Hjälp- taskiga "kompisar"
Vi är relativt nyinflyttade (1,5 år) till en mellanstor ort, så min 14-åring har inget nätverk här i form av gamla kompisar.
Han hittade kompisar i klassen snabbt och trivdes i början av 7:an. Tyvärr var de ett kompispar sedan dagis, så han blev tredje hjulet och det var svårt att få med dem på aktiviteter efter skolan. (Något försvårat av hans blyghet i början, då de faktiskt föreslog umgänge).
I 8:an bytte en kille han var kompis med från språklektionerna till samma klass och de blev ett gäng som umgicks alla 4 eller 2-2. Allt rätt bra och en från "dagisparet" började komma hit för att umgås både ute (som de andra 2 inte var intresserade av) och inne.
Det som inte var bra är att de har en väldigt "grabbig" jargong där de säger taskiga saker till varandra. De växer, men min son har inte börjat dra iväg ännu och de retar honom för hans längd/unga utseende. Ofta, om inte varje dag, så i alla fall varannan. Det har blivit värre och värre. Han känner sig ensam och säger att ingen annan vill vara med honom för att han är så kort. Han vill nu inte gå till skolan imorgon.
Jag skulle nog inte karakterisera det som mobbing, då de turas om att vara otrevliga/taskiga mot varandra inom gruppen, men idag blev det för mycket.
Vad skulle ni göra i situtionen?
Prata med killarna? Jag har ingen kontakt med deras föräldrar. Har försökt lite med de till den han umgåtts mest med (som också är den jobbigaste nu), men inte fått något gensvar. Jag skulle förstås ha varit mer aktiv, men det känns inte så aktuellt att börja bygga ett förhållande nu när de inte går så bra ihop.
Naturligtvis vill min son inte att jag ska prata med någon, varken skola, barn eller föräldrar, men det betyder ju inte att jag måste följa det.
Tacksam för alla råd!