• bisq

Efter Nageltrång Operation - Växer det ut igen?

Hade problem med nageltrång på stortån så igår fick jag lokalbedövning och akutläkare klippte bort sidan. Jag är osäker på vad han gjorde, både han och systern var otydliga och berättade aldrig för mig vad det var som skulle göras. Jag minns att han sa att vi skulle klippa ända ner till roten, mer än så vet jag inte. Tog av plåstret idag, en massa torkad blod och det ser ut som att han har tagit bort en del av det inflammerade köttet också. Det har inte gjort så ont alls, tog en ipren igår för säkerhetsskull men det var det.

Nu undrar jag, kommer den delen av nageln växa ut igen? eller är det helt kört? För det kändes inte som att han gick ner så djupt att matrixen är förstörd. Ursäkta för otydligheten. jag är inte så säker själv. Ser bara så jävligt konstigt ut nu när ena tånageln är smalare än den andra.

• Svar på tråden Efter Nageltrång Operation - Växer det ut igen?
  • Nyfikna72

Det är så olika men tumregel nr ett är att klippa naglarna raka sen. Orsak nr ett är att man rundar dem och går ganska djupt åt sidorna. Då brukar de börja växa sidledes.

• Pimpinellan

Kallas Königs operation och är jättevanligt vid nageltrång. Nageln växer ut igen. Min blev dock lite "kantig" just precis i skarven mellan den nya och gamla, men det går fila ner. Jag har tatt bort hela nageln en gång också och även då kommer den tillbaks även om det tar lång tid. Sköt naglarna nu så du slipper eländet fler gånger! Du skulle inte tatt bort bandaget redan idag, det ska sitta på några dygn innan man byter.

Svar på tråden Efter Nageltrång Operation - Växer det ut igen?