• amama

Matematik

Hej,

Varför blir i^1/2=(1/2+i/2)*2^1/2?

Jag hade prov idag utan att plugga och fick denna fråga men kunde ej. Min miniräknare visar denna svar på frågan.

Orkar inte plugga nu för att få reda på svaret men någon kanske kan svara på varför?

• Svar på tråden Matematik
  • Stolt Farsa

i^1/2 är samma sak som roten ur i.

Så 9^1/2 = 3. Eftersom roten ur 9 är tre.

• Stolt Farsa

Jag undrar om inte du skrev fel nu det där ser jättekonstigt ut

• amama
    Stolt Farsa skrev 2016-03-07 16:00:50 följande:

Haha det vet jag ju. Det var därför jag skrev det för att min mobil har ingen tangentbord med roten ur tecken så fick skriver upphöjt i 1/2 istället.

Jag syftade på roten ur( i)

Vet du vad imaginära tal är? Det jag menar.
  • amama
    Stolt Farsa skrev 2016-03-07 16:00:50 följande:

För att vara lite kaxig av mig så blir svaret på din fråga inte 3 det blir

X1=3

X2=-3
  • snedtak
    amama skrev 2016-03-07 15:55:18 följande:

Hej,

Varför blir i^1/2=(1/2+i/2)*2^1/2?

Jag hade prov idag utan att plugga och fick denna fråga men kunde ej. Min miniräknare visar denna svar på frågan.

Orkar inte plugga nu för att få reda på svaret men någon kanske kan svara på varför?

Vad är det du undrar över exakt? Som Kjell skrev så är ett sätt att kvadrera båda sidor. Ett annat är att skriva om allt till polär form.
    i = (1/2 +i/2)^2*2
    i = (1/4 + i/2 - 1/4)*2
    i = i/2*2
    i = i

Om man ska vara petig är inte roten ur och ^(1/2) identiska. Roten ur är definierad som den positiva grenen, dvs roten ur 4 är 2 och endast 2. Och i är inte definierat som roten ur -1, utan som i^2 =-1. Om man ska vara petig alltså...

• amama
    snedtak skrev 2016-03-07 17:30:35 följande:

Vad är det du undrar över exakt? Som Kjell skrev så är ett sätt att kvadrera båda sidor. Ett annat är att skriva om allt till polär form.

i = (1/2 +i/2)^2*2

i = (1/4 + i/2 - 1/4)*2

i = i/2*2

i = i

Om man ska vara petig är inte roten ur och ^(1/2) identiska. Roten ur är definierad som den positiva grenen, dvs roten ur 4 är 2 och endast 2. Och i är inte definierat som roten ur -1, utan som i^2 =-1. Om man ska vara petig alltså...

Jo det är definerar om det är komplexa tal
  • snedtak
    amama skrev 2016-03-07 17:53:20 följande:
    Jo det är definerar om det är komplexa tal
    Jag vet mycket väl vad komplexa och imaginära tal är, och definitionen av i är i2 = -1, inte att roten ur -1 är i. Däremot är det inte säkert att någon lärare bryr sig i en mattekurs på den nivån du verkar läsa.

Men om du är intresserad så stå det tex i följande länkar om definitionen av kvadratroten (den entydigt positiva talet som i kvadrat blir ett annat positivt tal) och varför man inte bör ta roten ur negativa tal.

www2.math.uu.se/~rikardo/baskursen/kursmaterial/KomplexGunnar.pdf
    www.math.chalmers.se/Math/Grundutb/CTH/tmv225/1415/dokument/kurslitteratur/intro_kompendium.pdf
    eskarman.se/math/complex.html

• snedtak
    snedtak skrev 2016-03-07 18:49:26 följande:
    Jag vet mycket väl vad komplexa och imaginära tal är, och definitionen av i är i2 = -1, inte att roten ur -1 är i. Däremot är det inte säkert att någon lärare bryr sig i en mattekurs på den nivån du verkar läsa.

Men om du är intresserad så stå det tex i följande länkar om definitionen av kvadratroten (den entydigt positiva talet som i kvadrat blir ett annat positivt tal) och varför man inte bör ta roten ur negativa tal.

www2.math.uu.se/~rikardo/baskursen/kursmaterial/KomplexGunnar.pdf
    www.math.chalmers.se/Math/Grundutb/CTH/tmv225/1415/dokument/kurslitteratur/intro_kompendium.pdf
    eskarman.se/math/complex.html
    Hm, det blev skumt när jag klistrade in , men definitionen av i är att i^2 = -1.
Svar på tråden Matematik