• blomman 2

garantidagarna

Hej! Min dotter fyller snart 8 år och jag har ännu mina 90 garantidagar kvar. När måste de tas ut så de inte går förlorade..? Jag undrar även hur jag ska ta ut dem på bästa sätt både ekonomiskt och bäst! Fick tips på att korta av en arbetsdag med fp...dvs,ta ut fp i samband med helger. Hur har ni gjort så ni inte förlorar så mycket på det ekonomiskt..? Om jag tar ut 4 garantidagar per vecka,dvs helgen inräknad,hur mycket kan jag då gå ned i tid..? Alla förslag tas emot tacksamt.

• Svar på tråden garantidagarna
  • TreSolrosor

Lägstanivådagar kan du ta enbart på helgen om du vill, även fast du jobbar heltid resten av veckan. Du behöver då inte gå ner i tid.

Du kan även ta en hel lägstadag även om du arbetar 7/8 av din arbetsdag, ex om din arbetsdag är 8 h så kan du arbeta 7 h men ändå ta en hel lägstadag.

Antar att du menar lägstanivådagar när du skriver garantidag?

• TreSolrosor

Fyller barnet 8 innan skolavslutningen så kan du ta ut dem fram till skolavslutningen. Fyller barnet senare än så är det fram till 8 årsdagen

• blomman 2

Min dotter fyller år i mars....blir bråttom då att ta ut dem! Så om jag har förstått det rätt så kan jag bara ta ut helger,behöver inte ta ut dem i samband med en vardag?

• TreSolrosor
    blomman 2 skrev 2016-03-07 18:38:25 följande:

Min dotter fyller år i mars....blir bråttom då att ta ut dem! Så om jag har förstått det rätt så kan jag bara ta ut helger,behöver inte ta ut dem i samband med en vardag?

Då är det fram till skolavslutningsdagen du har på dig. Det går bra att ta enbart helger, även om du jobbar mån-fre. Tänk på att du kan ansöka 90 dagar bakåt också från dagen du skickar in ansökan. Så gör det så fort du kan så kan du nog få ut en del dagar!
Svar på tråden garantidagarna