Utbränd som föräldraledig?
Jag har en son i skolåldern, en i förskoleåldern och en dotter som jag är hemma med. För två månader sedan kom det fram att pojken i förskoleåldern har en diagnos, jag var inte alls beredd på det och världen trillade ner. Jag kunde inte titta på honom utan att gråta, jag sörjde pojken som det skulle blivit liksom. Försökte på alla vis dölja det naturligtvis, men det skar lite i själen även om jag såklart älskar honom precis som han är så var det en typ av, ja va ska man kalla det, förlust? Sedan började det bli mer som vanligt, jag har varit stressad länge, det är hämtningar, lämningar, det är kompisar med hem (ofta en kompis var för de äldre barnen, 5 barn att rodda mellan 13/14-18), sedan är det fyra fritidsaktiviteter och så jobbar jag extra ca två dagar i veckan och vissa helger. Har ungefär 180 sidor att läsa in inför varje arbetstillfälle. Ja, allt är så mycket.
Men sedan den där diagnosen kom har det blivit värre, innan var det stressigt, men ändå hanterbart.
Nu är det någonting helt annat. Jag kånner inte igen mig själv längre. Jag glömmer saker hela tiden. En dag skulle jag ta ut en plåt ur ugnen, jag tar den med handen och håller kvar den i flera sekunder tills jag tänker "vad är det som känns" tittar på formen och konstaterar att "den är ju varm", först då släpper jag den. Som om mina naturliga reflexer inte fungerar? Fick stora blåsor på fyra fingrar...
Nu förtiden måste jag ständigt prata med mig själv för att minnas, jag måste alltså rabbla det jag ska göra om och om igen för att veta vad jag ska göra. "Nu ska jag hämta mjölken ur kylen, sen ska jag ta fram glasen, sen måste jag packa gymnastikväskan, sen måste jag hämta vagnen, klä på den minsta". Jag känner mig som en robot, som att jag inte är där. En gång var det som att jag var i en tunnel, jag kunde inte ta in eller fatta någonting, inte tänka, men det släppte efter nån minut.
Jag gråter ofta, jag är ingen person som normalt gråter. Nu gråter jag hela tiden, men framförallt när jag misslyckas med något, som idag när jag hade glömt att mannen skulle i väg och jag inte hade planerat tillräckligt bra för att lyckas rodda att ensam få iväg äldste pojken tiöl hans gymnastik. När sånt händer känner jag mig fullkomligt misslyckad, tänker att alla tänker att "kan hon inte ens rodda sin familj". Jag vill så gärna klara alltihopa, jag vill så gärna att alla ska ha det bra. Jag vill verkligen inte sluta jobba, även om jag läser 189 sidor på natten och inte har den blekaste aning om vad jag läser, sitter på möten som en urblåst fågelholk (det är så det känns, med precis allt, jag kan inte tänka), men det är den stunden som jag får andas, slipper tjat, skrik och alla krav. Det är förståss krav där med, men där går det att gå under radarn. Det är så skönt att bara sitta där på ett möte. Och rasterna är guld. Till och med så att jag får skratta av mig ibland.
Innan föräldraledigheten roddade jag heltids studier, med extra jobb, två barn och ett ordförandeskap i en förening (som bara det var mer eller mindre ett heltidsarbete). Nu kan jag inte rodda någonting. Fattar inte vad som är fel. Min hjärna fungerar inte och jag är konstant trött.
Det värsta är att jag ändå får hjälp, farmor kan passa när jag hämtar de stora vissa dagar.
Jag är så besviken på mig själv. Äldste sonen är också besviken, han vill vara på fritids med sina kompisar, inte hemma med sin tråkiga mamma. Jag försöker verkligen göra allt för att han ska vara sysselsatt, han har aktiviteter 3 dagar i veckan, men det hjälper inte, för han vill ha sina vänner, men jag kan inte trolla. Reglerna är att han inte får vara dör när han har ett yngre syskon.
Vill så gärna att mellanpojken som har en diagnos ska komma ifrån den, måste hinna ägna tid åt honom. Fattar bara inte hur jag ska ha tiden. Önskar att jag räckte till mer. Han vill inte gå till förskolan, 1/3 dagar i veckan får jag inte i väg honom alls, de flesta dagarna tar det en timme extra. Jag skäms över det, förstår inte varför jag inte lyckas få med honom når alla andra föräldrar verkar lyckas.
Är rädd för att dottern inte ska få tillräckligt med språkunderlag för att lära sig prata, de få timmarna i veckan som vi är ensamma då måste jag städa. Jag måste verkligen det, annars går det inte att leva här. Försökte hinna till öppna förskolan en dag i veckan, men nu orkar jag inte det längre. Jag är glad om jag hinner borsta tänderna på morgonen. Alla andra verkar klara det perfekt. Alla pekpinnar som finns. Jag fattar det inte. Vill bara gå och lägga mig.
Helgerna är fullbokade, besök hos svärföräldrar, alla barnkalas, möten. Jag och min man har aldrig någon tid själva. Ingen orkar passa barnen.
Vad var det som gjorde mig lycklig? Jag känner att jag har glömt det. Blir ännu argare på mig själv. Hur svårt kan det vara att bli glad igen?!?
Förstår inte vad jag ska göra. Om jag nu verkligen går in i väggen. Jag har ändå lite mer kvar att ge, jag kan inte bara lägga mig ner, jag har tre barn att rodda, jag har människor som räknar med mig. Men om jag nu skulle känna att jag behöver hjälp, vad ska jag göra då? Finns det en utväg som jag inte ser? Om jag sjukskriver mig så får jag väl ut 0kr i månaden? Och mannen ska då vara föräldraledig med bara 80% av sin lön. Det går inte. Då måste vi sälja vår lägenhet och här finns inga andra att få. Jag fattar inte. Jag har alltid haft en tilltro till samhället, men jag har hamnat i en situation som man inte ska hamna i?