Inlägg från: Amanda84 |Visa alla inlägg
  • Amanda84

hos dr lugnt varför upplever jag att sonen har tungt att få ut luft och är andfådd? förkylningsastma?

Om han har svårt att andas, så lita på den känslan. En tumregel för astma kan vara att huden liksom "sugs" in mellan revbenen när han andas. Om det inte går över, så besök barnkliniken/barnakuten där de är bra på sådant här.

Vi besökte läkare tre gånger samma vecka på grund av sonens problem med andningen. Två läkare sade där med att det kan vara början på förkylningsastma, men konstaterade mest att de hade framför sig en "väldigt snorig unge." Då hade jag ändå andra gången gjort en nässköljning hemma (koksaltlösning sprutad genom näsan för att läkaren skulle se att det inte hade med snorighet att göra) för att de inte skulle skylla på det igen.

Dagen efter gav jag upp. Sonen hade fortfarande svårt att andas och vi åkte in till barnakuten. Vi blev inlagda på studs, stannade ett och ett halvt dygn och fick sedan åka hem med astmamediciner. Sjuksköterskorna där sade att det var ganska vanligt att det blev så här, eftersom allmänläkarna över lag har lite sämre utbildning på just förkylningsastma hos små barn.

• Amanda84
    LHUF skrev 2016-03-09 13:44:54 följande:

Men om syresättningen är ok så borde det ju vara lugnt? Dom är rätt bra på barn på den närakuten så hoppas dom har rätt.

Om syresättningen är okej så borde det ju vara lugnt, precis som du säger, men du kan ju alltid vara lite extra uppmärksam och om det inte går över så är det ju bara att kontakta sjukvården igen.
Svar på tråden hos dr lugnt varför upplever jag att sonen har tungt att få ut luft och är andfådd? förkylningsastma?