du bar iväg honom? Slog du ditt barn? Blev det blåmärken av att du tog i?

I Brottsbalken kan man läsa om vad lagen anser är olaga frihetsberövande och misshandel.

lagen.nu/1962:700

"Den som i annat fall än som sägs i 1 eller 1a§ för bort eller spärrar in någon eller på annat sätt berövar honom eller henne friheten, döms för olaga frihetsberövande"

Du har inte fört barnet. Du kan per definition inte föra bort barnet, eftersom barnet bor med dig. Tvärtom, det är din SKYLDIGHET att se till att barnet kommer med dig när du åker hem, eftersom en 5-åring är för liten för att själv kunna ta sig hem.

"Den som tillfogar en annan person kroppsskada, sjukdom eller smärta eller försätter honom eller henne i vanmakt eller något annat sådant tillstånd, döms för misshandel till fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter eller fängelse i högst sex månader. Lag (1998:393)."

• Anonym (abc)
    Anonym (orolig mamma) skrev 2016-03-06 21:02:42 följande:
    Exakt det jag också läste. Stämmer ju på pricken med det jag gjorde.. :/
    VAD gjorde du då? Något som fick barnet att känna fysisk smärta? I trådstarten säger du "inte så att jag skadade honom", men det är ju precis det som krävs för att du ska kunna vara ens i närheten av att bli dömd för misshandel.
  • Anonym (abc)
    Anonym (orolig mamma) skrev 2016-03-06 22:29:50 följande:
    Att "försätta någon i vanmakt" klassas som misshandel. Och att "föra bort, spärra in eller beröva någon friheten" klassas som olaga frihetsberövande. Enligt lagboken. Och kan ge fängelse. Förstår att det ofta handlar om allvarligare fall men är ändå orolig för fängelsestraff om jag erkänner.
    "försätta i vanmakt"

Här fick jag kolla upp synonymer till ordet: maktlöshet, svaghet, oförmåga, hjälplöshet, frustration

Exakt en beskrivning av hur det kan vara att vara 5 år och ha föräldrar som bestämmer över en. Du kan försätta en vuxen person i vanmakt, för vuxna får vanligtvis bestämma över sig själva. 5-åringar får inte det. Hade du burit iväg en vuxen människa och sedan stängt i henne i bilen, så hade man kanske kunnat påstå att du försatte personen i vanmakt.

"föra bort" - Du har fört hem.

"spärra in" - Avser en längre tid än det tar att köra hem.

"beröva någon friheten" - Ditt barn har aldrig haft friheten att själv bestämma när och var han ska träffa sin pappa.

Olaga frihetsberövande handlar om att människor hålls inspärrade. Inte att man låser en bil med barnlås.

Kan ge fängelse. I grova fall. Missade du det där med böter?

Jag är alldeles säker på att du inte behöver vara orolig över att du stängde in ditt barn i bilen. OM du nu absolut vill oroa dig, så ligger det väl närmare till hands att någon börjar fråga ut dig om HUR hårt du tog i ditt barn.
  • Anonym (abc)
    Anonym (') skrev 2016-03-07 08:12:31 följande:
    Hört talas om psykisk misshandel ?
    Hört talas om någon som blivit dömd för misshandel efter att ha varit elak mot en annan människa en (1) gång?
  • Anonym (abc)
    Anonym (Vienna) skrev 2016-03-07 21:59:28 följande:
    Så ett barn som önskar vara en extra dag hos sin pappa skall man inte alls lyssna på?? Har aldrig sagt att en 5 åring bestämmer men för mig låter det extremt sorgligt att man inte lyssnar på sitt barn om en önskan om att vilja vara med sin andra förälder en extra dag vare sig barnet är 5 eller 10... Precis som ens önskan inte är värd att lyssnas på.för att man är 5 år? När blir man tillräckligt stor så man kan få sin vilja/ önskan igenom och få rätt till att bli lyssnad på? Sedan kanske det inte går VARJE gång, men om det är ett barns önskan kanske man ibland kan vara tillmötesgående för det. Det är inte så att barnet bestämmer som du säger, barnet vill vara hos sin andra förälder med, vilket är helt naturligt!
    Har du glömt att pappan är hemlös?

"Ojdå, det verkar som om sonen vill åka med dig nu. Vart ska du?"

"Vet inte, ska försöka hitta någonstans där jag kan övernatta. Till Kalle kanske."

"Vem är Kalle?"

Du skulle alltså utan att tveka låta ditt barn åka med sin pappa, som du är rädd för, hem till denna Kalle, som du aldrig har träffat?

Man kan lyssna på sitt barn utan att för den skull låta det få sin vilja igenom.
  • Anonym (abc)
    Anonym (Vienna) skrev 2016-03-07 22:21:08 följande:
    Ts har sagt att pappan är hemlös men samtidigt svarar inte på hur han då kan ha barnet vh! Då tar jag för givet att han kan lösa det precis lika bra som han gör vh!
    Om man kan lösa sitt boende varenda dag i veckan är man inte hemlös. Jag igen tar för givet att pappan har ordnat något som gäller varannan helg. Han kanske har en så bra relation till sina föräldrar, att de låter pappan och barnet bo där. De kanske sover i bäddsoffan som står i arbetsrummet. Det betyder inte att samma upplägg skulle fungera 7 dagar i veckan året om.
  • Anonym (abc)
    Anonym (orolig mamma) skrev 2016-03-07 21:00:13 följande:

Tack för alla svar. Känner mig lite mindre orolig. Men kan såklart inte släppa den helt. Det som oroar mig mest är vad jag ska säga till polisen. Om jag bara håller med om anklagelserna kan jag inte se hur jag inte skulle åka dit. Antar därför att det bästa och smartaste är att neka. Men det känns inte bra att ljuga. Ska fundera på hur jag ska göra.

Du kommer INTE i fängelse. Det absolut värsta som kan hända, och även det är mycket osannolikt, är att du får böter.

Ljug inte. Bara psykopater och förhärdade brottslingar kan ljuga utan att bli avslöjade. Och ifall det kommer fram att du har ljugit, även om det handlar om en liten obetydlig detalj, så kan du bli misstänkt för att dölja vad som helst annat också. Det vill du INTE!

Du är anklagad för "misshandel". Du kan neka till "misshandeln", samtidigt som du erkänner att du höll fast din skrikande son och låste in honom i bilen. Det är två olika fenomen inblandade här. Det ena är vad du de facto gjorde, det andra är vad det ska kallas. Bara om det kan kallas "misshandel", har du begått ett brott.

• Anonym (abc)
    Anonym (Vienna) skrev 2016-03-07 22:50:34 följande:
    Alltså hur kan du få det till 7 dagar i veckan nu plötsligt?
    Om pappan bodde permanent hos sina föräldrar, så skulle han bo där 7 dagar i veckan. Vad är det du inte förstår? Trodde du jag pratade om att barnet skulle vara med sin pappa 7 dagar i veckan?
  • Anonym (abc)
    Anonym (Vienna) skrev 2016-03-07 22:59:06 följande:
    Jag hoppas att om föräldern/na inte är lämplig så skall barnet inte vara hos den föräldern, men så verkar inte fallet här eftersom barnet bor med båda föräldrarna. Eller så är båda föräldrarna olämpliga.
    Man bor inte med någon man är hos varannan helg. Jag "bodde" i alla fall inte varannan helg. Jag hälsade på.
  • Anonym (abc)
    Anonym (Vienna) skrev 2016-03-07 23:17:43 följande:
    Ja det går ju att spekulera i det oändliga om det.....Men du varför fungerar vandrarhem vh men inte en dag mitt i en vecka?
    Därför att när man väl har sluppit ifrån den som har misshandlat en, så försätter man sig inte en sådan situation att han återigen får kontrollen över en. Därför fungerar det inte med vandrarhem oplanerat en dag mitt i en vecka. Och nej, det är inte i barnets intresse att oplanerat få träffa sin pappa, om det går ut över mammans psykiska välbefinnande.
  • Anonym (abc)
    Anonym (Vienna) skrev 2016-03-07 23:22:42 följande:
    Ok ne jag uppfattade inte det så. Fast då är han ju inte hemlös som du själv skrev, bor han tillfälligt hos sina föräldrar för han inte hittat ngn lägenhet ex så är han ju inte hemlös i den meningen att han inte har någonstans att bo och vara.
    Jag har ingen aning om när och hur och var pappan bor. Jag är i alla fall helt övertygad om att han inte bor i en trappuppgång eller en pappkartong den helg han har umgänge med sonen. TS säger att han inte har någonstans att bo, ska vi låta det förbli där, ok?
  • Anonym (abc)
    Anonym (Vienna) skrev 2016-03-08 07:19:22 följande:
    Det vore mycket märkligt om dom inte la sig i. Du tycker heller inte att det skulle vara bra om så gjordes i detta fallet om nu pappan är sådant svin eller barnet måste bo lite var stans vh för att pappan är hemlös som ts säger? Märks att här är ingen tanke om barnet iaf. 
    OM pappan är ett sådant svin? Han har misshandlat sin partner, och nu polisanmäler han henne, och du bara försvarar honom. Varför? Hur kommer det sig att du väljer att bortse från att mamman har blivit misshandlad? Anser du att misshandlade kvinnor borde bita ihop för barnens skull?
Svar på tråden polisanmäld av fd man