• buggi

Vilket intresse är "bäst"?

Om du hade möjlighet att påverka, vad skulle du då vilja att ditt barn brann för? Dvs ägnade merparten av sin tid till att utföra, tänka på eller prata om!  

Tänk inte på ekonomin och förutsättningarna där du bor, eller ens barnets förutsättningar.

Berätta gärna varför du röstade som du gjorde!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilket intresse är "bäst"?
  • buggi

Rätt varierat så här långt, men fler svar behövs?Skrattande

• buggi
    Anonym (?) skrev 2016-03-06 08:56:06 följande:

Är skolarbete ens ett "intresse"?

Vad händer ifall barnen har 0 intresse av skolarbetet? Då får man lägga enormt mycket tid och kraft på att få dem intresserade eller träna in färdigheterna hemma. För utan skolan har man inte mycket val i framtiden.
    För mej är det lika lite ett "intresse" som "sköta sin hygien" eller "uppföra sig när man är borta" eller annat som är ett måste för att kunna klara sig i dagens samhälle.

Sen är "lagsport" och "individuell sport" egna kategorier, men sen kan man välja på vissa utvalda av dessa tex ridning och dans.Alla andra individuella klumpas ihop. Varför välja ut ridning och dans?

Det här är ju inte tänkt som en vetenskaplig undersökning, och så genomtänkt är den inte.

Att sköta skolarbetet ser jag inte som ett intresse, men att utöver basen att göra läxor intressera sig för att göra ännu mer är vad jag menar i tråden.
  • buggi
    buggi skrev 2016-03-06 09:07:16 följande:
    Det här är ju inte tänkt som en vetenskaplig undersökning, och så genomtänkt är den inte.

Att sköta skolarbetet ser jag inte som ett intresse, men att utöver basen att göra läxor intressera sig för att göra ännu mer är vad jag menar i tråden.
    Sen är det ju iofs så att många klarar sig alldeles utmärkt utan att ha alls bra betyg tack vare sina intressen och sin goda självkänsla. Men att få godkänd grundskola och kunna läsa och skriva hyfsat, samt koll på basal matematik, är såklart en stor fördel.
  • buggi
    gbgumman skrev 2016-03-06 09:08:50 följande:

Antar jag utgår från vad jag gillar när jag valde här. Själv älskar jag kunskaper i nästan all form.

Ja, det är väl rätt mänskligt att utgå från sig själv på något sätt. Jag själv har hoppats att barnen ska få intressen som jag kan hänga på som jag själv inte har koll på, men kanske skulle tycka om - typ fiske :)
  • buggi
    Mrs Green skrev 2016-03-06 10:14:37 följande:

Om jag bara får välja en sak så är det lagsport. Dels för att jag tror att man klarar de andra sakerna bättre om man är fysiskt aktiv också. Och dels för att det är en av de få saker som de flesta bara kan syssla med som barn och ungdomar. De övriga intressena kan man börja med senare i livet, men det är svårt att börja spela handboll som vuxen.

Det är en intressant poäng det där med senare i livet. Visst borde det finnas intresse för nybörjarhandboll (exv) för vuxna också! Nybörjarhockey skulle jag själv gärna gå på :)
  • buggi
    Filiplopp skrev 2016-03-06 23:33:37 följande:

Min son spelar redan gitarr. Och är ingen lagsportkille. Husdjur har han. Däremot hoppas jag att han ska börja i scouterna igen nu till våren. Något som ts har glömt som alternativ. Gick själv i scouterna och tyckte det var roligt. Man får även med sig goda värderingar därifrån som är bra att ha.

Scouter och liknande glömde jag helt! Pinsamt av en gammal scout (kanske för attjag själv vantrivdes där :)
  • buggi

Ganska många verkar hoppas på alternativ liknande det de själva har. Hur är det, har era barn valt ungefär samma saker som ni är intresserade av? Våra har överraskat oss rejält med ridning respektive handboll, inga ovanliga intressen i sig iofs.

• buggi

Det verkar som vi har ett par favoriter! Tycker ni det spelar roll om det är pojke eller flicka? Exv dans om det är en pojke och lagsport om det är flicka?

Svar på tråden Vilket intresse är "bäst"?