• Pedalen

Tips för att få 18mån. barn att somna själv?

Vi började med att sitta bredvid sängen och läsa. Läste Kaninen som så gärna ville somna. Inte för att mina killar förstod, utan för att jag skulle ha nåt att göra. Sen hörde de min röst fast de fick inte ögonkontakt, och till slut la de sig och somnade. Tog lång tid första veckan, sen började de förstå och då gick det bättre. På nätterna tog vi upp om det verkligen var nödvändigt, men började med att stoppa om, ge nappen, nynna lite etc. Vi sov på en madrass bredvid sängarna, så vi tog dem direkt de började röra på sig och gny.
    Nu somnar de när vi sitter tysta bredvid i deras nedsläckta rum, och när de vaknar brukar det räcka att ge nappen och hålla handen nån minut. Men det har tagit åtskilliga veckor innan det blev så.

• Pedalen
    Visflicka skrev 2016-03-12 10:45:11 följande:

Hennes säng står bredvid oss men det har inte hjälpt. Och samsovning vet jag att många håller på med. Men nu var inte grejen att jag ville ha tips om detta utan det handlade just om att få henne att sova i egen säng utan att behöva vagga. Hon sover fortfarande i samma rum så det är inte problemet.
    Men att sitta bredvid och läsa en saga är en bra ide. Ska prova det. Igår nynnade jag och satt i huvudänden istället för bredvid och det funkade att få henne att somna så om jag hade en hand på hennes huvud. En tanke är väl att kanske att tag i och göra på samma sätt på natten, ska samla kraft till att orka detta. Flera tips om att sova i egen säng mottages dock gärna!

Vad bra att det funkade att sitta bredvid!

Jag tror på att hålla i samma rutin över tid, sjunga samma sång, läsa samma bok etc.
    Sen tror jag de somnar och sover i egen säng när de är redo.
    Mina killar somnar i egen säng, sen sover jag eller pappan på en madrass mellan deras spjälsängar, då att de snabbt kan se att vi är där när de vaknar på natten. Oftast räcker det, men ibland vill de hålla handen eller ligga bredvid och då får de göra det.
    Vi har börjat att så smått försöka låta dem sova själva i sitt rum, vissa nätter går det ok andra inte alls, och då backar vi och lägger oss på vår madrass.
    Huvudsaken för oss är att alla sover så bra de kan, sen om det är i egen säng eller nån annanstans är mindre viktigt.
    Vår femåring kommer fortfarande ibland på nätterna och vill sova hos oss. Han har helt enkelt det behovet i perioder!
Svar på tråden Tips för att få 18mån. barn att somna själv?