Inlägg från: Utflykt i verkligheten |Visa alla inlägg
  • Utflykt i verkligheten

Måste man duscha innan?

sextiotalist skrev 2016-03-09 10:47:00 följande:
    Såklart den luktar. Klor är en gas som luktar starkt i ren form, dessutom giftig i ren form.

Nej, klor är ingen gas i sig. En ren simbassäng med klor i sig luktar inte. Men så snart kloret kommer i kontakt med urin och svett så bildas det en gas som heter trikloramin. Det är den som luktar och det är också den som irriterar ögonen om du är allergisk.

Ju mer urin och svett det finns i vattnet, desto mer luktar det trikloramin (det vi till vardags kallar "klorlukt"). Men det är alltså inte kloret som luktar. Urin- och svettfri bassäng  = Luktfri bassäng

• Utflykt i verkligheten
    Anonym (tvättar!!) skrev 2016-03-09 15:21:13 följande:
    Uäk! Där hör ni lortgrisar, DUSCHA och tvätta er innan badet!! Och kissa för guds skull inte i bassängen.
    Dock verkar det som att jag hade fel gällande huruvida klor är en gas eller ej. När jag har läst på lite mer och inte enbart gått på det egna minnet så får jag fram att det är en gas. Men i övrigt har jag rätt. Det är urin och svett som får en ny gas att bildas och som gör att det luktar "klor". Mums!
  • Utflykt i verkligheten
    FrökenKanSjälv skrev 2016-03-09 16:15:18 följande:
    Det är precis vad jag också fått lära mig. Och vad simhallarna i Stockholm försöker få besökarna att förstå. Lite spännande att folk skiter i att tvätta sig och därmed välja att stinka efter badet när omgivningen vet om att det är de orenliga som luktar.
    Ja det är verkligen märkligt att man inte av ren självbevarelsedrift lyder de råd som ges. Men tyvärr luktar man ju lite även om man har tvättat sig innan, inte lika mycket som de som inte tvättar sig visserligen, för att man får det nerkissade vattnet på kroppen och i håret. Det här är varför jag aldrig går till badhus trots att jag älskar att simma... Kräks
  • Utflykt i verkligheten
    EnAnonumius skrev 2016-03-09 18:27:07 följande:
    Du kanske skall göra en bakgrundscheck innan du uttalar dig tvärsäkert.
    Det som gör mig mest förbryllad är hur du kan vara tvärsäker på två saker

1 Att klor i sin renaste form är inte en gas.
    2 Att klor i sin renaste form inte luktar.

Klor;
    *Den kemiska beräkningen är: Cl
    *Aggregationstillstånd (naturligt): Gas
    *Grupper: Halogener.

Och jo klor i sin renaste form luktar  och en liten mängd klor  i sin renaste form luktar mycket mer än vad det gör i badhus
    Jag har gjort kemiska experiment med just ren klor i sin renaste form.
    Vi fick göra några sådan experiment, med gaser när jag läste Kemi A, på gymnasium. Och då använde vi klor i sin renaste form i en av experiment.
    1. Vilken jag också skrev i ett senare inlägg. Jag hade fel och du rätt.

2. Jag pratade inte om klor i sin renaste form, utan det som vi finner i våra badhus. Ett rent badhus luktar inte. Urin och svett gör att det luktar.
  • Utflykt i verkligheten
    Anonym (bada) skrev 2016-03-09 20:53:51 följande:
    Öppnar man en flaska klorin luktar det ju badhus... så det behöver ju inte kiss och svett för att lukta?
    Sant. Men ett badhus som är rent luktar inte, med eller utan klor.
  • Utflykt i verkligheten
    EnAnonumius skrev 2016-03-10 14:38:40 följande:
    Jo ett rent badhus luktar, då kloret luktar det är inte urinen och svetten som gör att kloren  i sig som skapar den speciella klordoften man känner på badhusen.
    Det är klorgasen doft så går igenom även om den är uppbunden i vätska, och sedan även när den spädes ut i "nytt poolvatten" och det är rent i övrigt i badhusen. Som sagt jag har gjort en del kemiska experiment med just klor så jag vet detta.
    Jaha, då har jag väl läst upp-och-ner eller nåt då...

Men sugen på att simma i andras människors kiss, svett och smuts blir jag inte oavsett.
Svar på tråden Måste man duscha innan?