• Mars

Larm till villa!

Ni som har villalarm, vad har ni för larm? Fördelar och nackdelar?

Om man bara har larm men ingen kamera (vi vill helst inte känna oss övervakad i vårt hem) och larmet går när ni inte är hemma. Hur har ni gjort då? Åkt hem och checka av varför larmet har utlöst eller har ni kontaktat polisen direkt? Finns det andra lösningar?

• Svar på tråden Larm till villa!
  • Gladhannapanna

Vi har Verisure, med kamera. Så vitt jag förstått det är kamerorna bara på när larmet är påslaget vilket det ju aldrig är när man är hemma. Vi har ett skalskydd som vi använder när vi är hemma, på nätterna. Då är fönster och dörrar larmade men man kan röra sig som man vill.
    Vi kan larma på och av via en app vilket varit bra när vi varit på resa och haft blomvakt. Barnen kan både larma på och av själva vilket jag tycker är toppen!
    Det finns massa tilläggstjänster men dem har inte vi.
    Larmet har hittills aldrig gått när vi inte varit hemma så jag vet inte vad jag skulle göra.

• Linnis92

Vi har verisure. Och tycker det funkar utmärkt! Har en app i telefonen där vi kan se allt som har med larmet Att göra, vem som larmar av/på och vilken tid. Om larmet går, osv. Vi kan även larma av och på via appen.

Det är kamera men den går bara igång om larmet skulle gå, alltså är den inte på i annat fall. Vi kan välja att larma hela huset eller bara "skalskydd" vilket gör att vi kan larma när vi är hemma, tex nätter. Då är dörrar och fönster larmade. De går att ställa in att det finns husdjur. Vi har även lagt till vattensensorer så det larmar om vi skulle få en vattenläcka.

Det jag verkligen gillar är att vi kan lägga till olika larmkoder på olika personer, jag har en, min sambo en, våran granne en egen. Detta gör att jag alltid ser vem det är som larmar av. Har man tex hantverkare hemma en period så kan de få en egen kod som man sedan raderar när dom inte ska vara där längre.

Går larmet så ringer Securitas upp oss och frågar

Om det är vi eller inte, skulle det inte vara vi så åker dom ut, det ingår fria utryckningar.

Långt inlägg, men ville få med det mesta. Tycker inte att verisure har några nackdelar! :)

• Studentpappa

Larm för inbrott bygger väl på att grannen inte har larm, så att tjuven av ren bekvämlighet väljer det andra huset som ligger nära. Larmcentralen är snabba att ringa visst men vad ska dom göra åt tjuvarna? Till och med en pundare kan ha rånarluva och hörselskydd, för väktarna tar det oftast lång tid att komma om de öht har tid. 

Det som måste vara mest värt är ett övervakat brandlarm där ev brand upptäcks tidigt och stäms av via kameran och brandkår tillkallas. Vi har larm själva men jag har ingen större tilltro till det då jag känner ett par väktare..

Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Mika86

Vi har sector alarm.

Jätte nöjda, har kameror, magnetkontakter o brandvarnare. Skulle larmet gå så ringer de upp en o kollar läget, om det är falskt eller inte, lyckats utlösa det själva ett par gånger i början.

Man kan välja typ allt larmat (som man har övervakat) eller bara en del av huset.

Kamerorna är bara aktiva när det är larmat.

Har app till mobilen, kan larma av o på o även se när det är strömavbrott, vilket vi haft väldig nyttautav nu när elbolaget krånglar

• LillaLoppi

Jag har Sector.
    Kameran slås bara på om larmet går. Så den står inte på hela tiden.

• Anderssjogren
    Studentpappa skrev 2016-03-08 21:40:32 följande:

Larm för inbrott bygger väl på att grannen inte har larm, så att tjuven av ren bekvämlighet väljer det andra huset som ligger nära. Larmcentralen är snabba att ringa visst men vad ska dom göra åt tjuvarna? Till och med en pundare kan ha rånarluva och hörselskydd, för väktarna tar det oftast lång tid att komma om de öht har tid. 

Det som måste vara mest värt är ett övervakat brandlarm där ev brand upptäcks tidigt och stäms av via kameran och brandkår tillkallas. Vi har larm själva men jag har ingen större tilltro till det då jag känner ett par väktare..

Att väktarna inte hinner gripa tjuven? Direkt när Verisure eller Sector ser att en tjuv tagit sig in så rings polisen som åker fullfart och är där på kort tid och kan gripa tjuven. Är tjuven inte kvar så finns helfärska fingeravtryck som är viktiga i utredningen + att kamerabilder kan hämtas ut från larmcentraölen.

Ytterligare en fördel med larm är det att det är skönt att veta att när man är på semester så har väktaren stängt till alla dörrar om tjuven lämnat öppen som hade släppt in mögel å sånt. + att larmcentralen direkt rin
  • Studentpappa
    Anderssjogren skrev 2018-07-24 18:35:03 följande:

Att väktarna inte hinner gripa tjuven? Direkt när Verisure eller Sector ser att en tjuv tagit sig in så rings polisen som åker fullfart och är där på kort tid och kan gripa tjuven. Är tjuven inte kvar så finns helfärska fingeravtryck som är viktiga i utredningen + att kamerabilder kan hämtas ut från larmcentraölen.

Ytterligare en fördel med larm är det att det är skönt att veta att när man är på semester så har väktaren stängt till alla dörrar om tjuven lämnat öppen som hade släppt in mögel å sånt. + att larmcentralen direkt rin

Haha du har en väldigt optimistisk inställning till polisens resurser ser jag. Är inget mer prioriterat för tillfället så kanske de åker på larmet, säljer du larm eller?
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
Svar på tråden Larm till villa!