• Aniiee

Enkel födelsedagsmeny - tips tack

Först vill jag bara gnälla av mig. Om FL hade haft en spoilerknapp så hade jag använt den, men istället få alla som inte vill läsa mitt gnäll helt enkelt skippa att läsa det kursiverade.

Gnäll: Jag känner verkligen inte för att fira min födelsedag (i år heller). Åldersnoja? Kanske. Men mest för att det inte är roligt. Jag hinner liksom aldrig fira mig, eftersom det alltid är jag som fixar och donar och köper presenter (ja, jag köper presenter till mig själv. Det är ingen annan som gör det, för alla envisas bara med att handla med mig eller ge mig pengar. Fantasin där är verkligen på topp.) och lagar mat och bjuder in folk jag inte vill träffa och ser till att alla har något att göra och lagar mat och fixar tårtor och lagar mat och gör efterrätter och lagar mat och fixar snacks och lagar mat och ställer fram nattmackor och lagar mat. Man skulle ha blivit kärnfysiker istället för kock.  Så, slutgnällt.

Nåväl, hur som haver. Är det någon som har tips på något man kan bjuda på på en ojämn födelsedag? Något som inte kräver så mycket aktiv tid? Jag funderar, helt allvarligt, på att ringa efter pizza till 15 pers, men det känns lite som att det är i underkant..... Det enda jag vet att jag ska göra är en glassbomb, men den vetetusan om jag tänker bjuda andra på =P

Så, 1-3 maträtter, tårta och lite "nattamat" tar jag gärna emot tips på. Gärna saker som kan förberedas en-två dagar i förväg och kanske även delegera i alla fall delar av arbetet till personer över 6 år gamla.

Jag älskar mat, men bara när jag har lust att laga den =/

Känner du dig nostalgisk idag? www.imdb.com/list/ls031330344/
  • Svar på tråden Enkel födelsedagsmeny - tips tack
  • Carambolan

Förrätt: Kallskuret, ost, kex, oliver, etc. Noll tillagning, du behöver bara släpa dig iväg till Winjas Ostkällare på kungsholmen och fylla en korg med saker som ser goda ut. Ta i lite så blir det rester som med fördel kan tas fram igen till nattamat.

Huvudrätt: Pajbuffé och en riktigt schysst grönsallad. Gör en västerbottenpaj, en tacopaj och en laxpaj i förväg och värm i ugnen. Den matiga förrätten gör att paj räcker bra som varmrätt.

Efterrätt: Glassbomben eller en tårta, både känns lite kaka på kaka.

• LaFontaine

Förrätt: Fröknäcke/kex/vadsomhelt med lite röror till och kanske lite bubbel som fördrink.

Varmrätt: En ordentlig köttgryta. Tryckkokaren är min bästa vän och ger mig gulasch på under en timme. Inklusive förberedelser. 

Efterrätt: Pannacotta, mousse eller annat som funkar att ha i små glas/skålar och förvara i kylen innan. 

Nattmat: Småpajer i portionsstorlek/Bröd som värms i ugnen med trevliga pålägg. 

• Fia 28
    Carambolan skrev 2016-03-07 07:17:57 följande:

Förrätt: Kallskuret, ost, kex, oliver, etc. Noll tillagning, du behöver bara släpa dig iväg till Winjas Ostkällare på kungsholmen och fylla en korg med saker som ser goda ut. Ta i lite så blir det rester som med fördel kan tas fram igen till nattamat.

Huvudrätt: Pajbuffé och en riktigt schysst grönsallad. Gör en västerbottenpaj, en tacopaj och en laxpaj i förväg och värm i ugnen. Den matiga förrätten gör att paj räcker bra som varmrätt.

Efterrätt: Glassbomben eller en tårta, både känns lite kaka på kaka.

Jag brukar också köra på pajbuffé med sallader och det är omtyckt och enkelt att fixa.
  • nnnnnnnn

En god soppa med lite smågrejor att lägga i? Tex en röd linssoppa som bas och sedan ha skålar med: knaperstekt bacon i bitar, fetaosttärningar, gräddfil och annat gott som man kan piffa till soppan med.
    Ett gott bröd + smör och ev. ost/olika ostar är gott till.

Köpt eller hemlagad tårta/efterrätts-paj/ kladdkakevariant är gott istället för efterrätt.

Nattamat - varför inte bara ta korv + bröd. Det är godare än man kan tro när det serveras mitt i natten. Välj en riktigt god wienerkorv! Sen lite tillbehör som gurkmajonäs, räksallad, surkål, bostongurka, rostad lök osv.
    Välj ett stort korvbröd så att det får plats lite grejor i det.

Pekannötpaj lät smaskens som efterrätt/fika:

Pajskal
    3 dl vetemjöl
    125 gr smör
    1/2 tsk salt
    1 tsk strösocker
    3 msk vatten

Fyllning
    125 gr smör
    2 msk vetemjöl
    3 dl ljus sirap
    1 1/2 dl strösocker
    1/2 tsk salt
    2 ägg (lätt vispade)
    1 tsk vaniljsocker
    150-200 g pecannötter (grovt hackade)

Blanda ihop alla ingredienser till en smidig deg och tryck ut i en pajform. Förgrädda pajskalet tio minuter i 200 grader.

Koka upp smör, socker, sirap, vetmjöl, och salt och låt det sjuda i tre minuter under omrörning. Tag av från värmen och låt fyllningen svalna till rumstemperatur.
    Blanda sedan i nötter, vaniljpulver och de lättvispade äggen. Häll fyllningen i pajskalet och grädda pajen 35-40 minuter i 175 graders. Låt stå kallt, gärna över natten, och servera med vispad grädde.

• Physalis

Om du inte vill laga mat så finns ju catering.

Eller

Köpa smörgåstårta eller färdiga fat med kallskuret.

Eller

Bjud bara på fika och köp tårta och annat gott.

• kallebakom

har e grym chili ( typchiliconcarne) mkt ingedienser men gör sig sig själ  4 timmar,behöver bara tortillachips till det ! efterätt tja typ köpt kladdkaka är mitt förslag....

• IsDimma

Fisksoppa. Perfekt att förbereda innan och bara värma när det är dags för mat och så i med själva fisken såklart. Och den går ju också bra att skära i bitar innan gästerna kommer.

• K grrl

Amerikansk/texmex buffé? Lite roligare än tacos. Coleslaw, hemkokt bbq-sås, kryddiga kycklingvingar/lår, revbensspjäll, pulled pork/beef eller drunken chicken, pico de Gallo, guacamole...

Svar på tråden Enkel födelsedagsmeny - tips tack