• Anonym (?)

Hur klä bebis på sommaren/hösten?

Jag kommer få mitt första barn i början av juli och det här med kläderna gör mig ganska förvirrad.
    Hur ska man klä nyfödda egentligen när man ska ut? Hur klär man bebisar från juli till oktober ungefär? Jag förstår självklart att det är efter väder, men generellt sett då?

Jag tänkte att en långärmad body, tights/underdel och sedan en tunn overall över skulle räcka. Men räcker det verkligen under sommaren eller blir det för varmt? 
    Och hösten, låter den klädseln okej eller blir det för kallt? Tänkte självklart ha en filt över om barnet ligger i vagnen och så..

Men återigen, hur ska man klä bebisarna så att de inte blir för varma/kalla?
    Hur klädde ni era nyfödda/några månaders under sommaren och hösten? 

• Svar på tråden Hur klä bebis på sommaren/hösten?
  • Skånetjej01

På sommaren när det va jätte varmt så hade jag bara ett tunt linne när vi va ute, inne hade hon bara blöja. Är det lite svalare så låter body o tights lagom. På hösten räcker det nog med en fleece overall o sen kan du fylla på med filtar efter väder.

• elyse

Utgå från hur du själv klär dig. Tycker du att det är varmt? Då tycker nog bebisen detsamma.

Vi hade många kortärmade/kortbenade pyjamasar på sommaren.

Tänk på att det kan bli kvavt i en vagn (och ännu varmare). Häng inte en filt över suffletten - det blir varmt som en bastu! Köp ett solskydd istället eller ha för vana att vända vagnen mot solen (ibland drar man den framför sig och ibland bakom).

Fleece är ett varmt plagg. Känn efter i nacken efter en stund så att inte barnet är för varmt. I vagn, med filt, behöver du bara en varmare överdel och alltså ingen overall, i oktober.

• Anonym (4barn)
    elyse skrev 2016-03-10 01:51:44 följande:

Utgå från hur du själv klär dig. Tycker du att det är varmt? Då tycker nog bebisen detsamma.

Tänk på att det kan bli kvavt i en vagn (och ännu varmare). Häng inte en filt över suffletten - det blir varmt som en bastu! Köp ett solskydd istället eller ha för vana att vända vagnen mot solen (ibland drar man den framför sig och ibland bakom).

Fleece är ett varmt plagg. Känn efter i nacken efter en stund så att inte barnet är för varmt. I vagn, med filt, behöver du bara en varmare överdel och alltså ingen overall, i oktober.

Håller med. Klä bebisen ungefär dom du klär dig sjjälv.

Vår sommar är inte alltid så varm då kan en långärmad bomullsbody och tunna byxor vara bra. Strumpor med och ibland kanske en tunn hjälmmössa. Är det riktigt varmt så en kortärmad body bara. En filt att lägga på om det behövs.

Men till hösten så kan man ju ha tjockare åkpåse och inte så mkt kläder, men nån kofta.
    Jag tycker fleece är bra, ex polarn o pyrets fleeceoveraller. Går att fynda på Tradera.
  • FrökenKanSjälv

Jag tycker också att du ska utgå från dig själv, om du är en frysare så är förmodligen bebisen också det och tvärtom.

Ett par tips inför hösten/vintern. Om bebisen skriker mycket när den åker vagn och vill bli upplyft så behöver den ha på sig kläder som klarar utomhustemperaturen, då får man ha en tunnare åkpåse/filt istället. Men om bebisen är nöjd med att åka vagn så kan man bädda ner den med typ inomhuskläder och mössa i en tjock åkpåse.

Det viktigaste av allt (som i stort sett alla missar) är att under okt-april ha ett liggunderlag underst i vagnen. Vagnen blir otroligt kall underifrån och det är inte skönt att ligga/sitta på kallt underlag. Du kan prova din åkpåse genom att lägga den (öppen, inte stängd) på en bänk utomhus mitt i vintern och sätta dig ner en kvart. Blir det kallt om rumpan så behöver din bebis ett liggunderlag i vagnen.

• Anonym (Inte för mycket.)

När min äldsta dotter föddes 30/4-07 var det så varmt den sommaren att hon låg i endast blöja i vagnen. Alltid under ett parasoll så aldrig i solen. Annars en tunn vid body eller dress beroende på hur varmt det blir. Inga filtar över vagnen. Inga lager med kläder. Värmeslag är också väldigt farligt och tyvärr ser jag varje vår/sommar små små bebisar som har på tok för mycket kläder på sig.

• Anonym (?)
    elyse skrev 2016-03-10 01:51:44 följande:

Jag har hört att man inte ska klä barnen så lättklätt så att armarna/benen syns (dvs kortärmade bodys och shorts/korta pyjamaser) pga att solen då blir för stark mot deras hud.
    Men det går alltså? Hade ju varit bra ifall det var okej att ha shorts och kortärmad body när man är ute i trädgården eller liknande.. 

Tack förresten för svar. 
  • Murvelmaask

Om bebisen är i skuggan kan den vara avklädd. Personligen hade jag ändå undvikit timmarna mellan 11 och 15 för säkerhets skull, på sommaren alltså!

En grundregel för barn i liggvagn är samma kläder som du, fast ta bort ett lager. Tänk på att även filten utgör ett lager. Det är vindstilla i vagnen och den värms upp av den lilla kroppen också. <3

En del bebisar/barn älskar bärsele. (Köp i så fall en ergonomisk, typ Manduca eller Ergo) Sele är jättepraktiskt vad gäller kläder! Om det är kallt: Ett par yllesockar, varm tröja och mössa utanpå innekläderna och sen knäpper man sin egna jacka omkring barnet. Mysigt... På hösten ett par långa sockar, vantar och mössa. Med riktigt små bebisar måste man ha koll på andningen (fritt kring ansiktetk) och om det är halt är det så klart riskabelt.

Som andra skrivit, känn i nacken eller på magen om bebisen är lagom. Amma/flaska ofta om det är varmt.

Liggunderlag i vagnen är jättebra tips! Vi tog en yllefilt och vek ihop (så slapp vi köpa en specialgrej som man inte har användning för sedan).

• elyse
    Anonym (?) skrev 2016-03-10 16:19:27 följande:

Jag har hört att man inte ska klä barnen så lättklätt så att armarna/benen syns (dvs kortärmade bodys och shorts/korta pyjamaser) pga att solen då blir för stark mot deras hud.

Men det går alltså? Hade ju varit bra ifall det var okej att ha shorts och kortärmad body när man är ute i trädgården eller liknande.. 

Tack förresten för svar. 

Bebisar ska inte vara i direkt solljus, nej. I skuggan går det bra. Det kan ju bli upp till 30+ på sommaren!
  • Dimitra

Bli inte förvånad om bebisen behöver mössa och vantar när kvällen kommer och det blir lite svalare. Ha för vana att ha en tunn hjälmmössa och strumpor (man behöver inte köpa speciella sommarvantar) i skötväskan så du är beredd

I övrigt håller jag med de här ovan.

The Dimitra universe.
Svar på tråden Hur klä bebis på sommaren/hösten?